Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gårdagens konferangslunch blev bakad zucchini med tomatsås och nån slags spansk saltpotatis. Mycket gott. Missade eftermiddagsfikat PGA MINGLANDE!!! :rage: Typisk mig att prata så mycket med folk att jag missade godsakerna. Fick snatta en banan ur en fruktkorg som mer såg ut att vara prydnad än att ta ur, och tugga i mig under eftermiddagsföreläsningen.

Konferensmiddagen bjöd på bubbel till fördrink, pickade gulbetor med getostcreme till förrätt (vitt vin) och pärlhöna med friterad grönkål och palsternackspuré (två glas rött) :d Efterrätt var passionsfruktscheesecake med massa ätbara blommor och sånt. Ändå imponerad av servering och allt, vi var 500 KONFERANGSdeltagare och allt flöt verkligen smidigt, var varmt, och väl tillagat.

Idag åt jag torsk til lunch och tog tvådubbelt av eftermiddagsfikat :sneaky:

Gårdagens konferangslunch blev bakad zucchini med tomatsås och nån slags spansk saltpotatis. Mycket gott. Missade eftermiddagsfikat PGA MINGLANDE!!! :rage: Typisk mig att prata så mycket med folk att jag missade godsakerna. Fick snatta en banan ur en fruktkorg som mer såg ut att vara prydnad än att ta ur, och tugga i mig under eftermiddagsföreläsningen.

Konferensmiddagen bjöd på bubbel till fördrink, pickade gulbetor med getostcreme till förrätt (vitt vin) och pärlhöna med friterad grönkål och palsternackspuré (två glas rött) :d Efterrätt var passionsfruktscheesecake med massa ätbara blommor och sånt. Ändå imponerad av servering och allt, vi var 500 KONFERANGSdeltagare och allt flöt verkligen smidigt, var varmt, och väl tillagat.

Idag åt jag torsk til lunch och tog tvådubbelt av eftermiddagsfikat :sneaky:

Alltså vad avis jag blir, låter så himla gott! Och härligt med gratis mat :angel:

Mvh konferangs-längtande student

Är det någon som tittar på Sveriges mästerkock och tycker att det är lika tråkigt som jag tycker?
Jag tittar och tycker det är lite småtrevligt att hänga framför. Dock var gårdagens avsnitt bedrövligt, jag blev rätt trött på alla "skämt" angående macho-boken. Kvinnor med hår på bröstet. Haha liksom :grin:

(Och för att vara lite rätt ämnesmässigt så har jag ätit nudlar och spetskål med srirachamajo idag igen. Kan vara min nya favoritmat :D avslutade middagen med vaniljglass och kolasås :up: )

(Och för att vara lite rätt ämnesmässigt så har jag ätit nudlar och spetskål med srirachamajo idag igen. Kan vara min nya favoritmat :D avslutade middagen med vaniljglass och kolasås :up: )

Hur anrättas nudlar, spetskål och srirachamajo så att det blir delikat? Min fantasi är för begränsad och det låter som nåt jag skulle vilja gilla!

Hur anrättas nudlar, spetskål och srirachamajo så att det blir delikat? Min fantasi är för begränsad och det låter som nåt jag skulle vilja gilla!
Jag har kört spetskålen (delad i klyftor med mittenstjälken bortskuren) i ugnen ihop med chiliflingor, soja, olja och lite citron. (Har även haft med lax och purjolök på plåten i ugnen vid tidigare tillfällen) 200 grader typ 15 minuter.

Sriracha blandat med majonnäs och vatten till lagom konsistens. Lite citronsaft och peppar i.

Koka nudlarna (föredrar tjockare nudlar, typ risnudlar) som vanligt, blanda med majonäsen och lassa över spetskålen. Typ så :D

Ska förresten till Hufvudstaden i helgen. Jag och en kompis åker upp på lördag förmiddag, går på Weeping på Globen 16.00 och tänkte gå ut och äta efteråt. Bor på Clarion Sign, så mitt i stan hade ju funkat. Någon som har ett bra förslag? Någonstans där man inte behöver boka flera veckor i förväg, då ;)

Okej tråden, jag har ett MATDILEMMA:

Nytt snyggt sällskap. Som på eget bevåg, på första ölträffen, lyfter frågan om de indiska restaurangerna på min gata.

(Paus för applåder, visslingar och pluspoäng)

Det finns tre stycken; mitt palak-hak, det haket som förra snygga-men-osympatiska-sällskapet gillade och det här tredje. Och han gillar det tredje! Vad ska jag göra? Jag har ätit där ett par gånger och det är ok. Hans favoriträtt är naanbrödet med mandel och russingojs i, som huvudrätt (!). Ändå kul och otippat, men han hade aldrig provat palak paneer, stort minus. DUMPA?
Och VAR är den kosmiska rättvisan i att detta TVÅ GÅNGER I RAD drabbar mig? :arghh:

Ska förresten till Hufvudstaden i helgen. Jag och en kompis åker upp på lördag förmiddag, går på Weeping på Globen 16.00 och tänkte gå ut och äta efteråt. Bor på Clarion Sign, så mitt i stan hade ju funkat. Någon som har ett bra förslag? Någonstans där man inte behöver boka flera veckor i förväg, då ;)

Senast jag bodde på Sign, åt jag musslor på en holländsk restaurang ganska nära. Minns inte vad det hette, men det går säkert att googla. Hade massa olika ölsorter och väldigt goda musslor! Om ni gillar sånt :) Frukostbuffén var bra på Sign, särskilt yoghurtdelen.

Nytt snyggt sällskap. Som på eget bevåg, på första ölträffen, lyfter frågan om de indiska restaurangerna på min gata.

Det finns tre stycken; mitt palak-hak, det haket som förra snygga-men-osympatiska-sällskapet gillade och det här tredje. Och han gillar det tredje! Vad ska jag göra? Jag har ätit där ett par gånger och det är ok. Hans favoriträtt är naanbrödet med mandel och russingojs i, som huvudrätt (!). Ändå kul och otippat, men han hade aldrig provat palak paneer, stort minus. DUMPA?
Och VAR är den kosmiska rättvisan i att detta TVÅ GÅNGER I RAD drabbar mig? :arghh:
Män är förvisso inte projekt, men med ett par små knuffar i rätt riktning kan det nog bli folk av den där. :)

Jag hade gett honom en chans, han kan ju förändras ;)

Jag skulle säga att allt handlar om huruvida han vågar möta dig här och testa paneerna. För det kan ju vara så att russinbrödet faktiskt är bättre på hans hak, men om han aldrig testat paneer så vet han ju egentligen inte vilket ställe som är bäst! (Skulle han vägra testa paneer eller inte tycker om det så tycker jag att han bränt sina broar så att säga!)

Jag har varit sjuk med hög feber och nåt magvirus, så min matlust har varit obefintlig, men idag vaknade jag äntligen hungrig och feberfri. Halleluja! Sällan har upprostat gammalt bröd med Bregott smakat så gott. Utöver viss oro pga ett jobbigt möte idag mår lilla magen finfint och jag ser framemot min lunch: färskpotatis(importerad), rökt sik(ännu mer importerad från nästan lika långt borta) och snabbstekt bladspenat(okänd härkomst).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka