Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Faktiskt.

Idag fick jag linsgryta inspirerad av italiensk bonnighet. Med lite halloumi och bröd till. Bannemej om inte GÖKUNGEN tittade förbi lagom till matdags!

Ja jag kan hålla med om Gyllene Prag, hur många kilo panerad ost har inte inmundigats där ... Och det är också det enda ställe där varmt vin kändes som en okej dryck. Men hur är stället nu för tiden? Jag har inte haft koll sen ... ja, evigheter sen ...

Det finns nu Halloumi i min matvaruaffar med bara organiskt och fair trade sortement. Jag har inte kopt annu ... men mustig linsgryta later ljuvligt till ... sa det far planeras in nagon dag.

Annars har jag kopt skirt steak for att gora "asiskt" kott (sous vide sa det blir riktigt mort trotts det billiga priset och normalt sega kvaliteten) sa imorgon startar jag middagen 10 timmar innan vi ater ... Det blir nog bara gronsaker och kanske jordnots sas till ...

Sedan har jag precis hamtat ut 2 flasklagg ... som inte ar flasklagg riktigt annu, har roks de normalt sa jag fick ga till lokala slaktaren och be att fa det ratt. Da jag inte har en aning om hur mycket jag behovde tyckte jag att jag nog behovde tva ... "Det ar ju ben och sa i dem sa du kan inte anvanda allt" ... sa har har jag nu tva STORA flask "ben" och tankte gora Svensk artsoppa :grin: Det lar bli mer flasklaggs recept har. :p

I kvall gjorde jag NY strip steak med blomkals ris och grillade biff tomat skivor med rodvinssas. Sasen ar ungefar som Ramsey gor den och den ar helt klart bara bast. Super god. Det ar ju inte direkt vackert pa tallriken, men det star jag sa garna ut med nar sasen ar sa god att jag skulle vilja ata den med sked.:d

Ja jag kan hålla med om Gyllene Prag, hur många kilo panerad ost har inte inmundigats där ... Och det är också det enda ställe där varmt vin kändes som en okej dryck. Men hur är stället nu för tiden? Jag har inte haft koll sen ... ja, evigheter sen ...
Jag åt just ost och drack varmt vin där en kall vinterdag rätt nyligen. Inte dumt alls. Det känns som att stället sunkade ihop ett tag men nu är bra igen. Fortfarande samma gäster, nu betydligt äldre.

Dålig matperiod senaste veckan, vill mest äta godis och ligga på soffan. Men fick i alla fall till en hyfsat god musselsoppa utan för mycket grädde. Om man pga tillgång och således pris köper frysta blåmusslor upptäckte jag att det var himla fiffigt att låta dem tina i durkslag med en bunke under och sen blanda smältvattnet med vitt vin och fond för mer smak av HAV.

Steak & ale-paj med bönor till lunch. Jag skäms nästan. Det var inte vackert, och inte hälsosamt, men snacka om comfort food! Nu behöver jag inte äta på ett par tre år eller så tror jag.

Får jag bestämma nu så blir det på sin höjd ett gäng morotsstavar till middag, men sambon är ledig och mumlade något om långkok så jag kanske får försöka jobba upp lite aptit tills dess i alla fall. Stackars mig, så svårt jag har det!

Är det någon som tittar på Sveriges mästerkock och tycker att det är lika tråkigt som jag tycker?

Såg det igår. Tycker det är ett ganska ok program, gillar att domarna ofta är sakliga (till skillnad från det amerikanska där de ibland är alldeles för hårda i mitt tycke). Gillar Australiens men tycker bättre om upplägget i Storbritanniens program.

Snart lite mellis med dottern, hon får gröt och jag tar nog en av mina favvosmörgåsar med philadelphia och lemon curd på :d Ikväll blir det bruna bönor och fläsk!

Såg det igår. Tycker det är ett ganska ok program, gillar att domarna ofta är sakliga (till skillnad från det amerikanska där de ibland är alldeles för hårda i mitt tycke). Gillar Australiens men tycker bättre om upplägget i Storbritanniens program.
Ja, de amerikanska är riktigt otrevliga. Storbritannien har jag försökt fastna i men inte riktigt gjort.

Jag tycker dock att nivån verkar så låg i den svenska. Som igår, löksoppan? Det ska väl inte räcka i semifinal :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka