Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag mår inte braaaaaa... UNGEN blev ju sjuk i Köpenhamn och har visst lyckats smitta mig, så jag är förkyld för första gången sen innan jag blev gravid. Hade helt glömt hur jobbigt det är? Har tillbringat större delen av dagen i soffan. Ute strålade solen och jag hade tusen projekt jag ville ta tag i men istället låg jag där och snörvlade. :meh: Partner lagade nån slags sallad med råris, solrosfrön, lätt blancherad nästan-rå broccoli i tunna skivor stekta i vitlök, morotsstrimlor marinerade i olivolja och citron, och en röra till på kikärter, lite yoghurt och ajvar relish. Olivolja och balsamvinäger samt svartpeppar och flingsalt på, och så fetaost till. Det var väldigt gott trots att jag hellre hade velat ha en pinsamt stor tallrik med spaghetti och nån slags fet och ostig sås.

Ambitiös partner när man längtar efter ostsås:D

Gjorde kroppkakor fyllda med svamp igår. Till det vego-bacon, rårörda lingon från i höstas och brynt smör :love: dog lite så gott var det.

I söndags blev det en tacogratäng på linser - ett favoritrecept som är billigt, snabbt och enkelt och himla gott! Till det sallad, créme fraiche och nachos.

Idag blev det spagetthi med körsbärstomater, feta, avokado, sallad, parmesan och pesto.

Som omväxling till frukosten som bestod av en smörgås med honung och en med ost, åt jag nu på kvällen en smörgås med (egenhändigt tillverkad) björnbärsmarmelad och en med en annan ost på.

Jag fick kryddor och grejor från Santa Marias nya street food-serie, karibisk jerk, i senaste Testagramlådan som vi lagade till igår. Kycklingstrimlor som blandades med kryddorna, in i ugnen tills de var färdiga och sedan grovhackades. Tortillas med peppar och kokos (luktade vidrigt mycket kokos men smakade nästan inget kokos O_o) och en mangosås hörde till. Enligt rekommendation på paketet skulle man ha i avokado, sallad och creme fraiche i bröden också.

Omdömet blev att det var helt ok men att vi tweakar receptet nästa gång, bla gör egen krydda för vi tyckte den var för mesig. Bröden var inte äckliga men inte goda heller så de försvinner, det blir antingen vanliga tortillabröd eller ris, det tror jag skulle passa bra. Jag tyckte om mangosåsen, särbon sa :yuck: men han gillar inte mango :D På det stora hela var det en ok middag och det var roligt att prova något nytt.

I dag blev det sen lunch pa Broder Nord, det finns ocksa Broder och Broder Syd har i Portland. Menyn ar "kind of" Svensk sager de men erkanner ocksa att de "piffat till" de flesta ratter ... :p

Har kan man fa en fika mitt i Portland :cool:
bf49859b-5dae-45e0-a499-67a3ba4a1f99_zpsg7n4lrsg.jpg

Matsedeln maste jag ju ocksa dela med mig av
Broder%202_zps0zpet1y9.jpg

Och sjalva maten innan min dator dor. (suck) till allt en Mimosa och en bakad grapefruit
Broder%203_zpsci8pi4pi.jpg

(Dar dog datorn ... fick hamta lappyn)
Jag bestallde förlorade ägg och det var helt ljuvligt gott ... dit gar vi helt klart tillbaka. Grapefruiten var ocksa fantastisk. Nagot jag ska komma ihag att gora sjalv ibland. Sa himla gott ... och mimosa ar ju aldrig fel. :d

I dag blev det sen lunch pa Broder Nord, det finns ocksa Broder och Broder Syd har i Portland. Menyn ar "kind of" Svensk sager de men erkanner ocksa att de "piffat till" de flesta ratter ... :p

Har kan man fa en fika mitt i Portland :cool:
bf49859b-5dae-45e0-a499-67a3ba4a1f99_zpsg7n4lrsg.jpg

Matsedeln maste jag ju ocksa dela med mig av
Broder%202_zps0zpet1y9.jpg

Och sjalva maten innan min dator dor. (suck) till allt en Mimosa och en bakad grapefruit
Broder%203_zpsci8pi4pi.jpg

(Dar dog datorn ... fick hamta lappyn)
Jag bestallde förlorade ägg och det var helt ljuvligt gott ... dit gar vi helt klart tillbaka. Grapefruiten var ocksa fantastisk. Nagot jag ska komma ihag att gora sjalv ibland. Sa himla gott ... och mimosa ar ju aldrig fel. :d

Ricotta and Apple Fritters lät ju :love:

Det blev bakad potatis till middag igår :d
Med en supergod vegetarisk (tror jag, inte så haj på vad som är vad) röra till.
CF
Fetaost
Soltorkade tomater
Vitlök
Salladslök
Majs

Till det serverades det sallad och coctailtomater. Det bästa är att jag har med det i lunchlådan idag. :banana:

Ska bara fundera ut hur man bäst mikrar en bakad potatis så att den blir lika god som den var igår (redan tillagad). :confused:

Fast jag vet hur det stavas. Egentligen. :p Skyller på att jag säkert skrev på mobilen, då blir det vansinnigt många skrivfel.
Felskrivningar som man ser tillräckligt ofta riskerar fastna, helt klart. Jag är fortfarande nära självskadebeteende när jag tänker på att jag en gång skrev diskution på Buke. :yuck:

Dock har jag ännu inte trillat i överrensfällan men med tanke på hur vanlig den är så är det väl bara en tidsfråga. :meh:

Felskrivningar som man ser tillräckligt ofta riskerar fastna, helt klart. Jag är fortfarande nära självskadebeteende när jag tänker på att jag en gång skrev diskution på Buke. :yuck:

Dock har jag ännu inte trillat i överrensfällan men med tanke på hur vanlig den är så är det väl bara en tidsfråga. :meh:
Jag har kommit på mig med sär skrivningar. Jag tror att jag hittills har rättat alla medan tid var, men ändå! Själva grejen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka