Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Traditionsenlig fredagsmiddag med väninna och På Spåret ikväll. Vi kör på någon sorts pastasallad med kallskuret och diverse grönsaker. Sedan fick jag ett underligt sug efter chips och köpte Icas parmesan och... något, lök kanske. Och sura Gott & Blandat. Till det dricks antingen päronsoda eller passionsläsk!

Partner åt quesadillas med rester av den krossade potatisen, tabasco, stark ost, en spansk korv.
Guacamole och en salsa som tillbehör.
Jag har sörplat i mig en Mangolassi (a-fil som bas, fryst mango och en skvätt citron), BARNET åt varma mackor med den spanska korven.

Brunch med gott rågbröd, bra ostar, hembakade kardemummabullar, citronyoghurt, färskpressad juice och himmelskt kaffe. Rullade därifrån.

Till middag framför SVTPlay strax rotsellerisoppa med chili och timjan, varma mackor med stark ajvar, parmesan, champinjoner och rödlök. Värmande och okomplicerat efter en heldag ute i sol och snö.

Frukost på fik: surdegsbröd, yoghurt, nötter och frön och frukt, ägg, blåbärsscones, smothie, pannkaka och många sorters rolig sylt, kaffe och lite av varje.

Lunch helt onödigt.

Till middag gjorde jag ghorme sabzi och basmatiris på persiskt vis med saffran och spuskummin.

Underbar matdag!

I fredags lagade jag karré i ugn med ett täcke av ingefära, vitlök och finhackat citrongräs. Den fick gå länge på låg värme med lite fond, vin och vatten. Sen rostade jag broccoli i samma ugn med lite balsamico samt gjorde gorgonzolasås. Detta serverades till svärmor som törstar efter kött då svärfar är vegetarian. Justja, vi åt getosttoast med honung och rostade cashewnötter innan. Så himla gott!

Igår blev vi bjudna på restaurang och jag åt rosastekt ankbröst med anksky och tryfferat potatismos, svärmor åt viltgryta med picklade kantareller och partner åt wienerschnitzel. Jag fick creme brulé till efterätt men var lite avundsjuk på de andra som fick irish coffee - jag var GOD FRU/MOR/SVÄRDOTTER och körde sällskapet. BARNET fick fruktpuré, majskrokar och lite av min brulé och charmade hela stället. Alla mycket nöjda!

Jag står just i färd med att äta helfabrikat till lunch. Felix köttfärspaj är ett ypperligt alternativ när ambitionsnivån är på -4 ;)

Ska bläddra i Mästerkockslådan nu och se om jag kan hitta något gott till söndagskvällsmat efter bokcirkeln! Gärna med både räkor och svamp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka