Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kolla hörni! Vollevang! Ping särskilt @mandalaki :D

img_0400_58a0528fe087c359968ab68e.jpg

Det närmaste jag hittade till vad jag hinner och orkar laga till kvällsmat är Omelett Paysanne - en ganska standard bondomelett som jag nog kan smyga ner det mesta i ;) För nån vollevang tänker jag inte ställa till med!

Igår åt vi ute, jag tog pärlhönsbröst med sichuanwokade grönsaker och sås. Magiskt gott! Brände länge på läpparna efteråt. Dessert blev espresso martini på en hotellbar som har riktigt bra cocktails. Idag åt vi våfflor till brunch med glass, grädde, björnbärssylt, mango och oklimatvänliga jordgubbar.

Recept från ICA? :D Jag gjorde precis samma kryddning och typ samma tillagning igår :) Fast vi åt den med nudelsallad istället (och hinkade alkoholfri ginger beer för att undvika sjukdom :D).

Yep! :D Oväntat lyckat tycker jag. Hade tänkt göra bahn mih-smörgåsar på resterna men det blev tyvärr för lite över - det är väl dock ett gott tecken!

Igår middag med improviserad sallad till förrätt på bladspenat, mango, ugnsrostade plommontomater och zuchini. Dressing på lime, balsamvinäger och olivolja, topping med rostade frön. Tommassi till.

Sen torskrygg i ugn (första testet med digital stektermometer, toppen ju), fräst morot, purjo, spetskål och äpple. Beurre blanc (oklar stavning), Riesling i sås och till dryck.

Efterrätt ahlgrens salta bilar. Kul matlagningskväll!

Igår köpepizza som en kompis bjöd mig på. Sedan chips med dipp, salta pinnar och prosecco efter det. Sov över där.

Imorse luxfrukost med yoghurt, müsli, färsk mango och hallon, surdegsfrallor och valnötsfrallor från konditorit runt hörnet samt ost, vegskinka, tomat, paprika, ruccola och avokado att toppa frallorna med.

Till lunch/fika mini-semla från samma konditori (godaste semlan jag någonsin ätit!).

Nu blev det en snabblagad middag med stekt sojakorv, snabbstuvade idealmakaroner och en halv avokado med balsamicocreme.

Hur gör du själva fonden eller buljongen eller vad den kallas?
Stek vitlök, chili och ingefära, på med vatten, kycklingfond, japansk soja, lite vitvinsvinäger och honung och låt sjuda. I med lite sesamolja, svamp och salladslök mot slutet :) Sen är det bara att toppa med valfria grejer!
Hade ju säkert blivit ännu godare att koka egen fond på kycklingben och grejer, men det känns som överkurs :D

I fredags kväll pasta med scampi på Vapiano. Helt ok, vitt vin till som dock inte var gott. Två tryfflar.

Igår till lunch sushi på favoritstället. Övriga drack vin, jag kände mig hängig och drack istället varm äpplejuice med ingefära, chili och kanel.

Igår kväll carbonara. Idag till lunch mc Donalds.

Stek vitlök, chili och ingefära, på med vatten, kycklingfond, japansk soja, lite vitvinsvinäger och honung och låt sjuda. I med lite sesamolja, svamp och salladslök mot slutet :) Sen är det bara att toppa med valfria grejer!
Hade ju säkert blivit ännu godare att koka egen fond på kycklingben och grejer, men det känns som överkurs :D
Ja, jag såg något hipsterrecept där det skulle ta 24 timmar!

Kokosris med stekta champinjoner (ej burk) halva körsbärstomater, sparris (vit, konserverad) och massa citronpeppar. Sambo toppade med grannens hemrökta fläsk. Jag tycker att det är alldeles för salt.

Vatten i glaset.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka