Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Soppa och smörgås ikväll igen. Denna gång fänkålssoppa med citron och havrefralla med en mix av svarta bönor, vitlök och oliver toppat med finmandolinad fänkål.

Dagens lunch avnjöts i solen på kallbadhuset och bestod av en snabbt ihopslängd nudelsallad(koriander,sesamolja, chili, lime) och en enorm havrelatte ur termos.

Årets första havsdopp avklarat! (Skryt, skryt)

Soppa och smörgås ikväll igen. Denna gång fänkålssoppa med citron och havrefralla med en mix av svarta bönor, vitlök och oliver toppat med finmandolinad fänkål.

Dagens lunch avnjöts i solen på kallbadhuset och bestod av en snabbt ihopslängd nudelsallad(koriander,sesamolja, chili, lime) och en enorm havrelatte ur termos.

Årets första havsdopp avklarat! (Skryt, skryt)
Havsdopp!!! Du är galen!

Jag har ridit ut idag och jag hatade livet i kylan.

Med bastu är det njutbart även för en fryslort som jag. En blir genomvarm och får världens endorfinpåslag, helt underbart. Vinter i stall är mycket mer plågsamt, även om uteritter i sol och snö(så ser vårt väder ut just nu) hör till de ljusare minnena av hästägarlivet.

Det verkar vara bra för hälsan med bastubad också! :up:

Tyvärr :angel:

Precis som @Petruska säger! :) Vi åt vollevang och inget annat. Och gott var det också, mamma fyllde den med räkstuvning. :d
När jag var barn åt vi något som också skulle vara tjusigt, men jag minns inte vad det hette. Det var en förrätt som bestod av färdiga, frysta åttkantiga plattor (mördeg? smördeg?) med en urholkning i mitten där man kunde lägga någon gegga av valfritt slag. Vi hade champinjonstuvning, givetvis gjord av burksvamp. Sedan stoppade man in det i ugnen i tio minuter eller så. De serverades på bruna assietter och det blev så fin beige-grå-brun färgskala :) Päroncider var fantastiskt gott till.

Avslutar en långhelg hos föräldrarna med hjortfärsbiffar som serveras med rostade rotfrukter samt mammas ginsås. Tidigare dagar har innehållit såväl raclette som makaroner med falukorv (detta djävulens påfund, det var storebror som prompt skulle ha)... Och så våffelbuffé på café Hallongården! Saffransvåfflor, kanelvåfflor, chokladvåfflor och vanliga våfflor med en rad olika sorters sylter och andra toppingar. Rekommenderas varmt till mina fellow skåningar (@VLMF, @Koltrast?)!

Sedan har jag ätit semlor också, förstås. 2,5 stycken, för att vara exakt. Inte så illa för att bara ha varit där i fyra dagar!

Nu känns det helt okej att återgå till grönsakssoppor och annan lätt mat i några dagar tills vi får finbesök från Colombia. Då blir det spännande igen!

Varit på söndagsmiddag, övriga åt en salig blandning av hämtmat, helt fabulösa rätter från
http://www.ringencentrum.se/teatern/
Allt från fisk till ramen till halva kycklingar.
Det bästa med storstad, det finns riktigt bra hämtmat.

Själv slog jag på stort med bretonkex med Philadelphiaost och trocadero. :meh:

Stek vitlök, chili och ingefära, på med vatten, kycklingfond, japansk soja, lite vitvinsvinäger och honung och låt sjuda. I med lite sesamolja, svamp och salladslök mot slutet :) Sen är det bara att toppa med valfria grejer!
Hade ju säkert blivit ännu godare att koka egen fond på kycklingben och grejer, men det känns som överkurs :D
Fy vad gott och enkelt det lätt!! :d

Avslutar en långhelg hos föräldrarna med hjortfärsbiffar som serveras med rostade rotfrukter samt mammas ginsås. Tidigare dagar har innehållit såväl raclette som makaroner med falukorv (detta djävulens påfund, det var storebror som prompt skulle ha)... Och så våffelbuffé på café Hallongården! Saffransvåfflor, kanelvåfflor, chokladvåfflor och vanliga våfflor med en rad olika sorters sylter och andra toppingar. Rekommenderas varmt till mina fellow skåningar (@VLMF, @Koltrast?)!

Sedan har jag ätit semlor också, förstås. 2,5 stycken, för att vara exakt. Inte så illa för att bara ha varit där i fyra dagar!

Nu känns det helt okej att återgå till grönsakssoppor och annan lätt mat i några dagar tills vi får finbesök från Colombia. Då blir det spännande igen!
Jag bodde typ nästgårds ett par år till Hallongården, men har aldrig varit där. :down: :arghh:

Planen var att göra de där biffarna med kikärter och halloumi som @Anna gjorde för ett tag sedan, men när smeten var färdig bestämde jag mig för att göra bollar av den istället. Blir matlådor ihop med spagetti och tomatsås (som jag gör imorgon kväll, tydligen) resten av veckan!

Våffelbuffén låter totalt livsfarlig. Tur att Trellehulla är hyfsat långt bort:D

När jag var barn åt vi något som också skulle vara tjusigt, men jag minns inte vad det hette. Det var en förrätt som bestod av färdiga, frysta åttkantiga plattor (mördeg? smördeg?) med en urholkning i mitten där man kunde lägga någon gegga av valfritt slag. Vi hade champinjonstuvning, givetvis gjord av burksvamp. Sedan stoppade man in det i ugnen i tio minuter eller så. De serverades på bruna assietter och det blev så fin beige-grå-brun färgskala :) Päroncider var fantastiskt gott till.
Krustader? Varken plattor eller egentligen åttkantiga, men kanske ändå? Festligt värre!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka