Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick riktigt god salladsbuffé och riktigt gott bröd till lunch. Det var dock inte prisvärt, men vad gör det när någon annan betalar? :p

Till middagen fick jag lite flyt, det blev enkelt men riktigt gott. Jag kokade pasta och i den blandade jag stekt grönkål och stekta bondbönor som jag bara smaksatt med salt, peppar och citronzest. Bredvid detta hade jag en grönkålspesto på grönkål (nähä!?), hasselnötter, västerbottenost, pressad citron och vitlök. Förvånansvärt gott i sin enkelhet!

Igår gjorde jag jättegod kycklingfilé fylld med vitlöksost och insvept i en god rökt skinka. Sedan brände jag sötpotatisfries till ;) Nädå, hälften gick att äta. Hade nog skurit dem tunnare än sist utan att justera tiden tillräckligt.

Jag tror det. Att äta så lite och begränsat som jag gjort nu har fått mig att gå i barndom tror jag.
Jag drabbas av tankar på mat som vi fick hos farmor (aka den eleganta husmanskostens drottning), torra grillade kotteletter och havregrynsgröt med äppelmos. Typ korv med bröd vore fantastiskt.
Och sushi. Mest sushi, tack och lov.
Men hjärnan är inställd på en smak i taget tror jag, jag kan inte hantera tanken på komplexare saker än så:D
Hon tillagade inte kotteletterna som min mamma gjorde då? Först brynte hon dem och sedan fick de koka i såsen i en kastrull. Länge!

De blev kopiöst torra men smaken var väldigt god, inte minst på såsen.

(Obs detta var i min barndom, mamma stekte nog på sedvanligt vis senare i livet. Jag hade också en morbror som tillagade kotteletter på det där uttorkande viset. Han bodde hemma i hela sitt liv. Mormor stod för matlagningen. När hon gick bort kunde han bara två maträtter: stekta/kokta kotteletter och en till, har glömt vilken. Så han körde varannandagsprincipen med dessa båda rätter livet ut).

Hon tillagade inte kotteletterna som min mamma gjorde då? Först brynte hon dem och sedan fick de koka i såsen i en kastrull. Länge!

De blev kopiöst torra men smaken var väldigt god, inte minst på såsen.

(Obs detta var i min barndom, mamma stekte nog på sedvanligt vis senare i livet. Jag hade också en morbror som tillagade kotteletter på det där uttorkande viset. Han bodde hemma i hela sitt liv. Mormor stod för matlagningen. När hon gick bort kunde han bara två maträtter: stekta/kokta kotteletter och en till, har glömt vilken. Så han körde varannandagsprincipen med dessa båda rätter livet ut).

Kommer mest ihåg grillade kotteletter med ben på som inmundigades på sommaren.
Torra som snus, givetvis.

Herregud vilken utveckling min ömma moder och fader gjort när det kommer till mat, idag är det fantastisk mat som serveras när man hälsar på.

Apropå föräldramat så kommer mina på besök i helgen. Imorgon ska vi äta ute, men ikväll får jag komma på något att bjuda dem på. Ostbricka till efterrätt har jag bestämt åtminstone.

Känner mig allmänt fet och eländig (menssvullnad i kombination med att jag har gått upp lite) så vill eg inte äta något. Har dock underbart goda räkor i frysen (superfina i lösvikt på Willys, bland de bästa frysta räkorna jag ätit) så ska försöka bortse från hur jag känner mig och njuta av lite plock. Kisse kommer att bli glad också.

Nej, så desperat är jag inte än :rofl:. Den var bara för att understryka för kassapersonalen vilken sorglig single-crazy.cat-lady jag är :D!

Här fick kisse oxfilé igår och nu gör sig slaven redo för att skala räkor åt henne. Fast kisse ville gå ut en sväng först så slaven måste gå ner och öppna dörren mitt i sin middag :cautious:

Jag har nyss ätit fredagsmiddag i min ensamhet framför Monica Z-filmen på SVTPlay.

Till förrätt kexchoklad och finlakrits:D, därefter något som med lite välvilja skulle kunna kallas zigeuner-tofu: Rödlöksbåtar, paprika i flera färger(dumpsterfyndade två kilo ekologisk paprika - tackar, tackar i tider av grönsaksbrist), tomat, champinjoner, vitlök, timjan och svartpeppar med hårdstekt tofu kryddad med chipotle. Grönkålssallad och rödvin till.

Nu efter maten ångrar jag att jag ätit upp snasket...

Min lunch bestod av plocksallad från Konsum och var en tämligen dyster historia.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka