Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min mage tycker det är sådär halvfenomenalt och inte blev det bättre för att nötterna liksom hoppade in i min mun allihop. Varför är nötter så svårt att sluta äta? My ass att nötter skulle vara så mättande att en bara kan äta några stycken...
Åh trist att din mage inte riktigt gillade det :( Men alltså, dina mackor låter ändå så himla goda :up:

Igår förmiddags tog jag med föräldrarna först till torghandeln på Möllan (föräldrar goes crazy), därefter åkte vi ut till jordärtskocksstället. På ca 1-1,5 kvadratmeter fick vi upp ca 7 kg stora, fina jordärtskockor! Vildvuxna och så ekologiska som de kan bli. Knappt knöliga heller, utan släta och antagligen lättskalade. Det var svårt att slita föräldrarna därifrån :D

På vägen hem köpte vi falafelrulle till lunch vilket de aldrig ätit innan men älskade. På kvällen hade jag bokat bord på ett litet franskt ställe på Möllan (där jag främst brukar hänga och dricka drinkar senare på aftnarna..). Vi delade tarte flambée (med mandolinad potatis, limecreme fraiche, kanske karamelliserad rödlök? och bresaola), burrata med de godaste småtomaterna jag ätit på länge, och konfiterat anklår med fänkål, apelsin och någon dijonhistoria. Vi var alla lyriska, det var oväntat gott och MYCKET mat, och dit kommer jag gå tillbaka även för maten :D Vi delade en flaska vitt naturvin till, och åt dessert hemma i form av fruktsallad med vispad grädde.

Jag känner mig som the queen of mackor efter att ha gjort två dundergoda till dagens frukost också. Sjukt gott med rostat danskt rågbröd och lite mer savoury(hallå, nog måste det väl finnas ett svenskt ord?) pålägg. Idag toppade jag den ena med grönkål och det andra med fänkål. Long live kålmackor!
/Queen även of Swenglish

Apropå kålmackor ska Scandwich ha en ny med bomkål, Booooomkål heter den :D

Jag känner mig som the queen of mackor efter att ha gjort två dundergoda till dagens frukost också. Sjukt gott med rostat danskt rågbröd och lite mer savoury(hallå, nog måste det väl finnas ett svenskt ord?) pålägg. Idag toppade jag den ena med grönkål och det andra med fänkål. Long live kålmackor!
/Queen även of Swenglish

Savoury - pikant :)

Jag hade #mexicanmellonight hos väninna igår, supergott och trevligt. Päronsoda i glasen. Vi spenderade eftermiddagen med flyttpackning så imorse messade hon för att meddela att hon måste diska en chipsskål för att kunna laga gröt... haha.

Ikväll kan det bli räkmacka. Jag borde ju göra något ur Mästerkocklådan eftersom det är söndag... det måste väl finnas en räkmacka där i som jag kan adaptera! Fast jag skulle nog hellre vilja ha våfflor med räkor, rom, turkisk yoghurt och dill men då måste jag gå och handla och det har jag ingen större lust med ;)

Till lunch en skiva surdegsbröd med långlagrad Gouda (den från Allerum är :love:). Sedan blev det en bit Silviakaka och en kaffe på det.
Till middag blir det indisk hämtmat. Kör väl på en Palak Paneer som vanligt :D

I gårdagens buffė ingick en macka på danskt rågbröd med kall jordärtdkockspuré, jordärtskockschips och knaprigt sidfläsk.
Jag visste det, jag är helt galet trendig! Buffé ligger i mitt postfack, såg jag när jag lät bli att hämta posten i fredags kväll(typiskt bra grej jag börjat med, att inte hämta posten fredag kväll, för att slippa stressa över saker i helgen när ingenting ändå kan göras åt något). Ibland är Buffé ganska bra, tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka