Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Doggy bag från gårdagens restaurangbesök. Mitt nyårslöfte är att be om doggy bag oftare då jag extremt sällan äter upp mer än hälften när jag är på restaurang, men hatar tanken på att en massa god mat bara slängs. Så för att göra det mindre tabu både för mig själv och i samhället i stort (vaddå hybris?) så har jag bestämt mig för att göra en grej av att så ofta jag kan be om doggy bag. Det är ju så otroligt fiffigt och verkligen en win-win-win situation för mig, restaurangen och miljön!

Nåja, åter till ämnet... Kaninpasta var det som serverades och det var banne mig bland det godaste jag ätit hittills i år. Jag har aldrig vågat prova kanin förut (och tanken på det känns fortfarande lite läskig, hej dubbelmoral) men kände mig äventyrlig igår och har inte ångrat mig. Så. Himla. Gott.

Nu dricker jag ett glas Oatly choklad och känner mig allmänt nöjd med livet :)

Alltså varje gång jag ser ordet mikrokladdkaka/mikrobulle osv tänker jag en yttepytteliten kaka innan jag kopplar det till MIKRON! Likaså när en på jobbet i lunchrummet sa att det var mikro-kö.

Är nog skadad av alla mikrogram och mikroliter jag läser om på jobbet :p

Då ska du lyssna på Kvällspassetpodden från igår när de pratar om Microlax... :D

Jag gjorde en liten röra igår, på räkor, dill, turkisk yoghurt, stenbitsrom, citronpeppar och sriracha. Åt på våfflor, stående vid köksbänken. Så gott det är.

Sedan fick jag feeling och gjorde en carbonara till två luncher då jag dels hade färsk fettuccine som behövde ätas och dels inte var lockad av någon matlåda i frysen (eller jo, men min mage vill tydligen inte ha linser och blomkål för tillfället). Bacon, alltså. Äter det sällan men farao så gott det är!

Äntligen har vi kommit igång med veckoplanering av mat. Vare sig jag eller sambon har ont av att äta samma i 2 dagar så middagen på kvällen blir alltid lunch dagen efter. Nu har vi dock börjat göra lite extra matlådor så vi kan variera dag 2 eller skippa laga middag.

Denna vecka såg/ser ut såhär
Söndag - Kålpudding, kokt potatis, gräddsås
Måndag - Kycklingpaj med sallad
Tisdag - Laxpasta alt Laxgratäng
Onsdag - Nötkött i ugn tillsammans med rotfrukter, sallad och någon örtsås
Torsdag - Korv stroganoff

Fredag- lör är det fritt. Barnen kommer på fredag så troligtvis Tacos jag är dock på språng hela helgen och resterande vecka så det kommer bli mycket utemat för egen del. Hej då pengar

Glass med varm hjortronsylt.Tidigare idag en smörfralla (Guds gåva till oss som älskar gluten och vallmofrön) med naturell Philadelphiaost.
En dryg vecka med partnern jobbandes dygnet runt är till ända och det är så himla skönt. Vi bestämde idag att vi ska chansa och gå ut och äta på närmsta restaurang, det blir därför tapas av okej typ men inom bra avstånd senare i veckan eller till helgen. Det gäller att prioritera. De har bra calamares och paella tack och lov.

Och jo, mår illa men kan äta lite nu med rätt doserad medicin av rätt sort:bump:! Det är obeskrivligt skönt trots risigt mående generellt.

Vad äter man guacamole till om man inte är så förtjust i mexikanskt? :idea: Köpte på mig en påse avocado och tänkte göra guacamole i mixern. Med tomater eller utan? Koriander går bort totalt eftersom det är det värsta jag vet! :yuck:

Vad äter man guacamole till om man inte är så förtjust i mexikanskt? :idea: Köpte på mig en påse avocado och tänkte göra guacamole i mixern. Med tomater eller utan? Koriander går bort totalt eftersom det är det värsta jag vet! :yuck:

Jag tål inte tomater så utan här. Jag brukar vara generös med lime.

Som pålägg på gott bröd. Till att dippa grönsaker i. Till grillad fisk, dito kött och grönsaker.
Gott till allt, hävdar jag.

Sedan fick jag feeling och gjorde en carbonara till två luncher då jag dels hade färsk fettuccine som behövde ätas och dels inte var lockad av någon matlåda i frysen (eller jo, men min mage vill tydligen inte ha linser och blomkål för tillfället). Bacon, alltså. Äter det sällan men farao så gott det är!
Det är verkligen så gott med carbonara ibland och typ en av få grejer där jag verkligen tycker att bacon kommer till sin rätt :) Vi åt det förra veckan med syrad grädde som kladdig bas och det gick typ inte att sluta äta :o

Idag var det däremot enklare, torsk i kokos- och currysås med ris till. Det var ätbart men inte mycket mer än så. Dock blev allt bättre av mango chutney i större mängd som jag hade till. Nu gråter jag för att den burken är slut och funderar på om jag känner någon som ska till Sri Lanka snart och kan importera till mig :D

(Jag försökte mig på en googling men fick mest förslaget Mango Sriracha Chutney som nog var menat för dig @Anna ;) )

Jag fick ett hysteriskt sug efter potatismos igår och gick således till Ica för att se om jag kunde hitta något gott vegetariskt att ha till. Det slutade med att jag kom ut med en fläskytterfilé i handväskan (OBS: det låter som om jag snattade den ser jag nu, så var det faktiskt inte ;)). Avd: varför man inte ska handla när man är hungrig!

Men jag gjorde det extremt enkelt för mig och helstekte den, bara kryddade upp, skvätte över lite soja och hällde lite vitt vin i formen, stack i en termometer och körde. Det blev hemskt gott faktiskt, jag var generös med chiliflakesburken och det blev fint sting! Ja, jag gjorde det enkelt för mig med potatismoset också - använder man potatispress slipper man ju skala dem = det tråkigaste jag vet, näst att tömma korgen med rena bestick.

Jag fick ett hysteriskt sug efter potatismos igår och gick således till Ica för att se om jag kunde hitta något gott vegetariskt att ha till. Det slutade med att jag kom ut med en fläskytterfilé i handväskan (OBS: det låter som om jag snattade den ser jag nu, så var det faktiskt inte ;)). Avd: varför man inte ska handla när man är hungrig!

Men jag gjorde det extremt enkelt för mig och helstekte den, bara kryddade upp, skvätte över lite soja och hällde lite vitt vin i formen, stack i en termometer och körde. Det blev hemskt gott faktiskt, jag var generös med chiliflakesburken och det blev fint sting! Ja, jag gjorde det enkelt för mig med potatismoset också - använder man potatispress slipper man ju skala dem = det tråkigaste jag vet, näst att tömma korgen med rena bestick.
Om det inte "måste" vara "fint" (eller BARN ska delta i måltiden) så skalar jag inte potatis till potatismos numera. Jag låter skalen vara med i moset. Först stöter jag dem, sen vispar jag med elvisp.

Fröken Snobb här kan meddela att efter att ha ätit godaste carbonaran i Italien med pancetta, kommer jag aldrig mer vilja ha bacon i :angel:

Edit: provade en gång med rökt tempeh, det blev tyvärr inte alls gott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Höjda elpriser
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka