Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle gärna vilja ha lite inspiration!

Inom kort är det dags för en årligen återkommande DAMMIDDAG i mitt hem. PARTNER brukar vanligtvis laga maten till denna MIDDAG, då vi DAMER är upptagna med annat under dagen.

Men, partner har fräckheten att jobba till kl 19 den dagen! Mycket oflexibel arbetsgivare, pga detaljhandel. DAMERNA och jag kommer troligen hem ungefär kl 18.30, hungriga och trötta. Vad ska jag då laga?

Bäst vore något som i stort sett var klart, och som kunde värmas utan att förlora på det. (En annan gång då jag hade samma problem, tog jag till Boeuf Bourguignone, fast på älg, Élan Bourguignone, som jag hade gjort i ordning dagen före.)

Jag vill helst inte servera enbart kall mat, på grund av årstiden. Vad ska jag ta mig till??

Partner borde förbereda dagen innan, så ni kan äta käck förrätt medan hen färdigställer.

Jag hade nog gjort en paj i förväg, jag älskar paj! Kan ju varieras i det oändliga.

Eller en fisksoppa/gryta, bara att värma och lägga i fisk/skaldjur.

Jag är en God Fru! Tog mina sista små krafter, en piffig kappa och gick och köpte en semla åt DEN RINGMÄRKTE.
Två bonusar: semla är gott, och minskar behovet av mat... eftersom hen jobbar till 23.30 idag så är ju en semla perfekt vid hemkomst.

Pulvermos ar super ackligt :yuck: Sist jag fick det var pa en Italiensk restaurant (och inte var den billig heller) i Stockholm:cautious:
Jag hade inte atit flaskkotletter pa nastan 40 ar men han nu kopt for andra gangen sedan jul. Om man gor dem Sous Vide (https://anovaculinary.com/what-is-sous-vide/) och relativt lang tid ar de super mora och goda. :d Det blir pa Onsdag dock.

I kvall blir det vildfangad stillahavs torsk. Det blir tillagad Sous Vide, till torksen blir det asparagus (ocksa sous vide teknik) jordgubbar (jag hittade sa fina farska jordgubbar billigt idag:p) med balsamic vinaigrette.
Pukor o trumpeter, någon har en tårta i sin avatar.
ina_dance5.gif

Trist konsistens verkar vara mitt tema för dagen. Jag gjorde en mycket god minestrone igår som jag sparade lite av till lunch idag. Tyvärr hade risonin svällt upp något enorm och konsistensen var minst sagt lös. Inte gott! Nu precis skulle jag trösta mig med ett mellanmål och då visar det sig att de nyinköpta knäckebröden är mjuka!

Vi fick lite oplanerat en middagsgäst. Vilken bra ursäkt till att dricka rödvin en måndag! Blev hamburgare med sötpotatispommes och guacamole. Jordgubbar , glass och en konjak på det. Så det så.

ALLA mina försök att göra sötpotatispommes har slutat i någon sorts sladdriga pommesliknande tingestar som i sämsta fall har varit tvungna att skrapas loss från plåten. Finns det något bra sätt eller måste jag köpa en fritös?

Det är ifs. inte svårt att fritera utan fritös. Jag brukar ibland fritera tändstickstunna strimlor sötpotatis som blir ett gott krispigt tillbehör.
Pommesen blir ju inte som potatis, men goda ändå.
Använder bakplåtspapper, skär fina tunna stips och låter dem vara inne tills de är brända i kanterna, det är viktigast.
Så strör jag över svarta sesamfrön också. De ger ju visst krips, och rostade sesamfrön är ju också jättegott. De går ju inte att få till om man friterar. De kanske inte är vackra, men alla tycker det är gott.

ALLA mina försök att göra sötpotatispommes har slutat i någon sorts sladdriga pommesliknande tingestar som i sämsta fall har varit tvungna att skrapas loss från plåten. Finns det något bra sätt eller måste jag köpa en fritös?

Olja och majsmjöl samt ganska hög värme och att rosta dem utspridda i ett lager på het plåt gav mycket tillfredsställande krisp, tyckte jag!

Då jag blivit magsjuk i natt har dagens mat än så länge varit en rostad matcha med the, och två portioner kräm...

Önskar magen kunde förklara när den är hungrig och inte vara ömma ::down:

Lunch: En stor, efterlängtad, kaffe latte och en varm focaccia med ost, kalkon och senap på café.

Middag: Tacos i ett försök att inte bara behöva höra "blä" till det som hamnar på bordet. BARNET åt av allt med god aptit.
Jag åt fetaost, guacamole, nachochips, salsasås, nötter och gurka. (det är något med mig och tacokryddad färs när jag är gravid, det kan gå i små mängder eller så räcker det med lukten).

Alla hjärtansmiddag allene blev ganska bra ändå.
Köttfärssbiffar där jag blandade i hackad spetskål. Till det kokt potatis, skogschampinjoner och spetskål fräst i panna och sås på gräddmjölk, vitt vin och lite fond. Gott, förutom att biffarna blev lite för kompakta.

Partner borde förbereda dagen innan, så ni kan äta käck förrätt medan hen färdigställer.

Jag hade nog gjort en paj i förväg, jag älskar paj! Kan ju varieras i det oändliga.

Eller en fisksoppa/gryta, bara att värma och lägga i fisk/skaldjur.
Jag hoppas på partner när det gäller desserten.

Jag har funderat på någon sorts fisksoppa/-gryta. Men jag brukar ju koka fonden på räkskal, tex, och då måste ju även räkorna - sedan de skalats - förvaras ett dygn i kylen. De blir säkert inte dåliga, men de blir heller inte alls så bra som de annars hade varit.

Jag gillar även att göra fond med hjälp av musselspad. Men då ska ju de förvaras sedan, visserligen kokta, men blir det bra, det?

Fiskgryta helt utan skaldjur - ja, det går ju. Jag har nog aldrig gjort det, bara.

Jag hoppas på partner när det gäller desserten.

Jag har funderat på någon sorts fisksoppa/-gryta. Men jag brukar ju koka fonden på räkskal, tex, och då måste ju även räkorna - sedan de skalats - förvaras ett dygn i kylen. De blir säkert inte dåliga, men de blir heller inte alls så bra som de annars hade varit.

Jag gillar även att göra fond med hjälp av musselspad. Men då ska ju de förvaras sedan, visserligen kokta, men blir det bra, det?

Fiskgryta helt utan skaldjur - ja, det går ju. Jag har nog aldrig gjort det, bara.

Koka fond snarast och ät upp räkorna? Sen på hemvägen köper ni lite färska räkor/musslor att slänga i grytan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka