Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle gärna vilja ha lite inspiration!
Inom kort är det dags för en årligen återkommande DAMMIDDAG i mitt hem. PARTNER brukar vanligtvis laga maten till denna MIDDAG, då vi DAMER är upptagna med annat under dagen.
Men, partner har fräckheten att jobba till kl 19 den dagen! Mycket oflexibel arbetsgivare, pga detaljhandel. DAMERNA och jag kommer troligen hem ungefär kl 18.30, hungriga och trötta. Vad ska jag då laga?
Bäst vore något som i stort sett var klart, och som kunde värmas utan att förlora på det. (En annan gång då jag hade samma problem, tog jag till Boeuf Bourguignone, fast på älg, Élan Bourguignone, som jag hade gjort i ordning dagen före.)
Jag vill helst inte servera enbart kall mat, på grund av årstiden. Vad ska jag ta mig till??
Går det att göra typ någon fiskgryta där du har själva grytbasen klar för att bara värma upp och i med fisken när ni kommer hem? @Petruska Tänker att det blir minimalt med tillagningstips när ni kommer hem om allt är förberett.
Pukor o trumpeter, någon har en tårta i sin avatar.Pulvermos ar super ackligt Sist jag fick det var pa en Italiensk restaurant (och inte var den billig heller) i Stockholm
Jag hade inte atit flaskkotletter pa nastan 40 ar men han nu kopt for andra gangen sedan jul. Om man gor dem Sous Vide (https://anovaculinary.com/what-is-sous-vide/) och relativt lang tid ar de super mora och goda. Det blir pa Onsdag dock.
I kvall blir det vildfangad stillahavs torsk. Det blir tillagad Sous Vide, till torksen blir det asparagus (ocksa sous vide teknik) jordgubbar (jag hittade sa fina farska jordgubbar billigt idag) med balsamic vinaigrette.
Vi fick lite oplanerat en middagsgäst. Vilken bra ursäkt till att dricka rödvin en måndag! Blev hamburgare med sötpotatispommes och guacamole. Jordgubbar , glass och en konjak på det. Så det så.
ALLA mina försök att göra sötpotatispommes har slutat i någon sorts sladdriga pommesliknande tingestar som i sämsta fall har varit tvungna att skrapas loss från plåten. Finns det något bra sätt eller måste jag köpa en fritös?
Jag har kanske haft lite för många på plåten? Jag får göra nya försök.Olja och majsmjöl samt ganska hög värme och att rosta dem utspridda i ett lager på het plåt gav mycket tillfredsställande krisp, tyckte jag!
Jag hoppas på partner när det gäller desserten.Partner borde förbereda dagen innan, så ni kan äta käck förrätt medan hen färdigställer.
Jag hade nog gjort en paj i förväg, jag älskar paj! Kan ju varieras i det oändliga.
Eller en fisksoppa/gryta, bara att värma och lägga i fisk/skaldjur.
Jag hoppas på partner när det gäller desserten.
Jag har funderat på någon sorts fisksoppa/-gryta. Men jag brukar ju koka fonden på räkskal, tex, och då måste ju även räkorna - sedan de skalats - förvaras ett dygn i kylen. De blir säkert inte dåliga, men de blir heller inte alls så bra som de annars hade varit.
Jag gillar även att göra fond med hjälp av musselspad. Men då ska ju de förvaras sedan, visserligen kokta, men blir det bra, det?
Fiskgryta helt utan skaldjur - ja, det går ju. Jag har nog aldrig gjort det, bara.