Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag VILL ju tycka om det men min kropp har en annan åsikt :( Jag äter ju som sagt det mesta så det är märkligt att jag reagerar så starkt på den.

Jag har samma problem. :( Jag VILL gilla det och någon enstaka gång har det faktiskt smakat, om inte gott så åtminstone ätligt. Men oftast inte. Det är samma sak med rödbetor. Självklart ska man älska nyskördade rödbetor ur eget ekologiskt land - men jag tycker att de smakar vidrigt. VARFÖR??? De är ju så snygga på bild ...:mad:

Jag har ikväll gjort tofu tikka masala enligt recept från bloggen jävligt gott. Det blev j-igt gott! Har inte lagat mat med tofu på säkert tio år eftersom det blev totalt misslyckat den senaste gången.

Kaviarr!

Entrecôte. Där kan vi snacka uttalsproblem.

Verkligen. T-et på slutet borde uttalas men jag har aldrig hört att det gör det, och jag gör det inte själv heller. Dessutom tror jag att den detaljen heter något annat på franska.

Jag har samma problem. :( Jag VILL gilla det och någon enstaka gång har det faktiskt smakat, om inte gott så åtminstone ätligt. Men oftast inte. Det är samma sak med rödbetor. Självklart ska man älska nyskördade rödbetor ur eget ekologiskt land - men jag tycker att de smakar vidrigt. VARFÖR??? De är ju så snygga på bild ...:mad:

Men alltså... getost ska ju avnjutas TILLSAMMANS med rödbetor! :up: :d

Vad heter Palak Paner osten?

Precis som flera skrivit heter den paneer. Palak betyder tydligen spenat!
Jag hittade den frysta varianten hos en indisk-pakistansk butik, men fick fråga efter den och de hämtade den från lagret. Den färska finns på en kina-livs här i Malmö så de verkar inte så strikta med ursprung och namn på butikerna :D

Precis som flera skrivit heter den paneer. Palak betyder tydligen spenat!
Jag hittade den frysta varianten hos en indisk-pakistansk butik, men fick fråga efter den och de hämtade den från lagret. Den färska finns på en kina-livs här i Malmö så de verkar inte så strikta med ursprung och namn på butikerna :D
Jag tänkte det skulle vara så praktiskt om de hade den i butiken vid jobb!
För fråga om de har den på lager, stod och läste på alla ostarna dem hade. :p

IMG_50591_zpstzohvl1f.png

För står det i ett korsord måste det vara sant...! ;)

Jag åt korv och pommes frites igår kväll - en ny sorts korv jag hittade på Ica (som inte behöver vara ny egentligen - precis som med den fantastiska grönmixen häromveckan kan det vara så att de små butikerna tar in ett parti när hela koncernen har extrapris, så att säga), alspånsrökt med cayenne och grejer, jättegod. Pommes fritesen var också goda. Och det var de två stora bitarna saffransfläta med mandelmassa jag åt till efterrätt också.

Idag är jag feberfri och ordningen torde alltså återställas. Kanske ;)

Dagens recept blev "cannelloni som i Menton", vilket var otroligt gott! Resterna av lammet från igår, svamp, morot, zucchini, lök, vin och parmesan som fyllning i pastarören. Tomatsås med vin, gjord på färska tomater som fått dra till sig över dagen. Och så parmesan ovanpå. Jag är mycket nöjd!

Dock skulle rören förkokas, vilket jag gjorde med resultatet att det blev helt jäkla omöjligt att fylla dem! :down: Så rören blev mer som typ plattor istället, men ugnstiden förkortades avsevärt vilket jag antar var tanken :)
Jag har provat att göra cannelloni exakt en gång i mitt liv, och då blev det precis sådär att de bara säckade ihop och låg där i en sorglig hög, med all fyllning runtom istället för inuti. Jag blev så arg att jag bestämde mig för att aldrig göra det igen. Efter din beskrivning känner jag mig dock lockad att ge det ett nytt försök, och att lägga ribban lite lägre denna gång så att säga. Hmm...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 741
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 045
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama