Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Petruska Jag är, tack och lov, förskonad från det dagliga illamåendet. Det kommer lite mer i attacker, men med längre och längre mellan gångerna. I dag var en dag då jag kunde ge @Hyacinth mitt stöd i välsignelsens bedrövelse.

Alltså, det här med bönpasta ... är det något man normalt sett drabbas av brutalt magknip och gaser av??? Av två möjliga personer har två drabbats av detta. Av en enkel kycklingsallad med egenodlade grönsaker, några ägg.

Nu råkade jag ha en sällsynt bekymmerslös och illamåendefri VÄLSIGNELSE som folk brukar reta ihjäl sig på. Men det är ändå jäkligt gött att BARNET till slut kommer ut på utsidan, för det plägar BEBISAR göra, även SPÄKPLUMPAR så småningom. Och då kan man äta mögelost och dricka rödvin av hjärtans lust! Tills vidare lider jag med er i ert VÄLSIGNADE tillstånd.

Alltså, det här med bönpasta ... är det något man normalt sett drabbas av brutalt magknip och gaser av??? Av två möjliga personer har två drabbats av detta. Av en enkel kycklingsallad med egenodlade grönsaker, några ägg.
Efter vad jag har hört... Ja.

Jag fick ett extremsug efter snabbnudlar med räksmak så åt det som någon slags kvällsfika.

Middag: yoghurt med müsli och plommonsylt, mackor.

Fler som har samma erfarenheter??? Så trist i så fall. :(

Jag delar också samma erfarenhet. Jag har testat bönpasta två gånger och båda dessa gånger har resulterat i att jag har fått rejält ont i magen. Min middagsgäst vid ett av tillfällena kände däremot ingenting; inte vad hen sa i alla fall (och det var tydligt att hen var piggare än mig några timmar senare).

Och med tanke på hur populärt bönpasta tycks vara (?) så kan ju rimligen inte alla få ont efter att ha ätit den. Alltså, jag funderar lite på om det skulle kunna vara en vanesak i vissa fall (inte för att man blir direkt sugen på att äta mer, men ...)? Jag brukar i och för sig inte få problem när jag äter bönor av olika slag, men jag kan ju inte påstå att jag äter det alltför ofta. Bönchock liksom?

Igår åt jag rester, typ. Några köttbullar, ett par skivor skinka, någon sked potatissallad och en hög morotsstavar.

Senare på kvällen testade jag morotsmarmeladen på rostad bohuskaka, en med camembert och en med gorgonzola. Den blev väldigt fast efter att ha stått i kylen, så det gäller väl att ta ut den ett tag innan den ska ätas.

Gårdagens projekt blev "måntorkade" tomater (som inte har torkat än, får köra en vända till) och kiwimarmelad. Kiwimarmeladen var himla god, kiwisarna verkar billiga nu så det kan rekommenderas om man gillar syrligt. Skulle vara citron i men jag tycker att 13:- för EN citron är fullständigt hutlöst så hade i limejuice istället.

Ikväll kommer en kompis på middag, jag lagar torskrygg på bädd av haricots verts med dill, pepparrot och ev. citron om jag kan överkomma spärren ;) annars blir det lime där med. Jag är inte knusslig. Till efterrätt ska jag testa att göra chokladmousse på kokosgrädde. Väninnan håller på med lite paleo och sånt, så jag vill prova något lite åt det hållet. Tänker halvtinade bär till.

Jag åt sista portionen lins/morots/ingefärasoppa till middag igår, och gjorde en ny sats hommous. Denna gång med mycket soltorkade tomater och färsk basilika i, eftersom basilikan är fasligt nära att gå i blom. Det blev väldigt lyckat. Ikväll funderar jag på rostade grönsaker i ugn (har bland annat blomkål, potatis, betor, morötter) med bara hommous on the side.

Igår åt jag rester, typ. Några köttbullar, ett par skivor skinka, någon sked potatissallad och en hög morotsstavar.

Senare på kvällen testade jag morotsmarmeladen på rostad bohuskaka, en med camembert och en med gorgonzola. Den blev väldigt fast efter att ha stått i kylen, så det gäller väl att ta ut den ett tag innan den ska ätas.

Gårdagens projekt blev "måntorkade" tomater (som inte har torkat än, får köra en vända till) och kiwimarmelad. Kiwimarmeladen var himla god, kiwisarna verkar billiga nu så det kan rekommenderas om man gillar syrligt. Skulle vara citron i men jag tycker att 13:- för EN citron är fullständigt hutlöst så hade i limejuice istället.

Ikväll kommer en kompis på middag, jag lagar torskrygg på bädd av haricots verts med dill, pepparrot och ev. citron om jag kan överkomma spärren ;) annars blir det lime där med. Jag är inte knusslig. Till efterrätt ska jag testa att göra chokladmousse på kokosgrädde. Väninnan håller på med lite paleo och sånt, så jag vill prova något lite åt det hållet. Tänker halvtinade bär till.
Åh, rapportera gärna om moussen! Kokosgrädde är gott men lite svåranvänt, tycker jag. Lite för sött att ha i mat, enligt min mening. Men gott, och LÅTER gott, ingen ko inblandad och ej heller någon laktos!

Åh, rapportera gärna om moussen! Kokosgrädde är gott men lite svåranvänt, tycker jag. Lite för sött att ha i mat, enligt min mening. Men gott, och LÅTER gott, ingen ko inblandad och ej heller någon laktos!

Nej, precis! Jag fick tipset på någon blogg igår om att ha det till just fruktsallad och liknande som laktosfri (och god!) variant och tänkte att det borde gå att blanda ner smaksättare direkt i. Så, googlade vidare och ja, det ska gå fint med kakaopulver helt enkelt, och vaniljpulver om man vill.

Knepet är tydligen att ställa kokosmjölksburken i kylen (det ska ge bättre resultat än att de facto köpa kokosgrädde, inte vet jag varför men har inte tid att experimentera ;)) över natten så att den separerar ordentligt, och sedan vispar man det "tjocka" med elvisp tills det beter sig som vispgrädde. Ser fram emot det och det låter verkligen som om det skulle bli gott.

Rapport kommer om en tretton timmar eller så :D

Frukost:love: det är STORT! Grekisk yoghurt och en fralla.
Grattis! Hur är det med kaffe, är du en kaffedrickare? När jag var VÄLSIGNAD klarade jag absolut inte av kaffe och jag är en stordrickare i vanliga fall så det var inget kul.

Jag klarade av att laga kycklingen igår. Purfärsk. Det var någon "höstgryta" med ingefära, vitlök, mango chutney och grädde i. Skulle serveras med pasta och riven vitkål och skivade plommon. Jag ökade mängden grädde och stekte upp allt innan det fick puttra ihop till en pastasås istället.

Lite klen smak (dubbla mängden kryddor hade behövts) men annars supergott. Och det kändes inte ens nyttigt :D Går nog minst lika bra att göra på matlagningsgrädde och lätt créme fraiche också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
661
· Visningar
29 352
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 146
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar