Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Era bästa tips för att få en riktig mustig köttgryta? Gjorde gryta idag på nöt,lök,vitlök,morot,palsternacka,köttbuljong,timjan,soja och peppar. Hade jag haft rödvin hade det åkt i. Det blev så tamt,saknade djup.

Balsamico och chili är obligatoriskt i gryta enligt mig, och kanske liten skvätt koncentrerad svart vinbärssaft om den saknade något. Annars som nån annan skrev; imorgon är den säkert ännu godare :up:

Syster med man och barn kom på besök. Barnen fick rida ponny och de tacksamma föräldrarna lagade sushi till mig och sambon.
Ohyggligt trevligt att sitta i fönstersmygen med en kall öl och titta på när maten skapades.

Just det, jag har kokat marmelad också! Morot och apelsin, med citron och ingefära. Den blev väldigt god!

img_4080_57def466e087c3535a1c1e6e.jpg

Förresten bakade jag en banankaka i förmiddags också, när vi ändå pratar om vad jag gör i mitt kök. Det har varit en ambitiös helg, jag är nöjd! Hoppas att kollegorna gillar kakan imorgon, jag är själv inte överförtjust i banankaka men måste ju smaka förstås.

img_4076_57de699f2a6b229858f11980.jpg

Luktar på kaffet som kollegan dricker och ryser av skräckblandad förtjusning.
Tips på kall/ljummen, tämligen luktfri mat mottages tacksamt.
Ätit en halv yoghurt med jordgubbssmak och en svampig fralla med Bregott.

Potatisgratäng och falaffel i matlåda nummer 1. Matlåda nummer 2 som jag ska äta i kväll innhåller en fantastiskt god linssoppa med kokosmjölk och krossade tomater. Om man googlar så är receptet från ica buffe'. Rekommenderas.

Minifralla med Bregott till lunch, mineralvatten till.
Jag siktar på bra middag, av kräksrelaterade välsignelseskäl och händyn till kollegor. Detta LIDANDE! Har jag nämnt att jag har konstant molvärk i magtrakten också?

Hoppar över kycklingen den här veckan. Har glömt bort att jag beställt en matkasse. 5 middagar för 4 personer räcker nog till oss två ett par dagar :rofl:

Apropå grytor: Har ni några tips om sådana utan animalier? Jag hade gärna försökt bemästra något husmansliknande, men har ingen inspiration för sådana utan kött.

(Jag tycker att sådana där "sojagrytbitar" är ganska äckliga, så helst inget baserat på den typen av köttsubstitut.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 462
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 146
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar