Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft matlagningslördag jag... två stora formar med kålpudding är klara (bara för att blev sugen på att ha det i matlåda :angel:) och en älgentrecote ligger i marinad till middagens grillning :d
Men till lunch åt vi äggsmörgås :p

Nä ostkaka ska inte vara särskilt sött! Det ska ju gå att ersätta middag med enligt mig ;)

Dekadens i Stockholm, mexikansk middag igår på Yuc, åt bland annat friterade ostron men insåg att vanliga är godare. Sen blev det drinkar på Berns och en nattburgare på Max, crispy mexican för att fortsätta på temat.

Till lunch idag blev det köttbullar med klassiska tillbehör, på Nytorget 6. Fantastiskt gott rågbröd hade de. Kaffe och brownie på café. Hemlagat ikväll hos en vän, ingen aning vad det kommer bjudas på.

Nä ostkaka ska inte vara särskilt sött! Det ska ju gå att ersätta middag med enligt mig ;)

Dekadens i Stockholm, mexikansk middag igår på Yuc, åt bland annat friterade ostron men insåg att vanliga är godare. Sen blev det drinkar på Berns och en nattburgare på Max, crispy mexican för att fortsätta på temat.

Till lunch idag blev det köttbullar med klassiska tillbehör, på Nytorget 6. Fantastiskt gott rågbröd hade de. Kaffe och brownie på café. Hemlagat ikväll hos en vän, ingen aning vad det kommer bjudas på.

Det kan ju vara mina smaklökar som ändrats efter operationen men jag minns inte att det brukar vara så galet sött.

Kräftor, västerbottenpaj, löjrom, aioli och grymt bra surdegsbaguette samt sallad. Tillmans mousserande hjortrondricka (rekommenderas) och mandelkolatårta. Ja, och vi har flyttat bokhyllor enligt planen. Så makalöst bra och suveräna vänner. Himla nöjd och trött och proppmätt (tack, små vita piller som fixade illamåendet för stunden).

Jag var på r u s k i g t dåligt humör i eftermiddags efter att ha städat med soljäveln i ögonen hela tiden och typ 450 grader i lägenheten. Dammsugaren lade sig på rygg i protest, jag petade till pepparkvarnen som stod på diskbänken vilket resulterade i dominofall i diskstället. Tomma förpackningar ramlade ur soppåsen trots att den inte ens var full. Saker ramlade i golvet. Allt kliade och jag svettades som en gris. Visste inte vad jag skulle göra för att bli på bättre humör, att läsa funkade inte och inget annat heller.

Men så kom jag på det. Laga mat, såklart! Jag köpte gnocchi i förmiddags som jag inte visste vad jag skulle göra med, men googlade lite och insåg att det nog fick bli en stark och lite gräddig tomatsås. Så jag gick och köpte lök och hittade billig köttfärs på kuppen, och när jag hade satt igång en tomatsås och trillat 800 g köttbullar med citron och grön chili var jag glad och nöjd igen. Får komma ihåg det till nästa gång!

Följde Paolo Robertos råd om tomatsåsen, där man istället för att hacka/riva/pressa löken och vitlöken bara lägger i löken i halvor (skalade, då) och vitlöksklyftorna hela men skalade. Man fräser dem i olja utan att de tar färg och har sedan i tomater och diverse annat man gillar, puttrar så länge man kan och fiskar sedan upp resterna. Det blev en slät och fin sås med massor av fin smak men inga lökbitar, då. Verkligen käckt. Man skulle ju kunna spara lökresterna och kanske mixa och ha som någon sorts bas till sås eller soppa också.

Det blev över av såsen efter att jag hade lagt upp middagen och gjort två matlådor med köttbullar och fusillipasta (det blev naturligtvis massor av köttbullar över också!) så jag spädde ut den med fond och vatten och kokade ner lite grann så det blev en portion tomatsoppa att ha till lunch imorgon av det hela. Inte alls dumt!

Lunch blev två gula grapefrukt, Gud vad jag älskar dem! Apsura och perfekta! Nu har vi fikat upp resterna av kolatårtan från igår, mycket bra även idag. Bästa är att den är glutenfri och lätt kan göras laktosfri också. Nötallergiker kan vi inte hänga med som ni förstår.

Blev bjuden på grillade kycklingfärsburgare igår, med massa vitlök och chili. Goda även om jag har lite svårt för kycklingfärs. Massa smaskiga tillbehör samt grilloumi, rött vin. Värdinnans egna créme brûllé till dessert! :love:

Idag är det tydligen Brunchens dag, så vi startade med toast med avokadoröra, äggmuffins, finjuice med morot, ingefära och chili (dock lite tam) plus kaffe. Har blivit bortskämd den här helgen!

Era bästa tips för att få en riktig mustig köttgryta? Gjorde gryta idag på nöt,lök,vitlök,morot,palsternacka,köttbuljong,timjan,soja och peppar. Hade jag haft rödvin hade det åkt i. Det blev så tamt,saknade djup.

Era bästa tips för att få en riktig mustig köttgryta? Gjorde gryta idag på nöt,lök,vitlök,morot,palsternacka,köttbuljong,timjan,soja och peppar. Hade jag haft rödvin hade det åkt i. Det blev så tamt,saknade djup.

Libbsticka ger mer volym och mustighet i smaken men man ska vara försiktig och inte ta för mycket.

Jag hade haft i lite mer kryddor t.ex en snutt chili men annars är mitt bästa tips att inte äta grytan samma dag :D Tycker alltid att de är godare när de stått nån dag.

Enbär, en sked gelé, rödvin. Men annars så är det viktigaste att det får ta tid tycker jag. Vad hade du för styckdel?

Vad gör man med kycklingfärs om man inte vill göra burgare och mår illa av lukten? Ger till hundarna? Köttfärssås på kyckling i crockpoten?

Har köpt massor av halva-priset-kyckling som visserligen är fryst men behöver tillagas och jag klarar inte lukten :crazy:

Vad gör man med kycklingfärs om man inte vill göra burgare och mår illa av lukten? Ger till hundarna? Köttfärssås på kyckling i crockpoten?

Har köpt massor av halva-priset-kyckling som visserligen är fryst men behöver tillagas och jag klarar inte lukten :crazy:

Tvinga sambon att laga mat och så beger du dig ut med ponnyn och kommer hem när maten är lagad och ett huset vädrat ;)
Du har mina sympatier, jag klarade inte kyckling förrän efter v30 när jag väntade ettan. Det var hemskt!

Kycklingfärs är obehagligt.
Jag tvingar partnern att tillaga istället, vägrar ta i kyckling just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 490
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 147
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar