Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vegetarisk Pad Thai. STARK Pad Thai. Maken (aningen skuldmedveten då all sambal tycktes ha hamnat i den äggiga delen av maten) föreslog hjälpsamt att jag skulle dricka mjölk till, för att inte tänka så mycket på att det var starkt. Det var ju sådär. Jag tänkte nämligen inte på att vi har havremjölk och inte vanlig mjölk hemma. Havremjölk i kombination med Pad Thai smakar lite ... sådär. För att uttrycka det försiktigt.

(För att uttrycka det mindre försiktigt så skrek jag BLÄÄÄÄ.)

PIPPIN åt Thai-rester, BARNET risgrynsgrötrester, jag åt en stor knäckebröd med kallrökt lax, lite kall potatis, hovmästarsås och inlagd lök. Bubbelvatten till.

Kylskåpsrester: kryddade upp en linsgryta med spiskummin och chili, hackade alla grönsaker jag hade i kylen (gurka, tomat, rädisor, zucchini, vårlök, ett plommon) och öppnade en majsburk. Skördade ärtskotten på fönsterbrädan och åt allt som tacos i pekingank-pannkakor :rofl: Funkade faktiskt men vanliga tortillabröd hade nog varit godare! Hittade sista skvätten Barolo, blev nääästan ett helt litet glas.

I helgen åker jag till alperna, så laddar för österrikisk mat, vad nu det är :confused: tänker typ apfelstrudel och wienerschnitzel.

I helgen åker jag till alperna, så laddar för österrikisk mat, vad nu det är :confused: tänker typ apfelstrudel och wienerschnitzel.
När jag var i Salzburg häromåret blev jag utofdrad med det du nämner plus KNÖDEL. I alla former och till både för-, huvud- och efterrätt. Mycket stabila måltider, mycket.

Knödel i mitt hjärta :love: Supergott!

@VLMF om du tänker äta kött, titta efter Haxen (fläsklägg) som marineras i ett typ ett dygn och sedan grillas. Stor grej i München, men går att hitta i Österrike också.

Det var en lat dag idag. Först sushi till lunch, därefter pasta med vegobullar till middag. Till bullarna lök- och tomatsås.

Har för övrigt väldigt svårt att inte råka kalla bullarna för KÖTTbullar, trots avsaknad av kött. Bara "Bullar" känns egentligen ganska ... bakinriktat, men "vegoköttbullar" blir ju en dikotomi. I-landsproblem!

Paj och sallad på fik till lunch. Ensam. Jag bara måste få vara ensam, och fik är underbara platser att vara ensam på.

Middag på en enkel veganrestaurang med bihustrun. Jag går alltid på enkla restauranger, iofs. Jag åt panerad seitanschnitzel med grönpepparsås, svamp och potatisklyftor. Det var inte dumt alls! Alltså, det här med vegan husmanskost. Den där schnitzeln - om jag hade fått den på en vanlig restaurang (jag hade aldrig beställt den på ett vanligt ställe) hade jag tänkt, "jaja, vad förväntade jag mig", men nu - därför att det var seitan, var jag löjligt mycket mer positivt inställd och tyckte det var riktigt gott! Trots att det i stort sett smakade schnitzel på vägkrog? Jag känner att jag vill att @Trani kan analysera det här åt mig.

Rött vin, kaffe med havremjölk i (havremjölk använder jag även hemma).

Till middag idag blev det svamprisotto på Jamie Olivers italienska restaurang. Mycket god.

Hade nog varit ännu bättre med ett glas bra vin till. Men jag hade nog somnat om jag druckit vin så ja nöjde mig med vatten.

Jag känner att jag vill att @Trani kan analysera det här åt mig.
Till din tjänst! Det kan röra sig om en kraftfull motreaktion till glutenfri-trenden.

Det kan eventuellt (men detta är ren spekulation) handla om atmosfären i restaurangen. Om det är ett sådant veganhak som är utformat så att det lite känns som att man sitter hemma i någons matrum och att personalen är en trevlig prick som bjuder dig på käk. Man vet att det är en restaurang, man vet att man har beställt ur en meny och att man betalar för maten men ändå känns det som att äta hos en kompis och man lägger förväntningarna på maten på den nivån också.

Det kan också bero på grönpepparsåsen. :d

Till din tjänst! Det kan röra sig om en kraftfull motreaktion till glutenfri-trenden.

Det kan eventuellt (men detta är ren spekulation) handla om atmosfären i restaurangen. Om det är ett sådant veganhak som är utformat så att det lite känns som att man sitter hemma i någons matrum och att personalen är en trevlig prick som bjuder dig på käk. Man vet att det är en restaurang, man vet att man har beställt ur en meny och att man betalar för maten men ändå känns det som att äta hos en kompis och man lägger förväntningarna på maten på den nivån också.

Det kan också bero på grönpepparsåsen. :d
Alla dessa teorier känns tillämpliga, faktiskt! Du är ett multiteorietiskt geni!

Varje gång jag äter seitan, tänker jag på något pucko på nätet (inte buke) som jag råkade se när jag googlade på seitan. Puckot frågade surt om det finns - - - glutenfri seitan!

Mat, vin och kaffe kostade oss sammanlagt mindre än 500, så det ligger helt klart även något i din teori om kostnader och förväntningar.

Det kändes som att vara hemma hos mig själv, eller för all del hos bihustrun, för sådär 25-30 år sedan. Sedan dess har vi tvingats införskaffa något mer ergonomiska möbler, om vi alls vill kunna resa oss upp sedan vi satt oss. Vår närvaro påverkade också medelåldern i lokalen på ett motsvarande sätt. Uppåt. Distinkt och märkbart uppåt. Jag hörde rentav ett par ynglingar säga till varandra att de hade önskat att deras föräldrar var lika coola som "det där äldre paret" och även de åt på vegana restauranger. De kallade vår klädstil för något ord som jag genast glömde, också.

@Trani , du som är ung: Var det en komplimang eller en mycket grov förolämpning? (Av skäl som jag tar för givet att du kan föreställa dig, kan varken bihustrun eller jag fråga våra egna barn om det.)

Håll tummarna för mig nu. Särbon befinner sig på Sveriges framsida men är på väg hit idag. Han ska försöka köpa med sig lite färska räkor som vi ska frossa i. Dvs jag hoppas det finns några kvar och att de har ett bra pris när han ska handla.

Alla dessa teorier känns tillämpliga, faktiskt! Du är ett multiteorietiskt geni!

Varje gång jag äter seitan, tänker jag på något pucko på nätet (inte buke) som jag råkade se när jag googlade på seitan. Puckot frågade surt om det finns - - - glutenfri seitan!

Mat, vin och kaffe kostade oss sammanlagt mindre än 500, så det ligger helt klart även något i din teori om kostnader och förväntningar.

Det kändes som att vara hemma hos mig själv, eller för all del hos bihustrun, för sådär 25-30 år sedan. Sedan dess har vi tvingats införskaffa något mer ergonomiska möbler, om vi alls vill kunna resa oss upp sedan vi satt oss. Vår närvaro påverkade också medelåldern i lokalen på ett motsvarande sätt. Uppåt. Distinkt och märkbart uppåt. Jag hörde rentav ett par ynglingar säga till varandra att de hade önskat att deras föräldrar var lika coola som "det där äldre paret" och även de åt på vegana restauranger. De kallade vår klädstil för något ord som jag genast glömde, också.

@Trani , du som är ung: Var det en komplimang eller en mycket grov förolämpning? (Av skäl som jag tar för givet att du kan föreställa dig, kan varken bihustrun eller jag fråga våra egna barn om det.)

:rofl: Jag lutar åt att det är mer förolämpande än smickrande med "önskar att mina föräldrar var som er".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka