Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Avslutat långweekend på pensionärsretreat.

Jag har lagat en del mat, men även blivit bjuden på smörgåstårta (räkor, ägg, lax) från delikatessdisk. Det var ingen hit. Men frånvaron av leverpastej var ju ett plus.
Hemlagad ostkaka med lättvispad grädde och klarbärssylt däremot, det kan göra mig religiös:love:
Vad smakar (är) klarbär? Wikipedia dirigerade mig till surkörsbär, det lät inte så syltigt.

Förvånansvärt god middag hos bihustrun. Hen spånade över att maten borde vara gul och röd, så jag föreslog sötpotatismos med rödbetsbiffar, under antagandet att det är rätter hen är väl bekant med. Alltsammans helt ok gott, med rucola, getost och valnötter som tillbehör. Och rött vin. Vad bidrar så väl till stämningen som rött vin?

80-talsfrossa!

Ett starkt minne: min FADER hade två kollegor från Norge/Danmark över på middag. Spännande värre. Min MODER chockade smaklökarna med en...(håll i er) mexikansk räkgryta! Vilt och galet! Ikväll återupplivades den mexikanska grytan i vårt kök.

Det var...spännande och riktig comfort food.

Purjo, champinjoner och paprika i stora bitar fräses.
Den spännande mexikanska touchen kommer från såsen; chilisås och matlagningsgrädde samt chilipulver! Må grannarna baxna!

Spexade till det med lite cayennepeppar och koreansk chili. Serveras med ris och det sista som tillsätts är rikligt med handskalade färska räkor.

BARNET jublade, så även PIPPIN.

Jag har annars brist på inspiration.
Kan vi inte ha en matutmaning? Det känns hipsteraktigt och rätt.

@Hyacinth

Din gryta låter episk.

Här blev det enkelt. När jag kom hem från stallet hade partner lagat pasta och (egenhändig) pesto, samt stekt en oherrans massa ostronskivling. Helt ok för en blötsnöig måndag.

Till lunch fick jag resten av den löksoppa partner gjorde till sina vänner igår. Hans löksoppa är fantastisk.

80-talsfrossa!

Ett starkt minne: min FADER hade två kollegor från Norge/Danmark över på middag. Spännande värre. Min MODER chockade smaklökarna med en...(håll i er) mexikansk räkgryta! Vilt och galet! Ikväll återupplivades den mexikanska grytan i vårt kök.

Det var...spännande och riktig comfort food.

Purjo, champinjoner och paprika i stora bitar fräses.
Den spännande mexikanska touchen kommer från såsen; chilisås och matlagningsgrädde samt chilipulver! Må grannarna baxna!

Spexade till det med lite cayennepeppar och koreansk chili. Serveras med ris och det sista som tillsätts är rikligt med handskalade färska räkor.

BARNET jublade, så även PIPPIN.

Jag har annars brist på inspiration.
Kan vi inte ha en matutmaning? Det känns hipsteraktigt och rätt.

Just! Jordnötter också!

Apropå matutmaning, @Hyacinth . Hurdan utmaning tänker du dig?

Jag klurar på "svensk lasagne" inför onsdagen. 9/3 är lite tungt för bihustrun och mig.

Existerar det svenskt vin? Jag menar torrt, att dricka till mat?

@Petruska @Koltrast

Åh, jag har knappt tänkt alls:D vill mest få inspiration. Men säg att @Petruska väljer lasagne, då har vi en vecka på oss att prestera en lasagne med valfria ingredienser. Bilder och info är en bonus.
Annars kan man ju välja 5 ingredienser (om kött bör man ha alternativ) och sen ser vi efter en vecka vad man hittat på.
Färgtema, körde jag och syster på. Allt var kul utom blå... Land var också kul, att skapa nepalesiska maträtter var utanför min komfortzon.

Jag måste hitta nya maträtter som är bra vardagsmat, det står stilla. Lite lagom avspänt sådär, men man kan ju få nya varianter på mat man ändå är hemtam med att laga, mer eller mindre.

@Petruska @Koltrast

Åh, jag har knappt tänkt alls:D vill mest få inspiration. Men säg att @Petruska väljer lasagne, då har vi en vecka på oss att prestera en lasagne med valfria ingredienser. Bilder och info är en bonus.
Annars kan man ju välja 5 ingredienser (om kött bör man ha alternativ) och sen ser vi efter en vecka vad man hittat på.
Färgtema, körde jag och syster på. Allt var kul utom blå... Land var också kul, att skapa nepalesiska maträtter var utanför min komfortzon.

Jag måste hitta nya maträtter som är bra vardagsmat, det står stilla. Lite lagom avspänt sådär, men man kan ju få nya varianter på mat man ändå är hemtam med att laga, mer eller mindre.
Om det gäller vardagsmat, känner jag att nepalesisk är överkurs.

Men tex utgå från en vanlig, bekant rätt och göra något lite inspirerat av den, är jag gärna med på. Dock ej med plikt på dagligt deltagande. Jag lagar inte mat varje dag, och inte alla dagar lagas det mat till mig i hemmiljö överhuvudtaget. Att leta upp en originell lasagne till lunch en arbetsdag, är också överkurs (eller så har man bara tur).

Och inte svindyra rätter, utan rimlig vardagsmat. Något sådant?

Om det gäller vardagsmat, känner jag att nepalesisk är överkurs.

Men tex utgå från en vanlig, bekant rätt och göra något lite inspirerat av den, är jag gärna med på. Dock ej med plikt på dagligt deltagande. Jag lagar inte mat varje dag, och inte alla dagar lagas det mat till mig i hemmiljö överhuvudtaget. Att leta upp en originell lasagne till lunch en arbetsdag, är också överkurs (eller så har man bara tur).

Och inte svindyra rätter, utan rimlig vardagsmat. Något
sådant?

Precis! Rimlig vardagsmat, och en vecka för att hinna (minst). Det måste vara rimlig nivå, en grönsakssoppa kan ju se ut på tusentals vis.
Ingen oxfilé eller struts.

Ska vi säga LASAGNE som första grej, så får vi se om fler vill haka på? Vore skoj med lite olika input.
Sen om man gör den vegansk eller med fisk spelar mindre roll, det är olikheterna som blir kul.
Så; ett stycke lasagne, och nästa måndag hittar någon på ett nytt förlag:) annars är jag diktatorisk. Eller uppgiven och sågad vid fotknölarna...

Varst vad aktiva ni ar har, jag hinner inte med. :p

Nu nar vi ar hos son och sonhustru som raknar kalorier behover jag lite hjalp. Vi turas om att laga mat och de ar superduktiga. Det "platas" (dvs, laggs upp vackert pa tallrik och serveras mycket trevligt vid bordet) och ratterna raknas ut for att fa, inte bara en smaklig maltid, utan ocksa en vacker upplaggning.:arghh:

So far har jag lyckats mycket bra med flera kombinationer, men fantasin tryter.

Har nagon har gjort pizza deg med blomkal? Och vilken topping har man da? Det ser gott ut, men hur ar det pa riktigt?

Vad finns det som ar lag kalori som jag kan fixa som ocksa ser gott ut? HELP!

Jag är gärna på matutmaning! Inte denna vecka dock - ska på konferens. Det ska jag nästa vecka också, slog det mig just. OH well. Jag hoppar på när jag kan.

För övrigt skulle jag kunna leva endast på långkokt tomatsås med kapris och oliver, rigatoni och pinsamma mängder parmesan.

Matutmaning låter kul, så kan man vara med om det passar just den veckan.

Apropå nepalesisk mat åt jag dal bhat minst två ggr om dagen när jag var där, varvat med momos som är deras version på fried dumplings. :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka