Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det står redan "lasagne" på min veckomatsedelsplanering, det ligger en massa nötfärs i kylen som ska hanteras inom kort, och övriga ingredienser är avbockade och redo på hyllorna. Så om man kan bidra med en inte allt för märkvärdig variant så kan jag absolut vara med på en sådan matutmaning.

Sedan gillar jag ju lasagne i alla former så vem vet - jag kanske går wild and crazy och spexar till med en annan till helgen.

@Petruska och @Hyacinth jag anar en raljerande ton kring räkgrytan som vi äter cirkus en gång i månaden här hemma. Vi gör den med frysta färdigskalade räkor, tomatpuré, purjo, grädde och curry och kallar den indisk (curryn!!) räkgryta. Äts med ris.

@Petruska och @Hyacinth jag anar en raljerande ton kring räkgrytan som vi äter cirkus en gång i månaden här hemma. Vi gör den med frysta färdigskalade räkor, tomatpuré, purjo, grädde och curry och kallar den indisk (curryn!!) räkgryta. Äts med ris.

Nejnej! Den är mexikansk! Chilisås, vet du:D

Jag fick en överdos sås bestående av grädde och chilisås i barndomen tror jag.

Flygande Jakob
Torskblock i käcka kvadrater med sås (man ugnsbakade torsken med såsen ovanpå) och potatis
Korv stroganoff
Mexikansk räkgryta

Samtliga innehåller denna fantastiska sås.

Nuförtiden lagar min ömma Moder fantastisk mat, ska tilläggas. Det hände något efter den mexikanska räkgrytan.

Nuförtiden lagar min ömma Moder fantastisk mat, ska tilläggas. Det hände något efter den mexikanska räkgrytan.

Alltså, denna indiska gryta är ju en mångkulturell succé! Byt ut curryn mot chili och kalla den mexikansk, byt ut chilin mot soja och kalla den kinesisk, byt ut sojan igen mot japansk soja och kalla grytan japansk, byt ut japansk soja mot vitpeppar och kalla grytan norsk! I det senare fallet får man nog servera med potatis, dock.

Alltså, denna indiska gryta är ju en mångkulturell succé! Byt ut curryn mot chili och kalla den mexikansk, byt ut chilin mot soja och kalla den kinesisk, byt ut sojan igen mot japansk soja och kalla grytan japansk, byt ut japansk soja mot vitpeppar och kalla grytan norsk! I det senare fallet får man nog servera med potatis, dock.

Multikultigryta! Byt mot bacon och den är dansk! Kål och den är rysk!

Jag fick en överdos sås bestående av grädde och chilisås i barndomen tror jag.

Flygande Jakob
Torskblock i käcka kvadrater med sås (man ugnsbakade torsken med såsen ovanpå) och potatis
Korv stroganoff
Mexikansk räkgryta

Samtliga innehåller denna fantastiska sås.

Uuh, den där fisken med grädde och chilisås fick jag också när jag var liten. Så äcklig. Det var senast för någon vecka sedan som min mamma tipsade mig om att jag ju kunde göra den när jag hade slut på idéer. Jag bara "mm, ja just det" :up: !

Puh, veckan är räddad!

Uuh, den där fisken med grädde och chilisås fick jag också när jag var liten. Så äcklig. Det var senast för någon vecka sedan som min mamma tipsade mig om att jag ju kunde göra den när jag hade slut på idéer. Jag bara "mm, ja just det" :up: !

Grädden skulle vispas, sen skar den sig i ugnen så det var ett stabbigt täcke med vatten under:D
Ack, ljuva barndom.

Kommer att tänka på ett par i bekantskapskretsen där han står för matlagningen, hon är köksnovis. Häromdagen berättade han att hon hade öppnat kylskåpsdörren, fått syn på ett paket och utbrustit: Men så lyxigt, färdigskivad ost!

Det var färska lasagneplattor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka