Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är på konferens i Helsingfors. Än så länge har maten absolut varit till förnöjelse, om än något enahanda. Lunch igår var handgjord pasta med sås på rödbetor och chèvre. Rödbetornas bidrag var enbart en skarp rosa färg på såsen, i övrigt dominerades smaken helt av chèvre, grädde, parmesan och rucola. Gott var det ju, för all del. Middag blev mingelmat: olika typer av matiga sallader, bland annat en med laxröra och rostat rågbröd, samt till efterrätt chokladkaka med hallonsylt i. Idag var det kongressbankett, där både förrätt och huvudrätt bestod av lax, förrätten med chèvre och sötpotatis, huvudrätten med citronsås och vanlig potatis. Lite udda, kan man säga. Men gott, för all del. Och så lite vit chokladpannacotta med hallon till efterrätt. Den stora behållningen är hotellfrukosten, där det både serveras karelska piroger med äggsmör OCH färsk ananas!

Det blev en lasagne med gula kantareller, trattkantareller, lite trumpetsvamp jag hittade på slutet, vitlök och avrunna lingon. Massor av rödlök. Fräste ihop det (lingonen på slutet) och varvade sedan med färska plattor och bechamel med mycket peppar och muskot. Blev suveränt gott! Sallad och rödvin till.
Det låter jättegott! (Nästan regelbrott.)

Sonen och sonhustrun ater kalori snal mat for att ga ner i vikt. Da sonen och jag star for middagarna har vi riktigt kul och testar alla mojliga (och omojliga) varianter for att fa en god middag med tillrackligt fa kalorier for att det ska fungera.
I gar gjorde jag kycklingbrost marinerade i en 'asien inspirerad' marinad med en linsblandning med lita andra finhackade gronsaker och ett art mos med yogurt, vitlok och en hel det mer kryddor. (Det sag verkligen snyggt ut pa tallriken)

I dag lagade sonen svardfisk med pomegranate sas och couscous med edamame bonor. Supergott och mycket snygg tallrik.

I morgon tankte jag laga lax (formodligen grillad) med rostad fennel och ett mos/sas av rodbettor for att satta farg pa tallriken.

HJALP ... fantasin borjar ta slut. Vad kan jag hitta pa for protein som ar lag kallori?

@hastflicka: Det mesta proteinet är ju lågt i fett så länge man inte tar fläskkarré eller högrev. Det är ju tillbehören som oftast ställer till det i kaloriväg.

Jag äter ofta rödvinssås som ju inte är fet. Man kan också göra sås på grönsaker som man mixar.

Visst har vi pratat om ramslök? Jag tror att det är ramslök som nu tittar upp i mitt grönsaksland. Jag vill minnas att jag fick några plantor förra året.

Vilken del av ramslöken äter man, egentligen, och när gör man det och i vilka sammanhang?

Visst har vi pratat om ramslök? Jag tror att det är ramslök som nu tittar upp i mitt grönsaksland. Jag vill minnas att jag fick några plantor förra året.

Vilken del av ramslöken äter man, egentligen, och när gör man det och i vilka sammanhang?

Man äter bladen och de går att ha till allt :D

Skämt åt sido, de ger en mild fyllig vitlöksmak. Eftersom de är svindyra att köpa här (jag bor i fel odlingszon och har fel jord för att de ska trivas här) så har jag inte använt dem så mycket. De var perfekta till äggröra med tryffel (jag finklippte dem över röran) och klippta för extra piff i grönsallad. Det är tydligen också vanligt att man gör ramslökssoppa och ramslökspesto.

Jag har mixat dem och använt som kryddsmör, ibland att steka i, som smaksättare i sås, till fisk osv. Himla gott!

Man äter bladen och de går att ha till allt :D

Skämt åt sido, de ger en mild fyllig vitlöksmak. Eftersom de är svindyra att köpa här (jag bor i fel odlingszon och har fel jord för att de ska trivas här) så har jag inte använt dem så mycket. De var perfekta till äggröra med tryffel (jag finklippte dem över röran) och klippta för extra piff i grönsallad. Det är tydligen också vanligt att man gör ramslökssoppa och ramslökspesto.
Vi får se hur mycket det blir. Just nu pekar mängden snarare på att ramslöken ska klippas över något som pynt än utgöra grunden i en soppa. Det bleve en mycket mager soppa.

Tack för tips! Jag hoppas att det växer upp så mycket att jag kan experimentera lite.

@Petruska: Ramslök tycker om skugga till halvskugga, mullrik jord och kalk. Den tycker inte om standardplanteringsjord för den är för blöt och tung (lökarna ruttnar). Det bästa är att blanda upp "gammal" jord med lite brunnen kompost/gödsel och tillföra kalk (ev lite sand också för att göra den mer lucker).

Nu står ju dina på plats men de blir säkert glada för lite kalk och gödsel. Vedaska är också bra att göda med.

@Petruska: Ramslök tycker om skugga till halvskugga, mullrik jord och kalk. Den tycker inte om standardplanteringsjord för den är för blöt och tung (lökarna ruttnar). Det bästa är att blanda upp "gammal" jord med lite brunnen kompost/gödsel och tillföra kalk (ev lite sand också för att göra den mer lucker).

Nu står ju dina på plats men de blir säkert glada för lite kalk och gödsel. Vedaska är också bra att göda med.
Du pekar här med stor exakthet på vad jag inte kommer att erbjuda min stackars ramslök. Jag lever med kompakt lera, inget naturligt matjordslager alls och snarare lite surt än kalkrikt, om vi säger så.

Trots detta har ramslöken överlevt sin första vinter!

Du pekar här med stor exakthet på vad jag inte kommer att erbjuda min stackars ramslök. Jag lever med kompakt lera, inget naturligt matjordslager alls och snarare lite surt än kalkrikt, om vi säger så.

Trots detta har ramslöken överlevt sin första vinter!

Då skulle jag har gett den lite kalk direkt och sedan i höst grävt upp lökarna och blandat i lite kompost och sand omkring dem (utblandat i befintlig jord då). Det är dumt att gräva upp lökarna nu när de börjar starta för säsongen.

Då skulle jag har gett den lite kalk direkt och sedan i höst grävt upp lökarna och blandat i lite kompost och sand omkring dem (utblandat i befintlig jord då). Det är dumt att gräva upp lökarna nu när de börjar starta för säsongen.
Kalk kommer de att få. Det får hela trädgården relativt regelbundet ändå. Landen brukar också få rätt generöst med hästgödsel de år jag orkar/kommer mig för med det i tid. Det ger ju rätt mycket organiskt material.

De är planterade i en grop med köpt jord. Men jag är inte en tillräckligt ambitiös odlare för att göra rätt, utan det bygger snarare på naturligt urval. Funkar det så funkar det.

Gubben som hade huset och trädgården före mig, blandade sand i stora mängder i jorden/leran och odlade extremt mycket. Men sanden äter sig ner, så det hela måste upprepas rätt ofta, och jag tycker att det är för jobbigt för att vara roligt.

Jag får mycket bönor, mycket rucola och en hel del annat! Det som funkar, funkar, som sagt. Ungefär samma inställning som till matlagningen: det får inte vara för jobbigt!

Förutom soppa, kryddsmör och annat som har föreslagits så är ramslökspaj fantastiskt gott, liksom ramslök i fylld pasta med ricotta. Jag har aldrig odlar ramslök, utan plockar när jag är på Gotland.

@Petruska: Ja, jag gillar ju att gräva och greja i trädgården (betydligt roligare än gym!) men jag förstår att alla inte gör det ;) Jag har en slänt som jag ska försöka utrota hallonen i när snön försvunnit vilket kommer att bli tungt göra :crazy:

Förutom soppa, kryddsmör och annat som har föreslagits så är ramslökspaj fantastiskt gott, liksom ramslök i fylld pasta med ricotta. Jag har aldrig odlar ramslök, utan plockar när jag är på Gotland.

Det finns mycket kalk i berggrunden på Gotland så det är inte konstigt att den trivs där. Det finns också mycket ramslök omkring Kinnekulle.

Generellt kan man säga att ramslök tycker om samma förhållanden som blåsippor.

@Petruska: Ja, jag gillar ju att gräva och greja i trädgården (betydligt roligare än gym!) men jag förstår att alla inte gör det ;) Jag har en slänt som jag ska försöka utrota hallonen i när snön försvunnit vilket kommer att bli tungt göra :crazy:
Jag gillar det, men som med nästan allt annat jag gillar, så gillar jag bara att göra det på rätt oseriösa vis. Jag är oseriös, helt enkelt. :)

@hastflicka: Det mesta proteinet är ju lågt i fett så länge man inte tar fläskkarré eller högrev. Det är ju tillbehören som oftast ställer till det i kaloriväg.

Jag äter ofta rödvinssås som ju inte är fet. Man kan också göra sås på grönsaker som man mixar.

Vitfisk som torsk är jättemagert. Men annars håller jag med @athena_arabians - det är inte proteinet som drar iväg i kalorier, utan det man serverar till. (Undvik korv och bacon förstås ...)

Har raknar vi varenda kalori och endast lagkalori gronsaker anvands forutom proteinet. Jag har gjort (och atit) sa manga haftiga mos och saser av det mesta av kalorifattiga gronsaker att det ar helt fantastiskt. Allt for att spara sa man kan ta en ol eller ett glas vin till maten. :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka