Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är rädd för dig nu.
be-afraid-be-very-afraid-2.jpg

Det blir något på basmatiråris, aubergine, bondbönor då det är vad jag är sugen på. Med bockhornsklöver, spiskummin och min nya leksak: färsk gurkmeja. Och rött vin. Bihustrun och jag har omsorgsfullt druckit upp alla de enklare så nu serverar partner ett bättre.

EN sushi på tre personer? O_o På hur många bitar då?

Herregud, jag skulle hellre ätit tre sushis på en person. Visst skulle jag varit så paltkomig att jag inte kunnat röra mig sedan, men det hade det varit värt :love:
En stor en ;) det var en himla massa bitar, vet inte hur många men det blev över :p

min nya leksak: färsk gurkmeja
Jag stötte på det igår på ett quizz där uppgiften var att identifiera det. Ingen i sällskapet kunde placera vad det var! Jag visste vad det heter på engelska men kunde märkligt nog inte koppla vad det var liksom. Mycket irriterande! (Och quizzet gick inget vidare...) Måste börja använda det i matlagning så att jag bankar in vad det heter, för framtida quizz!

Jag stötte på det igår på ett quizz där uppgiften var att identifiera det. Ingen i sällskapet kunde placera vad det var! Jag visste vad det heter på engelska men kunde märkligt nog inte koppla vad det var liksom. Mycket irriterande! (Och quizzet gick inget vidare...) Måste börja använda det i matlagning så att jag bankar in vad det heter, för framtida quizz!
Jag lutar åt att det gav en tydligare, rundare och bättre smak av gurkmeja som färskt.

Det ska vara en släkting till ingefära, men både smak, konsistens och färgen (inuti) är väldigt olika. Färsk ingefära funkar ju knappt att riva, medan gurkmejan snarast kändes en smula spröd. Jag skulle gärna vilja att den jag har kvar böjar gro, så att jag kan få se hur den växer.

Ska ut och leta musslor. Härlig sysselsättning.
I vattnet? I fiskbutiker?

Jag har ätit frukost på kafé idag och kan nog hoppa över lunchen. Middagen blir en ensam tillställning och jag kan inte bestämma mig för om jag ska ta i lite och laga något gott åt bara migmigmig, eller om jag ska nöja mig med något att överleva på, på mer dystert ensamvis. Båda låter lockande.

Har raknar vi varenda kalori och endast lagkalori gronsaker anvands forutom proteinet. Jag har gjort (och atit) sa manga haftiga mos och saser av det mesta av kalorifattiga gronsaker att det ar helt fantastiskt. Allt for att spara sa man kan ta en ol eller ett glas vin till maten. :grin:

I gar kvall stod jag for matlagningen och det var rodbetts mos, en av mina favorit gronsaker (rodsaker?), rostad fennel och lax. Da det ar beframjande for kallorirakning att lagga upp maten i koket forsoker vi gora "vackra tallrikar". Det sag battre ut i verkligheten an pa fotot ... Rodbetts moset var supergott ... Laxen "to die for" men fenneln missade malet ganska rejalt. MYCKET gott, men aldeles for hard och tradig. Hade jag tankt mig for hade jag forvallt den innan jag stoppade den i ugnen. Ja ja, man lar sig av sina misstag.

dinner_zpsu9zycezx.jpg

I vattnet? I fiskbutiker?

Jag har ätit frukost på kafé idag och kan nog hoppa över lunchen. Middagen blir en ensam tillställning och jag kan inte bestämma mig för om jag ska ta i lite och laga något gott åt bara migmigmig, eller om jag ska nöja mig med något att överleva på, på mer dystert ensamvis. Båda låter lockande.

Fiskbutik. Riktigt fina var de:)

Jag hade ätit fiskbullar i hummersås:D

Oxfilén ligger i marinad (min egen bbq-sås, konjak, kalvfond, balsamvinäger, rödlök, vitlök, svartpeppar, timjan, färsk röd chilipeppar och lite torkad piri-piri) och ska helgrillas. Särbon ska ha bearnaisesås till men jag har inte bestämt mig vilken sås det blir ännu. Någon form av potatis blir det också samt baconlindad sparris och fyllda champinjoner (de båda sistnämnda får också gå på grillen).

Wokade grönsaker, friterade räkor med sötsur sås, nudelwok, kycklingspett i jordnötssås, asiatiskinspirerad sallad. Friterad banan med glass. Sen mello och troligen matkoma.

Jag lutar åt att det gav en tydligare, rundare och bättre smak av gurkmeja som färskt.

Det ska vara en släkting till ingefära, men både smak, konsistens och färgen (inuti) är väldigt olika. Färsk ingefära funkar ju knappt att riva, medan gurkmejan snarast kändes en smula spröd. Jag skulle gärna vilja att den jag har kvar böjar gro, så att jag kan få se hur den växer.
Jag tycker att torkad och mald gurkmeja smakar väldigt lite. Använder det mer som färgsättare.

Om du får den att växa så kan du använda bladen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka