Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lagat så himla god mat ikväll! Trots att jag inte ens riktigt orkade. Riktigt tomatig, vitlökig, långkokt sås på färska tomater och vitt vin med kapris och oliver i såsen, panerad zucchini med ännu mer vitlök, stekt svamp och pasta. Väldigt nöjd med mig själv.

Igår åt jag tacos på älgfärs, till det tomatsalsa, rödlök, rivna rödbetor och finstrimlad vitkål. Positivt överraskad av hur asgott det var med rivna rödbetor, det lär jag tillaga fler gånger! :love:

Jag förstår att ni alla suttit med bultande hjärtan och undrat hur det gick med den rökta makrillen. Förlåt mig att jag hållit er vakna om nätterna i undran över vad jag valde att laga och om jag hann äta upp den i tid. Varen lugna! Jag ska berätta.

Igår fräste jag ihop lite rödlök, kvartar av brysselkål, små fina champinjoner och haricots verts och så åt jag den rökta makrillen med detta och rester av ugnsbakad potatis och en sallad med grönt äpple, pepparrot och hög syra. Gott, faktiskt!

Vad heter sådan pizza som inte är fulpizza? Finpizza? Det låter i så fall inte gott.

Jag köpte god restaurangpizza på väg hem från bio, och fullbordade på så vis en dag då jag fram tills dess enbart hade levat på smörgås. Bröd i alla former - finns det något godare? Ett gott vin till, från ett distrikt som tydligen ligger bredvid Chateau neuf du Pape-distriktet. Nu kaffe och chokladbit.

Imorgon hotar bihustrun med att laga maten. Be för mig, eller nåt.

@Petruska vad kan han tänkas svänga ihop, varma mackor på Skogaholmslimpa med kokt Denniskorv och lättmajonnäs?
Snarare något som skulle ha blivit helt ok gott om än enkelt, om man bara hade lagt några minuters engamang i saken. Som skillnaden mellan överkokt färsk pasta och välkokt, skillnaden mellan bränd halloumi och lagom stekt, skillnaden mellan lök som får ligga och svettas ett tag och sådan som man slänger ner i pannan och hettar upp och sedan kallar för klar. Etc.

Just ja @Petruska, @Anna och er andra på västkusten, nu börjar jag förstå storheten hos havskräftor. Jag och särbon testade för något år sedan (inköpta på ICA Maxi i Falun) och vi var inte imponerade. Ok, inte äckliga men vi förstod inte varför de skulle vara en sådan delikatess. De var liksom tråkiga och fadda i smaken.

Nu när han köpte färska räkor i fredags på väg hit så köpte han färska havskräftor också (en var, av mellanstorlek) och de var jättegoda. Som du sa i en annan tråd @Petruska, ingen smak av dy utan en fräsch smak.

MEN är det någon speciell storlek som är godast? Han tyckte de största var för dyra att köpa så därför blev det mellanstorleken (eftersom vi sedan tidigare var lite tveksamma till dem). Så, har storleken någon betydelse? :sneaky: :D

Just ja @Petruska, @Anna och er andra på västkusten, nu börjar jag förstå storheten hos havskräftor. Jag och särbon testade för något år sedan (inköpta på ICA Maxi i Falun) och vi var inte imponerade. Ok, inte äckliga men vi förstod inte varför de skulle vara en sådan delikatess. De var liksom tråkiga och fadda i smaken.

Nu när han köpte färska räkor i fredags på väg hit så köpte han färska havskräftor också (en var, av mellanstorlek) och de var jättegoda. Som du sa i en annan tråd @Petruska, ingen smak av dy utan en fräsch smak.

MEN är det någon speciell storlek som är godast? Han tyckte de största var för dyra att köpa så därför blev det mellanstorleken (eftersom vi sedan tidigare var lite tveksamma till dem). Så, har storleken någon betydelse? :sneaky: :D
Stora kräftor är väl "finast" liksom. Jag har aldrig tänkt att storleken spelar roll för smaken. Det gör däremot säsongen samt all hantering av kräftorna efter fångsten, som du ju nu har blivit varse. :)

Lunch: gulasch och heisse schokolade mit rom. Middag: wienerschnitzel. Däremellan ganska många after ski-öl. Har lite ont i magen nu :( kombination av kött två gånger om dagen och mycket öl gissar jag.

Avslutat långweekend på pensionärsretreat.

Jag har lagat en del mat, men även blivit bjuden på smörgåstårta (räkor, ägg, lax) från delikatessdisk. Det var ingen hit. Men frånvaron av leverpastej var ju ett plus.
Hemlagad ostkaka med lättvispad grädde och klarbärssylt däremot, det kan göra mig religiös:love:

Igår kväll var jag på ett fantastiskt fint, regnbågsfärgat bröllop där jag i lycka med brudparet råkade dricka lite många glas vin. Följaktligen har dagen varit misär. Drack bakistabletter och försökte stärka mig med att äta äpplen. Gick åt skogen. Först när jag fick lägga mig i soffan och bli matad med chips av BARNET samtidigt som vi tittade på melodifestivalen kändes livet drägligt igen.

Ber om karaktärsstyrka i veckan så att jag kan börja äta lite vettig mat igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka