Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ätit krabbelurer till middag. Det avråder jag från. För det första är det alldeles för mycket socker i smeten, så det hela smakar lite som stekt sockerkaka. Sen ska man doppa hela härligheten i socker också (det avstod jag från). Det var gott med jordgubbssylt och grädde, visst var det det, men nästa gång ska jag göra dem mer matbetonade och lite mindre efterrättiga. Jag tänker kanske lite dinkelmjöl i, mer ägg och mycket mindre socker, inget vaniljsocker. Det skulle nog bli ganska bra fejk-blinier av det!

Jag älskar krabbelurer, men de ska ätas på sommaren med gräddfil och färska bär. Jag halverar sockermängden.
Gräddfil, hackad lök och rom/löjrom till är också gott.

Jag tycker makrill gör sig bäst på vårkanten ihop med nyskördade rädisor, morötter, fin sallad, färskpotatis, sparris (och kanske ev lite krutonger på kavring-ish :up: ). Samt dressing, typ som den här:
http://alltommat.se/recept/varsallad-med-rokt-abborre/
Men jag vill äta makrill NU! Dessutom tror jag inte att den jag har i kylen håller ända till våren, om inte den senare rappar på ordentligt.:D

I övrigt låter det mycket bra. Och gott.

Men jag vill äta makrill NU! Dessutom tror jag inte att den jag har i kylen håller ända till våren, om inte den senare rappar på ordentligt.:D

I övrigt låter det mycket bra. Och gott.
Går det att hitta rökt makrill i butikerna så här års? Jag blev så väldigt sugen på en sån. :d

Jag har ätit krabbelurer till middag. Det avråder jag från. För det första är det alldeles för mycket socker i smeten, så det hela smakar lite som stekt sockerkaka. Sen ska man doppa hela härligheten i socker också (det avstod jag från). Det var gott med jordgubbssylt och grädde, visst var det det, men nästa gång ska jag göra dem mer matbetonade och lite mindre efterrättiga. Jag tänker kanske lite dinkelmjöl i, mer ägg och mycket mindre socker, inget vaniljsocker. Det skulle nog bli ganska bra fejk-blinier av det!

Jag tänker att det där sliskiga kanske jag ska prova nästa gottedag :d

Peking"ankan" i lördags blev lyckad! Det blev lite som tacos, man byggde ihop sin egna. Supertunna pannkakor (har bara sisådär 70 st kvar i frysen :rofl: ) verkligen, kan tänka mig att använda dem till annat i fortsättningen med. Söndagsrester blev samma fast utan kött för det var slut. Kan också tänka mig att prova att köpa en burk mockduck och försöka få det marinerat och trevligt tillagat. Eller sån pulled jackfruit.

Igår lagade jag någon sorts lite mellanösterninspirerade soppa på lök, butternutpumpa och kikärtor. Gurkmeja, rökt paprika och saffran bland kryddorna. Jag smulade över fetaost, friterad lök och granatäpplesirapkaramelliserade morotsbitar och pumpabitar. Serverade med persiljepesto (utan ost pga fetaosten ovan).

Igår åt vi pannkakor med banan och philadelphia marabou till kombinerad middag/kvällsfika. Dottern åt banan för andra gången i sitt liv och var överförtjust! Idag blir det wok, som bara behöver värmas på och kokas ris till. Restrensning av frysen denna vecka, behändigt både vad gäller planering och utförande.

Idag blev det kyckling med en hög kryddor och en sås på matlagningsgrädde. Och ris. Enkelt och gott :)
Till kvällen blev det vaniljglass med chokladsås....igen :o (åt det igår med).
Tur det är fint väder så jag är ute med hundarna på dagen.

Partner hade bakat. Det blev kaffe och smörgås på kvällen. Till lunch åt jag av gårdagens soppa, den var fortfarande god.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka