Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
97 år hit eller dit! :rofl:

Hörni tråden, på mat-temat: vad brukar ni använda ricotta i för matlagning? Ska bjuda jobbet på en kaka med ricotta i, och det blir en hel del över. Är inte särskilt sugen på pasta, vilket är det jag kopplar ihop ricotta mest med.
Enda jag vet att ricotta funkar med är massor med basilika som man breder ut på ett täcke av parmaskinka eller likande, som man sedan slår in god grissini i och äter som plockmat. :d

Jag älskar att laga mat men jag hade aldrig stått ut att bo med någon utan att dela på matlagningen 50/50. Det är för mig en av grundbultarna för (känslan av) jämställdhet.

Idag är det min tur att laga och jag planerar att försöka göra seitanspett med jordnötssås. Tror det blir gott! En syrlig rättikssallad och kanske curryris till.

Åh, ni är onda, onda! :cautious:

Jag är hemma sjuk från jobbet idag, sov till ca 12 och har läst tråden från och till sedan midnatt. Nån gång efter det kravalade jag mig ur sängen, kollade för ovanlighetens skull lite reklamblad innan varulv och jag åkte ut och provianterade för kommande dygn och vilket helvete jag haft! :arghh:

Glömt massor, men kom hem med både rött och vitt vin, sprit, juice, ingefär för förkylningen :angel:, färsk svensk entrecöte, bacon, oliver, fänkål, pinjenötter, parmesan, cheddar, 50 tulpaner(!), 1,5 kg frusen mango, 1,5 kg frusen hallon, vaxbönor, emami, vitlök , rödlök, surdegsbröd mm mm, jag har sedan tidigare färska revben, fryst högrev, fryst nöt- och fläskfile, fransyska, färsk och torkad frukt, frysta blåbär.

Nu har jag både ångest och hybris! :cry: Ikväll hade jag tänkt att sitta i min ensamhet och äta rökta räkor men med hemslagen aioli, kom nyss in med de färskaste ägga tänkas kan, men jag saknar någon att dela mina kulinariska excesser med! :banghead:

Mitt substitut är bara tillgängligt varannan vecka + han jobbar och jobbar inte i närheten. :cautious:

Senast ändrad:
@athena_arabians, när du röker egna räkor så är det alltid varmrökta, aldrig kallrökta? Jag som är uppväxt med att bygga egna kallrökta rökar känner det som mer naturligt att bygga en rökgång på 5 - 10 m innan man sätter tunna med galler, men beror det på ovana eller föredragsamhet att du varmröker? Är äppelveden torr eller eldar du med annan ved och lägger till den för smakens skull eller vad? Jag är ju uppväxt på att man röker med enris, helt fel till räkor?

Fyra olika pizzor står i ugnen. Vore ju synd om vi var överrens om något. :D

Lillungen har tomatsås, skinka, mozzarella och ost.

Tonåringen har tomatsås, skinka, ananas, mozzarella och ost.

Pappan har tomatsås, skinka, chorizo, ananas och ost.

Och jag har tomatsås, skinka, bacon, rödlök, tomat, mozzarella, basilika och ost.

@athena_arabians, när du röker egna räkor så är det alltid varmrökta, aldrig kallrökta? Jag som är uppväxt med att bygga egna kallrökta rökar känner det som mer naturligt att bygga en rökgång på 5 - 10 m innan man sätter tunna med galler, men beror det på ovana eller föredragsamhet att du varmröker? Är äppelveden torr eller eldar du med annan ved och lägger till den för smakens skull eller vad? Jag är ju uppväxt på att man röker med enris, helt fel till räkor?

Ja, till viss del varmrökta men man måste se till att den inte blir för varm (de ska ju inte tillagas utan bara tina). Kallrökning är meckigare så det är mest bekvämlighet :p jag har inget intresse av att kallröka något annat så räkorna får stå ut :D

Jag eldar inte med rökveden, både den portabla och fasta har separata eldningsutrymmen. Jag tycker enris är för kraftigt för räkor, de blir godast med äpple och/eller syren. Jag har mycket äppelved sparat sedan tidigare så den är torr men syrenen brukar jag bara klippa några grenar av direkt (det har jag gjort tidigare med äpplena också). Nu har jag iofs torr syren också (jag sparar på all ved som går att röka med nu).

Här är den portabla:
10899055_1598598753735597_1187615307_n.jpg

Jag älskar att laga mat men jag hade aldrig stått ut att bo med någon utan att dela på matlagningen 50/50. Det är för mig en av grundbultarna för (känslan av) jämställdhet.

Idag är det min tur att laga och jag planerar att försöka göra seitanspett med jordnötssås. Tror det blir gott! En syrlig rättikssallad och kanske curryris till.

Jag älskar att laga mat, men det blir tyvärr svårt stt dela, min partner jobbar mycket kvällar. Jag gillar din tanke, men tycker för mycket om matlagningen, det är meditativt för mig. Lite ego, helt enkelt.

Jag älskar att laga mat, men det blir tyvärr svårt stt dela, min partner jobbar mycket kvällar. Jag gillar din tanke, men tycker för mycket om matlagningen, det är meditativt för mig. Lite ego, helt enkelt.
Just eftersom det är roligt så vill jag behålla det så och inte göra det till min syssla, ett måste. Det ökar kreativiteten också, dels för att det blir färre tillfällen och dels för att den som lagar har vetorätt i vad som lagas.

Jag är uppvuxen med en mamma som lagade all mat så det är mest därför jag är väldigt bestämd på den här punkten.

Just eftersom det är roligt så vill jag behålla det så och inte göra det till min syssla, ett måste. Det ökar kreativiteten också, dels för att det blir färre tillfällen och dels för att den som lagar har vetorätt i vad som lagas.

Jag är uppvuxen med en mamma som lagade all mat så det är mest därför jag är väldigt bestämd på den här punkten.
Snyggt! Ska se till att partnern lagar mer mat ett tag. Kan vara nyttigt att bryta mönster (och utmana smaklökarna).

Dete blir en chilli. Jag ställde in en märgpipa från min glada kossa i lergrytan i ugnen. Den fick sällskap av fyra sorters lök och några chillifrukter - buljong och tromatpuré. Nu är köttet så det faller i bitar och då ska bara såsen kokas ihop till en chilli-bas med lite tomat och kidneybönor. Sen ska det bli guacamole och rödvin.

Jajuste, jag har gjort tre sorters glass också. Man kan tro att jag är huslig, men det är så jävla enkla recept att det knappt räknas. Grädde, äggvita, kondenserad mjölk och smaksättning, vispa, vispa in i frysen...

Att vi delar så ojämnt på matlagningen beror helt enkelt på att han är hemma mer än mig. Han är borta och tränar två kvällar i veckan. Jag har aktiviteter fem kvällar. Plus att han kommer hem typ fem minuter före mig och hinner dra igång med maten innan jag är hemma.

@Petruska Om jag får vara så ofin och fråga: Vad är en bihustru egentligen? Din alltså.

On topic: Mat ikväll är hel lax med olika örter i ugn och potatisgratäng med västerbotten och nada grönsaker till förutom en torftig sallad. Riktigt stompigt och mättande. Precis vad jag behöver. Tänker toppa det med citronsorbet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka