Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, ett positivt sätt att se på det!

Det värsta är att bihustrun av jämställdhetsskäl envisas med att laga varannan av de gemensamma måltiderna.

Det är helt enkelt inte lätt att vara jämställd :(

Här kompromissar vi genom att göra parallella måltider (för jag kommer aldrig att äta den mängd fett han kan och han vägrar rödvinssås). Såvida det inte är grillat. Eller sushi. Då lagar jag maten själv, möjligtvis att jag får påfyllning av matlagningsvinet :cautious:

Edit: Matlagningsvinet i mitt glas då.

Det är helt enkelt inte lätt att vara jämställd :(

Här kompromissar vi genom att göra parallella måltider (för jag kommer aldrig att äta den mängd fett han kan och han vägrar rödvinssås). Såvida det inte är grillat. Eller sushi. Då lagar jag maten själv, möjligtvis att jag får påfyllning av matlagningsvinet :cautious:

Edit: Matlagningsvinet i mitt glas då.
Men jag kan ju inte föreslå att vi gör parallella måltider där jag äter lagom stekt halloumi, pasta al dente och stekta grönsaker medan han äter misslyckade versioner av samtliga? Dessutom har bihustrun - fullt förståeligt - dåligt självförtroende när det gäller matlagning och skulle inte ta det positivt om jag vägrade äta maten.

Men jag kan ju inte föreslå att vi gör parallella måltider där jag äter lagom stekt halloumi, pasta al dente och stekta grönsaker medan han äter misslyckade versioner av samtliga? Dessutom har bihustrun - fullt förståeligt - dåligt självförtroende när det gäller matlagning och skulle inte ta det positivt om jag vägrade äta maten.

Förlåt, men jag har alltid trott att din ”bihustru” är din partner som lagar jättegod mat. Men är det alltså någon annan? Eller är jag förvirrad?

Förlåt, men jag har alltid trott att din ”bihustru” är din partner som lagar jättegod mat. Men är det alltså någon annan? Eller är jag förvirrad?
"Bihustrun" är en annan person som dessvärre inte lagar jättegod mat. Men som ivrar för jämställdhet och därför envisas med att göra det ändå.

Partner lagar galet god mat och är på alla sätt en klippa i ett kök.

Det är väl bara att gå i normfällan? "Flytta på dig, jag gör det bättre själv!"

:devil:

Jag tänkte botanisera på Saigon Food i Nordstan ikväll, där som @Petruska hittade den vulgära vegetariska ankan. Eller var det något annat den var? Det finns ett ord som jag tänker är lite synonymt med vulgär som jag omöjligt kan komma på nu och ingen synonymordbok heller... jo, nu kom det! Skabrös! Men det var inte det ankan var.

I alla fall. Hoppas på något gott vietnamesiskt!

Hembakta tekakor med herrgårdsost och ett glas Oboy. Så gick det att hålla sig borta från den typen av föda. :meh: Men, det var det eller snabbnudlar som fanns hemma som ett kvickt alternativ att stoppa i sig innan jag och tonåringen ska till stallet.

Köttfärssås och pastaskruvar för första gången på mycket länge. Visade sig vara kalvfärs (älg) så jag funderade på biffar med sötsur sås och crème fraîche men hade sett fram emot köttfärssåsen så det fick bli det. Hade i lök, krossade tomater, nästan ledsna körsbärstomater, de sista oliverna ur en burk och typ två skedar crème fraîche ur en redan öppnad burk för att jag inte orkade vänta riktigt tillräckligt länge för att uppnå krämighet. Det var gott i alla fall, blir samma till lunch i morgon.

"Bihustrun" är en annan person som dessvärre inte lagar jättegod mat. Men som ivrar för jämställdhet och därför envisas med att göra det ändå.

Partner lagar galet god mat och är på alla sätt en klippa i ett kök.

Ahhh, vi har nästan samma problem. den RINGMÄRKTE levde (helt sant) på pasta med tomatsås och ris med tonfisk innan vi träffades (fil med trist müsli och banan till lunch). Vi har löst det med att jag lagar mat, RINGDUVAN diskar. Ibland lagar DUVAN köttfärssås som jag (pinsamt nog) kryddar i smyg om tillfälle ges. FJÄDERFÄT är hyfsad på matlagning om bra recept finns, men- det tar tre timmar att producera en medioker köttfärssås, så nya spännande rätter är ett heldagsprojekt.
Tack och lov finns det ingen som blir så glad över mat som PIPPIN, allt tas emot med överväldigande och uppriktig entusiasm.

Vi har ingen jämställdhet alls. Den manlige familjemedlemmen är den som lagar nästan all mat hemma hos oss. Speciellt på vardagarna.

Ahhh, vi har nästan samma problem. den RINGMÄRKTE levde (helt sant) på pasta med tomatsås och ris med tonfisk innan vi träffades (fil med trist müsli och banan till lunch). Vi har löst det med att jag lagar mat, RINGDUVAN diskar. Ibland lagar DUVAN köttfärssås som jag (pinsamt nog) kryddar i smyg om tillfälle ges. FJÄDERFÄT är hyfsad på matlagning om bra recept finns, men- det tar tre timmar att producera en medioker köttfärssås, så nya spännande rätter är ett heldagsprojekt.
Tack och lov finns det ingen som blir så glad över mat som PIPPIN, allt tas emot med överväldigande och uppriktig entusiasm.
Kryddar i smyg?

:rofl::rofl::rofl:

Jag hade ihop det med en kille som också älskade matlagning ett tag. Det blev kaos, han tog min dåvarande paradrätt (svamprisotto) och gjorde den bättre än min. Jag bröt upp. Han är kock i Stockholm idag.

(En annan rolig anekdot är en av våra första dejter, när han bjöd på köttfärssås på rödvin som kokat flera timmar i ugnen. På köksbordet stod en flaska ketchup. Jag frågade om han verkligen trodde att det behövdes ketchup till köttfärssåsen. Han kysste mig och sa att jag klarat testet).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka