Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bidrottningen befruktas av sina drönare när de svärmar, sen lagrar hon sperman och de blir överflödiga. Därför dödas alltid drönarna varje sommar när de gjort sitt, de tillför inte samhället någonting utan är enbart en belastning.

Får samhället sköta sig själv sker flera svärmingar varje år då de nya drottningarna paras, nya samhällen bildas när den gamla drottningen flyttar ut och drönarna fyller sin uppgift innan de dödas. :devil:

Sextio äro drottningarna, och åttio bihustrurna, och tärnorna en otalig skara. Men en enda är hon, min duva, min fromma, hon, sin moders endaste, hon, sin fostrarinnas utkorade. När jungfrur se henne, prisa de henne säll, drottningar och bihustrur höja hennes lov. :)

Sextio äro drottningarna, och åttio bihustrurna, och tärnorna en otalig skara. Men en enda är hon, min duva, min fromma, hon, sin moders endaste, hon, sin fostrarinnas utkorade. När jungfrur se henne, prisa de henne säll, drottningar och bihustrur höja hennes lov. :)
Är det en ledtråd eller är du poetisk alternativt oväntat biblisk?

Oväntat biblisk. Det enda ställe där jag kommit i kontakt med ordet bihustru, förutom han som kallar sig min. Det enda icke-skämtsamma stället.
Vem trodde att jag skulle hala fram bibeln såhär på fredagkvällen? Nu ska jag läsa Höga Visan, för jag gissar att det kommer därifrån.

Oväntat biblisk. Det enda ställe där jag kommit i kontakt med ordet bihustru, förutom han som kallar sig min. Det enda icke-skämtsamma stället.
Bihustrur förekom flitigt i en bokserie jag läste som barn. Den utspelade sig i Babylonien. Den rike mannen eller kungen eller vad han nu var som spelar en viktig roll höll sig med flera bihustrur, vilka levde tillsammans i en egen flygel i palatset. Där levde de i väntan på MANNEN och vaktades av eunucker.

Bihustrur förekom flitigt i en bokserie jag läste som barn. Den utspelade sig i Babylonien. Den rike mannen eller kungen eller vad han nu var som spelar en viktig roll höll sig med flera bihustrur, vilka levde tillsammans i en egen flygel i palatset. Där levde de i väntan på MANNEN och vaktades av eunucker.
Låter som en toppenbok, så pedagogiskt och bra att lära flickor sin rätta plats och rätta intresse!

Så lever inte min bihustru, inte alls, faktiskt. :)

Låter som en toppenbok, så pedagogiskt och bra att lära flickor sin rätta plats och rätta intresse!

Så lever inte min bihustru, inte alls, faktiskt. :)
Oh ja! Bihustrurna tävlade även sinsemellan om kungens(?) gunst, intrigerade för fulla muggar och drottningen försökte giftmörda den mest populära bihustrun när hon födde kungen en son. Det vet vi ju hur kvinnor är!

Hur håller du din bihustru? I en flygel på gården? Har du ingen eunuck som vaktar? Hur går det?

Edit: Ingen skugga faller på mina päron när det kommer till bokvalet. Jag läste ALLT som kom i min väg.

Oh ja! Bihustrurna tävlade även sinsemellan om kungens(?) gunst, intrigerade för fulla muggar och drottningen försökte giftmörda den mest populära bihustrun när hon födde kungen en son. Det vet vi ju hur kvinnor är!

Hur håller du din bihustru? I en flygel på gården? Har du ingen eunuck som vaktar? Hur går det?
I dessa jämställdhetens tidevarv håller sig bihustrun alldeles själv i egen lägenhet med sin yngsta dotter. Ingen eunuck tyvärr, men tonårsdöttrar kan vara väl så effektiva.

Tyvärr har jag ju bara en bihustru, så jag ser inte mycket till tävlan om min gunst heller. :(

I dessa jämställdhetens tidevarv håller sig bihustrun alldeles själv i egen lägenhet med sin yngsta dotter. Ingen eunuck tyvärr, men tonårsdöttrar kan vara väl så effektiva.

Tyvärr har jag ju bara en bihustru, så jag ser inte mycket till tävlan om min gunst heller. :(
Inga misstänkta giftmordförsök från din makes sida?

Nu ska jag läsa Höga Visan, för jag gissar att det kommer därifrån.
Jag orkade inte. Kom bara till Din barm är lik ett killingpar.

Vet inte om jag ser någon likhet:
12298924_438074766317365_710088419_n.jpg

Det är Höga visan. En del av citatet förekommer i en av mitt (och om jag minns rätt @Hyacinth s) livs stora läsupplevelser, Maken av Gun-Britt Sundström.

Jag tyckte det passade fint in i diskussionen om bidrottningar och så vidare. :)

Du minns rätt. Jag läser den om igen för hen vet vilken gång i ordningen. @niphredil hoppas jag är lika förtjust.

Hittat ett av mina två ex om någon vill låna. Den andra har ett av mina syskon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka