Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min gode FAR är i stan, han är på konferens och ska sitta i betygsnämnd eller nått. Som god dotter bjuder jag på hemlagad middag! Asiatisk lax från @Killaloe s recept, fast med ris istället för nudlar till. Den rätten lagar sig verkligen själv, och alla älskar den :up:
Som tack har han fått hjälpa till att laga min trasiga persienn, det tog oss 1,5 timme jobb omsöm ståendes på stol och ömsom i fönsterkarmen, med pannlampa och pincetter. Hade jag gjort det själv hade jag gett upp efter 15 min och betalat någon persiennperson många tusenlappar för att få det fixat. Föräldrar ger inte upp! :D

Min gode FAR är i stan, han är på konferens och ska sitta i betygsnämnd eller nått. Som god dotter bjuder jag på hemlagad middag! Asiatisk lax från @Killaloe s recept, fast med ris istället för nudlar till. Den rätten lagar sig verkligen själv, och alla älskar den :up:
Som tack har han fått hjälpa till att laga min trasiga persienn, det tog oss 1,5 timme jobb omsöm ståendes på stol och ömsom i fönsterkarmen, med pannlampa och pincetter. Hade jag gjort det själv hade jag gett upp efter 15 min och betalat någon persiennperson många tusenlappar för att få det fixat. Föräldrar ger inte upp! :D

Imponerande! Föräldrar kan!

Jobbresa till Lund med man och barn som gulligt bihang. Ikväll åt vi plankstek vilket var helt GUDOMLIGT GOTT, kanske delvis därför att vi steg upp 5.45 imorse samt bara ätit
partners matsäcks-mackor på hela dagen.

Nån med Lund-koll som kan tipsa? Vi stannar till onsdag. Imorgon har vi hela dagen fri men onsdag är datainsamling. MINST en måltid måste bli indiskt pga besatt.

Jobbresa till Lund med man och barn som gulligt bihang. Ikväll åt vi plankstek vilket var helt GUDOMLIGT GOTT, kanske delvis därför att vi steg upp 5.45 imorse samt bara ätit

Nån med Lund-koll som kan tipsa? Vi stannar till onsdag. Imorgon har vi hela dagen fri men onsdag är datainsamling. MINST en måltid måste bli indiskt pga besatt.

@Koltrast !

KUL! Jag är också i lund idag, på KONFERANGS i universitetshuset. Kan dock inga indiska ställen i Lund förutom ett (bredvid Grand hotell) där jag lunchat och det var ingen höjdare för några år sen.

Ihsiri, jättegod "modern" asiatisk mat. Ligger centralt. Annars inte jättestor koll, bara varit där som turist.

Jag var på kulturtantsevent på lunchen. Det serverades då, förutom kultur för tanter, lunch. Det var gott, plågad kyckling som var god i alla fall, rostad potatis, lite grönsaker till. Någon sorts röd ganska ok sås. Och lite gott bröd.

Jag äter sällan den typen av måltider, dvs kött, potatis och grönsaker som ett tillbehör. När jag gör det, blir jag hungrig igen alldeles för fort. Så nu är jag redan hungrig, och det är fem timmar till min vanliga middagstid.

Tacka vet jag mina vanliga enorma mängder grönsaker!

Jag hade fortfarande kyckling kvar från den helstekta förra fredagen, och igår omvandlade jag den till tacos, typ. Köpte en färdig påse kycklingtacokrydda och fräste runt det hela och så fick lite vatten nästan koka in. Hade även (och har fortfarande) ett gäng avokado som behöver användas, så jag gjorde guacamole. Himla käckt med stavmixer, bara slängde i avokados, mycket grovt hackad rödlök och ett par chilifrukter i stora bitar. Limejuice. Glömde vitlök, hur man nu lyckas med det. Vroom vroom och så var det klart. Serverade i stora tortillabröd och åt resterna till lunch idag ty jag jobbar hemifrån.

Ikväll vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till. Köpte en ganska stor bit kallrökt lax till fredagens bjudning men den kommer inte att gå åt, så kanske gör jag något med den. Eller så blir det fiskgratäng för att skapa lite plats i frysen.

Igår kväll kokade jag pepparkaksfudge och skumtomtedito!

Jag gjorde korv stroganoff ikväll på en bit falukorv som irriterat mig i frysen i hundra år. Eller några månader. Nån lyxvariant med hög kötthalt, rapsgris tror jag. Det var gott! Hade lite blandad paprika i med och så ris.

Har gjort lunchlådemat: persiljejärpar. Med gräddsås. Sedan ska jag göra gelé. Och pressgurka. Sedan ska jag byta namn till TantLillgrådis, 100 år.

För att känna mig lite mer 2000-tal blev det även cross-cooking i form av asiatisk järpevariant med lime och koriander och chili, samt sås på kokosmjölk och röd curry med citrongräs. (Utan gelé. Eller pressgurka.)

Jag blev bjuden på middag och vin. Fajitas med massa lök, paprika och såser. Saffranskladdkaka till efterrätt!

Igår gjorde jag guacamole igen på de sista stackars avokadosarna och åt i tortilla med panerad fisk. Djupfrysta varianten, ty jag kom hem sent och gillar inte att steka fisk hemma eftersom jag inte har någon köksfläkt. Det blev fantastiskt gott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
667
· Visningar
29 669
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 140
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 196
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning