Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är märkligt sugen på lax med någon slags riktigt god citronsås till middag ikväll. Laxen kan jag ordna, men citronsåsen är det värre med... Någon som kan någon bra?

Gör en bottenredning och häll på fond, pressad citron, lite mjölk och lite grädde. Smaka av med salt och vitpeppar samt lite mer citron och en nypa socker. Så underbart gott till lax, kokt potatis och kokt broccoli.
 
Gör en bottenredning och häll på fond, pressad citron, lite mjölk och lite grädde. Smaka av med salt och vitpeppar samt lite mer citron och en nypa socker. Så underbart gott till lax, kokt potatis och kokt broccoli.
Låter fantastiskt! Lite för sent för den här gången (smart av mig att fråga 45 minuter innan jag skulle börja laga), men jag skriver ner det och sparar till nästa gång! Har alltid tänkt att jag skulle göra en god citronsås någon dag, men det blir liksom aldrig riktigt av!
 
Det blev lax med gremolata-täcke på en bädd av linser och spenat. Väldigt långt ifrån det jag först tänkt mig, men sambon fick feeling och det var riktigt fräscht och gott!

Brottas nu med ett sötsug av sällan skådat slag.
 
Orkade inte laga mat så det blev en sk panerad rödspätta från närmsta hak, men mängder av remouladsås. Turkiska bigarråer är fö det bästa som finns, en sommar levde jag på det. Gud vad jag saknar det här i obygden.
 
Frukt i KALL mat verkar ju funka på mig men jag är inte såld på saker såsom Flygande Jakob och allt vad det heter.

Igår gjorde jag en trevlig rätt på torsk som mor/far/annan deltagare drog upp på Fröya i Norge i april. Lade den i form, duttade över lite brynt smör samt klyftade tomater och kalamonoliver. Persilja på (och salt och peppar för all del) och in i ugnen. Kokt färskpotatis till, ovanligt i mitt hem men det kändes som om det skulle passa och det gjorde det ju.

Till efterrätt, stekt mango och ananas med chili till riktigt god vaniljglass... och därmed inser jag att jag problematiserar min första mening i detta inlägg och undrar vem jag ÄR ens ;)
 
Igår åt jag halloumirulle till lunch. Den var banne mig den bästa jag ätit! Den innehöll utöver halloumi stekt aubergine, stekt blomkål, mynta, stark smakrik tomatbaserad sås (de gör sin egen sås), inlagd gurka, hoummus, tomater och salladsblad. Medan vi väntade på maten fick vi nyfriterade falaflar att knapra på. Detta på ett vanligt falafelhak vid lunchtid en måndag. Och till det löjliga priset 40 kr var.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
24 140
Senast: Piaff
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
347
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp