Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter några kaotiska dagar där jag fixat mat för att få matlust utan att ens få ner en bit kom matlusten äntligen tillbaks igår.

I lördags gjorde jag musslor med vitvinssås och grädde tillsammans med ciabatta och hemmagjort vitlök & persilje smör.
Jag smakade på smöret men sambon garanterade att det var gott :D

Igår körde vi lite grillat eller tja tur vi har stor grill för vi grillade nästan allt :D

Marinerad kycklingfileér (perfekt att ha dagen efter) grillskivor av fläsk färdigmarinerade,
Champinjoner fyllda med philadelphiaost grillad paprika smak
Färsklök som jag låtit marinera i någon timme i olivolja, salt & peppar
Färsk majs
Halloumi
Snackpaprika

Till detta hade vi ugnsrostad färskpotatis, sås på turkisk yoghurt, timjan, fetaost, vitlök och honung.
Samt en enkel sallad från vårt grönsaksland, körsbärstomater och gurka från grannen :D Tu man har grannar som gillar att odla :D

Blev riktigt gott och ett härligt avslut på helgen
 
Inte nya säsongen av Nailed It?
Det kunde lika gärna varit jag idag i Nailed It-köket, har gjort tårta modell stor med smörkräm på 1 kilo smör. Alltså, smörkräm och nästan 30 grader värme inomhus är en asdåligt kombination! Och jag löste det, men den jäkla krämen höll på att smälta under den fem minuter långa bilresan till kalaset. Panik!

Men tårtan var god och kalaset bar trevligt! Blev bjuden på massa spännande plockmat, varav det mest fascinerande en potatisterrine med grön gelé. En jättegod bulgursallad var annars det godaste som jag åt mest av :)

Jag är imponerad, jag hade inte ens gett mig på att försöka med det! :eek:
 
Huur förhåller ni andra er till eldningsförbudet, i förekommande fall?
Jag har en idé om en vedeldad matlagningsgrej/muurikka-ish ute, men den får vänta.

Men kolgrill? Jag vill grilla kronärtskockor, men känner mig osäker.

En uppväxt med somrar i Halland och vuxenlivet i Göteborg, har inte direkt gjort mig van vid extrem torka.

(Jag brukar även bränna bort ogräs vid stenplattor, men det får förstås vänta.)
 
Huur förhåller ni andra er till eldningsförbudet, i förekommande fall?
Jag har en idé om en vedeldad matlagningsgrej/muurikka-ish ute, men den får vänta.

Men kolgrill? Jag vill grilla kronärtskockor, men känner mig osäker.

En uppväxt med somrar i Halland och vuxenlivet i Göteborg, har inte direkt gjort mig van vid extrem torka.

(Jag brukar även bränna bort ogräs vid stenplattor, men det får förstås vänta.)

Jag grillar även om det är eldningsförbud (och det har varit torrt här länge nu, med eldningsförbud till och från). Det är ju inte svårt att hålla reda på elden i en grill och jag har alltid vattenslangen tillgänglig. Det har aldrig varit någon incident med vare sig röken eller grillen.
 
Huur förhåller ni andra er till eldningsförbudet, i förekommande fall?
Jag har en idé om en vedeldad matlagningsgrej/muurikka-ish ute, men den får vänta.

Men kolgrill? Jag vill grilla kronärtskockor, men känner mig osäker.

En uppväxt med somrar i Halland och vuxenlivet i Göteborg, har inte direkt gjort mig van vid extrem torka.

(Jag brukar även bränna bort ogräs vid stenplattor, men det får förstås vänta.)
Räddningstjänsten Halland is your friend:

Eldningsförbudet innebär bland annat att det är förbjudet att:
  • göra upp eld i skog och mark och även i villaträdgårdar
  • bygga och använda egna tillfälliga grillar
  • använda engångsgrill i skog och mark
  • använda fyrverkerier
Du får vanligen lov att:
  • Grilla på din egen tomt i en kol-, gas- eller elgrill där värmen inte kan nå gräset, så länge du är försiktig
  • Använda fasta grillplatser som är godkända av kommunen. Se respektive kommuns webbplats.
https://www.lansstyrelsen.se/hallan...udet/2018-05-29-eldningsforbud-i-halland.html
 
Räddningstjänsten Halland is your friend:

Eldningsförbudet innebär bland annat att det är förbjudet att:
  • göra upp eld i skog och mark och även i villaträdgårdar
  • bygga och använda egna tillfälliga grillar
  • använda engångsgrill i skog och mark
  • använda fyrverkerier
Du får vanligen lov att:
  • Grilla på din egen tomt i en kol-, gas- eller elgrill där värmen inte kan nå gräset, så länge du är försiktig
  • Använda fasta grillplatser som är godkända av kommunen. Se respektive kommuns webbplats.
https://www.lansstyrelsen.se/hallan...udet/2018-05-29-eldningsforbud-i-halland.html
Ja, jag har sett det. Men jag känner mig ändå lite fundersam map kolgrill.

Min MYCKET KREATIVA muurikka-ish-uppfinning, ligger utan tvekan inom det förbjudnas område tills vidare. Detta innebär ett svårt avbräck för min semesterkreativitet. (Jättesynd om mig!)
 
Jag grillar även om det är eldningsförbud (och det har varit torrt här länge nu, med eldningsförbud till och från). Det är ju inte svårt att hålla reda på elden i en grill och jag har alltid vattenslangen tillgänglig. Det har aldrig varit någon incident med vare sig röken eller grillen.
Jag har egentligen aldrig ens hört talas om någon incident i samband med att man använt en vanlig (eller mer avancerad, för den delen) grill. Å andra sidan har jag heller aldrig hört talas om bränder i Sverige i den nuvarande omfattningen heller.

Alltså, känns det inte bra att grilla, så grillar jag ju inte. Obehaget förtar ju nöjet. Men jag är verkligen inte van vid att jag är mer säkerhetsorienterad än säkerhetsföreskrifterna!
 
Jag grillar enbart i fast grill på innergården hos mig. Det är en plattbelagd del av gården :) Skulle absolut inte grilla i engångsgrill i park nu under eldningsförbudet. Det tar jättemånga timmar innan de svalnat så mycket att man kan slänga dem. Någon gång har det varit varmt nästa morgon till och med, men det var nog en liten kolgrill och inte en engångsgrill.
Tror det är bötesstraff till och med att bryta mot eldningsförbudet. Det är varje enskild kommun som beslutar om förbud så förbuden kan se lite olika ut. I min kommun gäller "Endast fasta godkända grillplatser samt utomhusgrillar i trädgårdar får användas, och då med försiktighet och under eget ansvar."
 
Huur förhåller ni andra er till eldningsförbudet, i förekommande fall?
Jag har en idé om en vedeldad matlagningsgrej/muurikka-ish ute, men den får vänta.

Men kolgrill? Jag vill grilla kronärtskockor, men känner mig osäker.

En uppväxt med somrar i Halland och vuxenlivet i Göteborg, har inte direkt gjort mig van vid extrem torka.

(Jag brukar även bränna bort ogräs vid stenplattor, men det får förstås vänta.)

Jag grillar inte, men det är för att om det börjar brinna i komposten måste jag hinka upp vatten ur brunnen. Hade jag haft tillgång till en vattenslang hade jag glatt grillat.
 
42236546-2C25-48C4-A417-B78265BF0C14.jpeg


Alla fel. Sötad ”greek style” yoghurt från Lidl.
Men attans god, iskall med hallon. Lite syrlig, jag och SKORK frossar. Observera den piffiga bordsduken inköpt på Indiska anno 1992, som rest från köksbord hos Mor till Torptillvaro i skogen. En klassresa nedåt, om man är bordsduk.
 
Jag har egentligen aldrig ens hört talas om någon incident i samband med att man använt en vanlig (eller mer avancerad, för den delen) grill. Å andra sidan har jag heller aldrig hört talas om bränder i Sverige i den nuvarande omfattningen heller.

Alltså, känns det inte bra att grilla, så grillar jag ju inte. Obehaget förtar ju nöjet. Men jag är verkligen inte van vid att jag är mer säkerhetsorienterad än säkerhetsföreskrifterna!

Jag förstår dig, jag är generellt försiktig med eld pga min uppväxt i ett vedeldat trähus. Samtidigt så vet jag ju att mina säkerhetsåtgärder vad gäller grillning och rökning är tillräckliga så det gör inte att jag tvekar att grilla/röka. Kan tillägga att båda mina grannar brandmännen grillar på samma sätt som jag och de om några borde ha koll!
 
Jag förstår dig, jag är generellt försiktig med eld pga min uppväxt i ett vedeldat trähus. Samtidigt så vet jag ju att mina säkerhetsåtgärder vad gäller grillning och rökning är tillräckliga så det gör inte att jag tvekar att grilla/röka. Kan tillägga att båda mina grannar brandmännen grillar på samma sätt som jag och de om några borde ha koll!

Bor du granne med brandmän!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
24 25 26
Svar
517
· Visningar
24 172
Senast: Piaff
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
347
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Shop to you drop, del 4
  • Valp 2024
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

Tillbaka
Upp