tips vid köp av rockard och sele

Fillifjonkan

Trådstartare
Har precis blivit tipsad om en som ska sälja en i princip oanvänd rockard och en sele för 2500:- passande shettis. Min shettis ska enligt förre ägaren vara inkörd och även körd i par. Vad ska jag fråga om och kolla när jag kontaktar säljaren? Vad är svängel? Är det ett måste att ha?

Sv: tips vid köp av rockard och sele

Hej. Det låter så billigt att selen antagligen är skräp, en så kallad enkel bröstsele. Rockarden kanske är bra, så åk och titta på den. Till shettis är alla sitsar höga så du ser var du kör.

Bra att ha på en rockard:
hög sits
fjädring för din rumpa
Svängel (ett måste om hästen ska kunna jobba i vagnen utan risk för skav och störningar i svängar.
Bakselefäste
Stora ringar fram på skakeln så att skakeln kan röra sig fritt fram och tillbaka.
Lyse, men det är lyx :)
Kolla med så att det finns 5 kilos vikt längst fram när någon sitter i vagnen.

Selen ska bestå av tre delar:
Bröstan och dess nackrem med riong för tömmen
Däckel med höga skakelhållare
Baksele (bromsen)

En helt ok sele får du från 2500-5000. Ta en bild på rockarden om du vill så ser jag och andra direkt om den är värd sin peng.

Tipsar om dessa sidorna där du kan läsa om svängel, sök även här.

http://www.cliffords.se/svangel.html

http://www.driveout.se/startsida.htm " Frågor och svar"

Tack!
Om jag åker och tittar på den så tar jag bilder på både rockard och sele och återkommer med det. Vill inte köpa något skräp.

Hej igen! Har nu pratat med de som ska sälja grejorna och selen ratar jag direkt. De har haft selen i 12 år men inte smörjt den en enda gång. Återkommer med bild på rockarden om jag ska dit och titta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 810
Senast: morgaine
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: Fetaost
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII