Tips välkomnas

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Curtice
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 341
C

Curtice

Jag sitter i betäckningstankar och funderar på hingst till mitt sto.

Mitt sto är ett halvblodssto e: Columbus xx u Adjenn 13666 ue Parant 510

hon är ca 160 cm och det blir första fölet. Så jag har förstått att jag då bör välja en något större hingst, för att inte få ett "för litet" föl.

Hon har fin trav, är något inåttåad, och kan ha nerverna utanpå. Halsen är lågt ansatt, så hingsten bör ha en väl ansatt.

Jag funderar lite på Ludwigs Champion... fick tips om Corlensky G, men han for ju till Tyskland. Någon tipsade om Briar - men plånboken säger ifrån på honom.

Har ingen bra bild just nu på henne, men kan försöka hitta till imorn.

Hingsttips tack! :)

Sv: Tips välkomnas

jag har ett fullblodssto som på beskrivningen låter lite som ditt sto. Jag funderar just nu på antingen Ludwigs Champion eller Dee Jost van Dyke. Just Ludwigs champion borde ju kunna passa på lite nättare hästar som man inte riktigt vet hur de förärver sig.

Jag skulle kolla bland de lite äldre hingstarna så att man kan se vad de lämnat, eftersom det är första avkomman :)

kl

Eftersom stoet är litet och det är hennes första föl så skulle jag valt en äldre beprövad hingst där man vet hur storleken nedärvs.

En hingst som är mycket prisvärd och som nedärver gott framparti, bra gångarter, lite höjd och god hoppförmåga är Looping.
Han finns på Gurresta i Knivsta (mellan Sthlm och Uppsala typ)
Mitt ena sto fick förra året en mycket fin fölunge efter honom, hon rör sig jättefint, hoppar gärna och med god teknik, dessutom var hon korrekt exteriört och av en mycket snygg och modern typ.

Looping har avkommor som tävlar högt och flera som är på väg uppåt i samtliga dicipliner.
Vill minnas att han kostade 2000kr i språng och 5000kr vid 90dygn alt 6000kr vid levande föl.
Mitt sto har tagit sig på 1 seminering båda åren med honom och han hade närmre 100% på transportsperma förra året.

Senast ändrad:

Kan vara svårare att få dräktigt, men har inte hört att man avråder... (är ju överlag lägre dräktighetsprocent med fryst...)

Looping lät ju bra, men läste att han är intåad fram. Kanske inte någon höjdare i och med att mitt sto redan är det? Det leder ju lätt till biljarderande och risk för att det inte håller så bra.
(Mitt sto har ju hållt, men hon har ju inte tävlat direkt heller eller gått superhårt, även om hon nu går varje dag.)

Jag sitter i betäckningstankar och funderar på hingst till mitt sto.

Mitt sto är ett halvblodssto e: Columbus xx u Adjenn 13666 ue Parant 510

hon är ca 160 cm och det blir första fölet. Så jag har förstått att jag då bör välja en något större hingst, för att inte få ett "för litet" föl.

Hon har fin trav, är något inåttåad, och kan ha nerverna utanpå. Halsen är lågt ansatt, så hingsten bör ha en väl ansatt.

Jag funderar lite på Ludwigs Champion... fick tips om Corlensky G, men han for ju till Tyskland. Någon tipsade om Briar - men plånboken säger ifrån på honom.

Har ingen bra bild just nu på henne, men kan försöka hitta till imorn.

Hingsttips tack! :)

Jag hade också ett sto efter Columbus xx- Furidant.
Jag valde Looping För han var helt underbar när jag och kollade på honom.
Hon var också 160

Avkomman är helt underbar också.Blir ca 165

Lycka till

Vill du ha hoppinriktat eller dressyr ?

Alla de du har haft i tankarna är ju lite åt multihållet...

Jag skulle nog ha valt Ludde till ditt sto ! Låter som handen i handsken faktiskt !

Jag har ju själv mest varit dressyrinriktad, men är ju ingen grand prixryttare och har inte för avsikt att få en grand prix-dressyr häst.

Jag är nog ute efter lite av en multitalang själv, och då tyckte jag Ludde verkade bra, som fått bra både på gång och hopp. Min tjej har hyfsade gångarter - men biljarderar fram i och med inåttåad. Hon är dessutom hopprädd, så jag hoppar inte så mkt, däremot gör min syster det ibland, och jag försöker ta det från marken. (För feg för att göra det från ryggen.)

Eftersom hon har mycket nerv, är en lugnare hingst att föredra, dock vill jag inte tappa hennes mkt positiva energi.

Ska leta fram bild lite senare. Har ingen där man ser hennes exteriör perfekt, men något ska man väl kunna hitta. :)

Tack för alla tips hittills! (Måste till jobbet nu, så hinner inte slänga ut bild nu.)

En trevlig ny gångartshingst är ju Belamour som finns på Flyinge (värst vad jag föreslår honom). Han verkade oerhört lugn och städad i skallen. Dessutom ett extra plus för bra ben.

jag har ridit några loopinghästar och alla dom har haft korrekta ben.
Gillar loopings skalle, ger underbart trevliga avkommor.
Både rör sej och hoppar trevlig.

Jag har heller inte sett/hört någon Looping avkomma som inte varit korrekt i benstället.

Han ser verkligen kanon temprament.

Ok, lite bilder:

Nyaste:
dsc00181_1201294757.jpg

Innan hon klipptes i vintras:

dsc00121_1195588912.jpg

Lite närmare efter klipp: (bry er inte om klippningen, hon helklipptes sen :))

dsc00124_1195588981.jpg

Kanske lite lättare att tipsa... även om jag vet att man ser långt ifrån allt.

Men man rekommenderar väl inte fryst på maidenston ?

Jo det rekomenderas på Maiden ston 4-14år vill jag minnas, har läst det på flera ställen bla Flyinge men de har ändrat på sin hemsida nu så jag hittar det inte.

Det rekomenderas väl pga att de ofta är ganska fertila i den åldern. Jag skulle ju inte välja FAI på ett maiden sto eftersom risken är att det kan bli väääldigt dyrt.. :crazy:

Tills TS

En hingst med gott framparti och lite massa samt som lämnar storlek skulle nog bli kalas.
Nobel kanske? Annars står jag fast vid Looping ;)

Jag fick inte den rekommendationen när jag skulle låta betäcka mitt då 14-åriga maidensto. Jag fick rekommendation att i första hand välja naturlig betäckning och i andra hand semin. Det här var 4 år sen.

Hmm nu blev jag osäker men jag är som sagt nästan säker på att jag läst det, men det kan ju vara så att jag minns den övre åldern fel :idea:

Liknande trådar

Avel Jag har rätt så nyligen köpt ett sto på 3 år efter Rambo ue: pontus. funderar lite på om jag ska betäcka henne nästa år å tänkte därför...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 594
Senast: kem
·
Avel Sällar mig oxå till skaran och ber om hingsttips! Vill ha synpunkter och hingsttips åt mitt ena halvblodssto. Demeter är e...
Svar
3
· Visningar
931
R
Avel Jag har börjat fundera på att ta ett föl på mitt sto, men är totalt nybörjare inom aveln. Jag skulle vilja ha tips och råd om ALLT...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: Ramona
·
S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto...
2
Svar
38
· Visningar
3 101
Senast: furioso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈