tips till stallbygge

H

hannaek

Vet inte alls om jag la denna tråd rätt då jag är ca 20 min ny här, ni får ha överseende. ;)

Vi ska börja bygga på stallet i sommar, som ska byggas av laudgården som står här på gården, vi ska gjuta i boxarna och uppställningsplatsen, och låta jordgolvet vara kvar i gången om det är möjligt, slå lock utvändigt och isolera, till frågan, vad har ni för ''innerväggar'' i ert stall?
jag är jätte dålig på bygga egentligen men tycker ändå att det är roligt att göra grejer själv, vi har renoverat ett helt hus förra sommaren men det är ju lite annorlunda kom jag på här idag, haha man kan liksom inte skruva upp gipsskivor i ett stall, och en spånskiva sparkar dom ju också lätt sönder, vad använder man egentligen? det får inte vara alltför dyrt, helst det billigaste alternativet, då mina hästar står ute sommar, vår, höst, enbart kalla vintern dom går in på natten.
som sagt, lite tips tack, gärna på amatörspråk ;)

Sv: tips till stallbygge

Skippa lockläkten på utsidan är mitt tips. Glespanel är ett utmärkt sätt att få god ventilation i stallet. Köp litteratur i ämnet så undviker ni dyrbara ändringar på grund av felbygge.

Vi hade OSB-skivor på insidan av väggen när vi gjorde lösdrift i den gamla ladugården. Billigt och hållbart.

Osb får det bli! Men om jag inte ska slå lock från insidan och sen lägga isolering från insidan så blir den ju blöt? :P

Osb får det bli! Men om jag inte ska slå lock från insidan och sen lägga isolering från insidan så blir den ju blöt? :P

Varför ska du isolera? När det gäller häststall är kallstall med glespanel det som ger absolut bäst stallklimat för hästarna. Att isolera och göra en gammal byggnad tät medför också vissa risker. jag länkar till en folder från SJV som kanske kan hjälpa dig lite på traven: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 016
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar