Tips som fungerat!

Sv: Tips som fungerat!

Jag vet inte om det är ett bra råd, men jag har hört att man kan öva sin koncentration på hästryggen genom att välja ut en position i ridhuset som man ska rida till utan att använda tyglarna. Är man mer fokuserad på det man gör rider man också mycket bättre.

Ett jättebra råd tycker jag!!

Ska testa att tänka så senare i dag!!

Fast det går att göra även på tygeln- att man tänker att man rider den med "bara sätet"
Men för det krävs lösgjordhet, rakriktning o lyhördhet.

Hej!
När man är jätte nervös så skall man anda in i 4 sekunder, hålla andan i 2 och andas ut i långa 4 "sekunder". (läste det i en damtidning) :rofl: Hjälper verkligen jätte bra!

Jag är inte alls bra på dressyr, men jag har en bild av att många ryttare "hjälper till" hästen när de fattar galopp, altså de lutar sig framåt och skjuter framåt, det är inte så bra för då belastar man framtassarna på hästen och då kan den snubbla, vad jag lärde mig hos en westerlärare var att sätta tyngden på yttrebakbenet, för det är det benet som är i marken när hästen fattar galopp. Det ser snyggare ut och det är lättare för hästen. (jag hade iaf inte vetat det tidigare) :o :angel:

Hoppas tipsen har hjälp iaf någon ;)

Precis just det där har jag oxå fått förklarat för mig, att när ofta fattar fel galopp så beror det oftast på att man just, lutar sig fram skjuter hästen framåt, och vill man vara jääättetydlig så gör en del det gärna i hörnen oxå ;) (speciellt verkar det vara vanligt när man rider in unghästar, att man vill vara TYDLIG) då sa min tränare att de flesta hästar 'tappar' balansen och för att inte trilla/snubbla försvarar de sig med att fatta fel galopp, eftersom man sätter sig på 'innern' och eftersom den lyfter motsatt bak som galoppen blir (dvs hö.galopp-vä.bak först och tvärtom) så blir det naturligast för hästen att fatta 'fel' för oss, rätt för den..

Vet inte riktigt om jag förstår rätt, men du menar nog inte att släppa tyglarna, eller hur?

Man kan, som axel skrev, rida hästen på tygeln, men bara behöva se dit man ska för att ändra riktning tex. Det är egentligen helt fantastiskt hur känsliga hästar är, ofta överdriver vi hjälperna alldeles i onödan, så därför är det ett jättebra råd. (I alla fall jag, och jag tror andra gör det också)

Det är en fin känsla när man har hästen där, och bara behöver använda blicken för att "styra", men når inte alltid dit, oftast senare delen av ett pass i så fall, men ibland tror jag också att jag "glömmer" att det räcker och alldeles i onödan gör mer än som behövs.

Man kommer in i en slags "bubbla" med hästen där det är bara kommunikationen.

Nån som har tips ang koncentrationen, hur håller man hjärnan fokuserad på enbart kommunikationen hela tiden

Jag har sjælv haft jætteproblem m. koncentrationen, sedan hjælper det inte att min ena hæst oxå har jætteproblem m. detta. Vi har irrat runt som två yra høns utan att komma ihåg vad det var vi skulle gøra..

Något som har hjælpt mig vældigt mycket ær MP3 (eller i mitt fall mobilen), ladda ner lite olika låtar m. jæmn rytm i (ingen techno hørrni) så håller man den delen av hjærnan som annars hittar på saker att tænka på.. upptagen så att den andra kan jobba ifred. (Hængde ni med i røran??, ni får ursækta stavningen men det ær ett danskt tangentbord).

Musik hjælper æven på andra sætt, min ena hæst ær ganska (rejælt) het och jag har konstaterat att snabbare låtar kan vi bara skippa før då går allt væææældigt fort, vældigt lugna låtar dæremot med bra rytm har gjort att jag inte har spaghettiarmar efter passen længre. (måste vara något omedvetet typ andingsfrekvensen økar eller nåt, men funkar super).

Jag red en gång en häst på min ridskola som nästan ingen tyckte om, inklusive mig själv. Hon var seg, stel och kallades för "kvastskaftet" eftersom hon aldrig gick i form, var lite småtjurig i boxe, hade smal hals, litet huvud och burkig bål.

Min ridlärare sa till mig "Men du, är det så konstigt att hon är det då? Varför ska hon jobba för någon som inte vill jobba för henne?" Det fick mig verkligen att tänka om och efter det gick det som en dans. Vi vann en del tävlingar och jag har bara goda minnen från den tiden. Jag kommer aldrig glömma det jag lärde mig den dagen jag fick höra det.

Jag har fått oxå fått några såna där aha-upplevelser:D

- Tänk att benen är två murar som hästen går emellan.. så fort du tappar kontakten uppstår ett hål i muren och hästen springer ut:p Funkar asbra!

- Tänk dej hästen som en tandkrämstub, eller kaviar om du hellre vill de;). Får att få ut så mkt som möjligt av din ridning / kaviar / tandkräm måste du trycka längst bak på hästen / tuben :p har du drivningen / trycket på mitten eller i fram kommer ingenting!

- fågelungar i händerna!

- läs Sally Swifts bok Ett Med Hästen.. Den är full av såna liknelser å de ger så mkt!!:bump:

Hörnplaceringar var något min tränare tjatade och tjatade om ett bra tag. Det tipset höjde min procent i dressyren.

Ett tips som jag fick av en dressyrdomare var att alltid vara jätte noga med vägarna i ett program på en dressyrtävling. Om man har
gjort en dålig galoppfattning t.ex kan man alltid tjäna in extra poäng
genom att göra en noggrann hörnpassering elr en snygg volt mm.

Det fungerade jätte bra för mig som rider på Lätt nivå på tävlingarna och fick alltid kommentarer som "Mycket prydlig ritt" elr "Noggranna och mycket prydliga vägar",poängen blev inte heller så tokiga :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar