Tips som fungerat!

Sv: Tips som fungerat!

Ett råd som jag tycker är viktigt (från flera tränare) är att BARA RIDA. Att inte krångla till det så mycket. Att känna vad som krävs i varje moment. Och det är sååå svårt.

Därför blir jag dubbel inför såna där bra skojiga råd, (som verkligen är bra) som gäller sitsen tex. För min egen del vet jag tex att jag rider bättre när jag bara koncentrerar mej på att rida och inte på att sitta rätt.

Kom att tänka på det ang när du DM skrev om ryttarkänslan. Den är något som är svårt att fånga, vad det är. Jag hittar den lättare när jag slutar tänka på annat men jag är otroligt lättstörd i min koncentration och ju mer jag tänker på HUR ju sämre rider jag. :crazy: Tror att det till en del handlar om att tillåta sej att vara helt koncentrerad på kommunikationen med hästen och inte låta sej störas i det, att verkligen vara fokuserad. Och det är inte lätt. Man måste nästan kunna stänga av hjärnan.....

Visst handlar det om ridkänsla :bow:

Till sist handlar den om den känsla som kan ge den direkta hjälp som för tillfället krävs som korrigering i den rörelsen som man rider.

En sorts korrigeringsridning som kräver att man vet vad för ridkänsla man slutligen vill få känna.....oj så svammligt....kanske ska sluta dricka vin nu :D

SKÅL !!

Visst handlar det om ridkänsla :bow:

Till sist handlar den om den känsla som kan ge den direkta hjälp som för tillfället krävs som korrigering i den rörelsen som man rider.

En sorts korrigeringsridning som kräver att man vet vad för ridkänsla man slutligen vill få känna.....oj så svammligt....kanske ska sluta dricka vin nu :D

SKÅL !!

Skål, ska ta ett glas vin jag med till maten strax:idea:

Ja, precis, menade ungefär så, (alltså det jag vill uppnå men sällan klarar :cry: )Man kommer in i en slags "bubbla" med hästen där det är bara kommunikationen. Oj, svamligt, redan innan vin:eek:

Nån som har tips ang koncentrationen, hur håller man hjärnan fokuserad på enbart kommunikationen hela tiden, inget ovidkommande:cool: Hur ska jag beskriva:confused: Man är där och är liksom "med" hästen och sen störs kommunikationen av något utanför eller de egna bristerna som tex dålig timing, överdriven hjälp, mm och man kommer plötsligt efter, som att hästen fortsätter att tuffa på men jag är inte längre "med", ligger inte före utan efter:crazy: . Som sagt, behövs inget vin här, inte:p

kl

mimus "lek med bogarna" !!

just rådet att våga leka har hjälpt mig mycket

SKÅL!!! Här är det gott rött som gäller just nu :D

:rofl:
Vill gärna få se inlägg efter du druckit vin :D

Men tror jag förstår vad du menar och tror att det som är viktigaste är feedbacken av hjälpen du ger !

Om man koncentrerar sig på en rörelse och ger en hjälp måste man ge hästen en chans att ta den och ta den rätt....sen kanske man behöver gå in tex i en öppna på volt för att få ett genomsläpp eller dylikt.

Om man håller sin röda tråd i framridning- arbete och har som rutin de rörelser man vet vad som skall kännas måste man fokesera på att få den feedbacken till ridkänslan och inte ge sig...kanske det behövs träna på start o stoåpp eller framåtbjudning mm ända tills känslan kommer,.

Egensinnig och målmedveten träning som fokeserad på liksidighet i bägge varven brukar jag syssla med !!

Om det är någon som undrar är jag inne på mitt tredje glas vin :D ...och inge grillning blir det...chips är gott !!

kl

mimus "lek med bogarna" !!

just rådet att våga leka har hjälpt mig mycket

SKÅL!!! Här är det gott rött som gäller just nu :D

Lägger till axels råd att våga byta och inte vara så rädd för bytena:idea: Nu vågar jag göra enstaka byten utan att ladda till tänderna innan:banana: Överdriver tyvärr ibland fortfarande men ändå jättekliv framåt.

Tyckte också Dm beskrev bra ang att få loss sidorna i nån annan tråd:bow:

Bogleken är bra...likväl öppna på kvartslinjen som blir sluta och tillbaka till öppna.

Väldigt lösgörande och nyttig för kordinationen !

SKÅL :banana:

Tänker och skrivwer som en kratta nu :D

Menar förstås att öppna-sluta leken är bra för kordinationerna av vikthjälperna och inget annat...kanske lösgörande då om jag ska skriva om hästen....

Senast ändrad:

Jag ger mig in i leken...
Vad som har hjälpt mig mycket var att börja analysera, fick en tränare som bad mig analysera VARFÖR det inte funkade. Nu sitter det i ryggmärgen, analysen går mkt fortare, jag får fram svaret och kan göra om, göra bättre istället för att bara missnöjd.

Tips som funkat för mig är att inte sätta mig på hästen en dålig dag, det spelar ingen roll om jag tänkt rida dressyr. Ser jag att jag/hästen inte är i bästa form så står vi över och tar en promenad i skogen istället, det har gett min ridning mycket positivt!

Och att rida just den rörelsen jag rider för stunden, inte redan vara halvväges genom nästa, det gör att jag tappar fokus från det jag gör just NU.

Senaste tiden har ridningen gått så otroligt bra, jag har vart nöjd från uppsittning till avsittning, hästen har kännts helt igenom harmonisk och positiv, det är en helt UNDERBAR känsla!! :)

Hm rådet "upp med brösten" har hjälpt mig väldigt mycket. Jag vill gärna kuta, men det råder effektivt bot på det.

Insikten om att jag är överrörlig och wobblar runt istället för att sitta med i hästens rörelser har också hjälpt mig ganska mycket.

Sedan var det någon som sa att man ska tänka att hästen ska dansa under en hela tiden. Det har också hjälpt mig mycket! Ridningen ska gå lätt och fint och den får inte bli en kamp.

Det bästa tips jag fått är nog av en kompis efter jag sett henne rida ett antal gånger. :D hihi

*kl*

Det bästa tipset jag fått var något jag läste här på buke för ett par dagar sedan. Jag har haft jätteproblem med att sitta ned i traven, dels p.g.a. att min ganska heta häst gärna sladdar lite på voltspåret och har lätt för att "rinna iväg", och delvis p.g.a. att jag är kass i ryggen och nacken efter en bilolycka. Jag fick ofta komplimanger för min sits förr, så därför känns det riktigt surt att jag nu för tiden sitter som en säck potatis och skumpar runt (känns det som iallafall:smirk: ) Jag har hela tiden fokuserat på att sitta stilla och komma ned i sadeln, men hur jag än vridit och vänt på det har jag bara skumpat iväg åt alla håll och blivit helt spänd och stel.

Men häromdagen läste jag i ett klokt inlägg att man inte ska fokusera så mycket på att sitta still, utan gnugga sig fram och tillbaka i sadeln och tänka sig att man liksom rider lätt fast fram och bak istället för upp och ned... Så även om jag kanske red lite överdrivet mycket gnugg idag så lossnade det. Jag har varit så frustrerad över mitt skumpande att allt jag tänkt på har varit att sitta stilla i sadeln och inte skumpa uppåt, men när jag nu tillät mig att röra sätet lite mer i sadeln släppte det:) Det om något är ju ett tecken på att man efter 12 år som hästägare är allt annat än fullärd:D Att lite gnuggande kan göra så stor skillnad...

Ett råd som jag tycker är viktigt (från flera tränare) är att BARA RIDA. Att inte krångla till det så mycket. Att känna vad som krävs i varje moment. Och det är sååå svårt.

Därför blir jag dubbel inför såna där bra skojiga råd, (som verkligen är bra) som gäller sitsen tex. För min egen del vet jag tex att jag rider bättre när jag bara koncentrerar mej på att rida och inte på att sitta rätt.

Kom att tänka på det ang när du DM skrev om ryttarkänslan. Den är något som är svårt att fånga, vad det är. Jag hittar den lättare när jag slutar tänka på annat men jag är otroligt lättstörd i min koncentration och ju mer jag tänker på HUR ju sämre rider jag. :crazy: Tror att det till en del handlar om att tillåta sej att vara helt koncentrerad på kommunikationen med hästen och inte låta sej störas i det, att verkligen vara fokuserad. Och det är inte lätt. Man måste nästan kunna stänga av hjärnan.....

Jag brukar tänka att man ska rida med mer höger än vänster hjärnhalva, den vänstra hjärnhalvan är väldigt duktig på att förstöra känslan och kritisera hela tiden.
om jag te x börjar tänka för mycket på hur jag rent tekniskt måste samordna alla kroppsdelar, följt av ett nedlåtande "det där borde jag kunnat göra bättre" brukar jag säga åt vänster hjärnhalva att vara tyst en stund :o brukar bli mycket bättre efteråt :p

*kl*

Det bästa tipset jag kan komma på just nu är som Kyr sa i en intervju i Ridsport för något nummer sen- "låtasa att du är din idol", man rider då automatiskt lite mer likt denne! Man ska rida runt och tycka att man är lite Kyra! (brukar låtsas att min häst är Don Schufro, eftersom han också är mörk fux med bläs :rofl: , gör ridningen lite roligare!)

*kl*
Detta tycker jag är bra!
När du tänker på din sits så kolla att du har lika mycket vikt på blygdbenet och höger respektive vänster sittben. Lika vikt på alla 3 så sitter man lodrätt och rakt över hästen.

Så enkelt o ändå så svårt:smirk:

Kvartslinjen, är det det ett annat ord för hörnlinjen? :confused:
Jag är nyfiken på själva övningen du skrev om. Är det öppna/förvänd sluta/öppna du menar?

Jag brukar tänka att man ska rida med mer höger än vänster hjärnhalva, den vänstra hjärnhalvan är väldigt duktig på att förstöra känslan och kritisera hela tiden.
om jag te x börjar tänka för mycket på hur jag rent tekniskt måste samordna alla kroppsdelar, följt av ett nedlåtande "det där borde jag kunnat göra bättre" brukar jag säga åt vänster hjärnhalva att vara tyst en stund :o brukar bli mycket bättre efteråt :p

Det där är lite Sally Swift tänk som jag också anammar ibland. Brukar börja med att låta vänster hjärnhalva gå igenom hela rörelsen -innan- jag rider den, alla tekniska bitar och detaljer. Det blir lite som en halvhalt för min egen del vilket jag även tror hästen känner av. Väl inne i övningen är det höger halva som styr helt och jag bara gör. Fungerar faktiskt väldigt bra! Ska jag tex. rida en volt tex finns det säkert 10-12 tekniska bitar som ska stämma. Jag hinner rida halva volten innan 3 av bitarna är klara. Går jag däremot igenom alla tolv innan jag gör volten har jag en färdig bild av hur det ska kännas/se ut och det är bara att göra.

Svammligt men men

Tkr det är viktigt att hästen tänker positivt när jag rider dressyr och jag vet hur glad han blir när jag klicker-tränar honom, så jag började använda klickern när jag rider och han är som en helt annan häst. Från lat, okoncentrerad och inte arbetsvillig till pigg, arbetsvillig, glad, bra utstrålning och att han lärde sig saker mkt snabbare.. Han lärde sig en hel del under den tiden jag klicker-tränade oxå.
Om man ska klicker-träna när man rider så är det viktigt att man först lär hästen vad klicket betyder från marken, det behöver inte vara konster utan uppförande från hästens sida.

Det är nog många som tror att det ger ovanor med klicker-träning då man ger hästen så mkt godis, men när hästen har fattat att den bara får godis när man har klickat så slutar det att tigga och börjar exprimentera med vad det krävs av den för att den ska få godiset.

Hoppar in i tråden :)

min förra ridskolelärare - Tänk dig att du har en tråd mitt på huvudet som någon drar i.

Min sits blev mkt bättre efter det rådet ^^

Nuvarande instruktören - Tänk dig att du har en hylla på bröstet som det står glas på och i glasen är det vatten. Lutar du dig för mkt framåt rinner allt vatten ut!

Lutar mig nästan aldrig för mkt framåt när jag står upp i sadeln längre, och när jag gör det tänker jag bara på vattenglasen. :)

tyckte inte att det var svamligt alls, förklarade bättre det jag försökte säga :) den vänstra hjärnhalvan måste ju användas för att man ska komma vidare och kunna rätta till problemen men ibland kan det vara bra att koppla bort och rida enbart på känsla för som du sa man hinner ju ändå inte göra allt som man i teorin tänker att man måste göra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar