Tips som fungerat!

Sv: Tips som fungerat!

Det är så många, kommer inte ihåg enskilda, men många små påpekanden på buke inte minst från kunniga personer. :bow: :bow:

Det här är samma som man säger / sa vid galopppfattningsinlärning.
Tycker att det är en i mångt en felaktig myt.

en del säger att det är för att nya inre bakbenet eller bogen ska kunna komma fram. Det sa man när jag var ung o inte numera.

Om man har nya inre bogen på plats först så är allt mkt lättare än att man låter den skjuta ut.

Jag har tidigare skrivit om den där kramen på inner vid fattningar- en hjälp i sig som hästen förstår lätt.
Har oxå haft nytta av den vid byten o oxå i serier. Inre bak kommer med bättre.

Det måste jag testa:idea:

*älskar att prova mej fram..*

Ja det är mycket där med. Bla att flytta bogen efter baken istället för att kämpa med tvärtom:crazy:

Jaha...jag tjatar väl på om Kurt Albrecht von Ziegner. Nåja, när jag fick se hur han red live och även fick känna på ett par av hans hästar som han ridit, precis efter att han suttit på dem - då fattade jag att så som jag red - var inte hållbart även om jag blivit godkänd på förberedande ridledarkurs ett par år innan (detta var hundra år sen). Det var en sån oerhörd lätthet i hjälperna och han bara satt och åkte, fastän hästen tänkte framåt. Det han sa var "forward forward, always forward" och han berömde hästarna hela tiden med mjuk röst och överstrykningar.

Sedan råkade jag hitta Daddes hemsida för ca 7-8 år sen och då fick jag ytterligare aha-upplevelser. "Nosen nosen nosen - ska vara framför lodplan." Ok, tänkte jag, jag testar väl då - och mitt gamla bakom-lod ridna sto (ej RK-riden) bara skrek av glädje och även jag då det var mycket lättare att utföra rörelser och övningar med nosen framför. Istället för att rida en tråkig häst med noll i handen så blev det lite mer ridning, men oj vad vi dansade!

Citerar mig själv bara för att reda ut vad som har hänt - även i denna tråden... suck.

Detta skrev jag eftersom det efterlystes aha-upplevelser. Jag delgav läsarna här på Buke vad jag har upplevt och det gjorde jag utan att väga för eller emot någon typ av speciell ridning. Sedan finns det några här på B som har något emot mina inlägg rent generellt och tjafset får därför stå för dem.

Men nu när det ändå har satts igång skulle jag vilja säga - för femtioelfte gången; Man är ganska orutinerad om man inte förstår skillnaden mellan "framför lod" och "över tygeln".

Senast ändrad av en moderator:

"Fatta galopp med magen!" sagt av Ulf Lind i Tierp, tror det var 1999? Det fick i alla fall mig att sluta luta mig så förtvivlat framåt i galoppfattnignarna ...

Min tränare är jättebra på att komma med bildliga exempel.

När hon skulle lära ut hur jag skulle sitta i övergångarna så sa hon att jag skulle tänka att hon kört ner en flaggstång genom min ridhjälmsknopp och kroppen som gjorde att jag satt rak i kroppen. I övergångarna skulle jag då tänka att min kropp åkte upp och ner längs flaggstången och inte hamnade varken framåt eller bakåt. Flaggan som sitter på flaggstången ska hela tiden fladdra, det för att tempot skulle hållas igång. Hjälpte otroligt mycket!

När vi skulle träna travökningar så skulle jag tänka att jag var en pilot och hästen var planet. I kurvan så lägger jag i växeln (alltså samlar hästen) för att på raksträckan sakta men stabilt öka hastigheten upp mot himlen (det för att vikten fortfarande ska vara kvar på hästens bakben och för att takten ska behållas), fungerade också väldigt bra.

När jag skulle göra skänkelvikningar på volten och hästen inte ville flytta för skänkeln så skulle jag tänka att jag åkte slalom ner för en backe, för att snabbt sladda i en kurva så att det sprutar snö (då på den öppna delen, vikten på innerbenet, flytta för skänkeln och då ska det alltså "spruta" snö när han flyttar sig ;))

Varje pass har hon något nytt, men dessa var några av dem ;)

Citerar mig själv bara för att reda ut vad som har hänt - även i denna tråden... suck.

Detta skrev jag eftersom det efterlystes aha-upplevelser. Jag delgav läsarna här på Buke vad jag har upplevt och det gjorde jag utan att väga för eller emot någon typ av speciell ridning. Sedan finns det några här på B som har något emot mina inlägg rent generellt och tjafset får därför stå för dem.

Men nu när det ändå har satts igång skulle jag vilja säga - för femtioelfte gången; Man är ganska orutinerad om man inte förstår skillnaden mellan "framför lod" och "över tygeln".

Var snäll och läs mitt förra inlägg och respektera min önskan om en trevlig stämning i tråden med många bra tips och osv.

LÄGG ALLTSÅ NER TJAFSET!

Ett annat bra tips jag fått av en dressyrdomare, tillika tränare:
Tänk dig att du ska lysa upp vägen som du ska rida, med en lampa fastsatt mitt på bröstet. Då kommer vikten automatiskt hamna rätt. Om man bara ska "se vägen" med huvudet, är det lätt att bara vrida på huvudet och därmed få vikten fel.
Ex: tänk att du ska svänga till höger. Om du bara vrider huvudet är det lätt kroppen böjs i midjan, höger sittben lättar från sadeln, vänster höft "petar ut" och därmed förskjuter vikten fel. Om du däremot vrider bröstkorgen åt höger, hamnar även vikten rätt.:idea:

Ha ha ha :rofl:
roliga liknelser allihop men flaggstångshistorien var den roligaste liknelse jag har hört tror jag!!!:D :rofl:

Den här kramen på innern vid galoppfattningar- från en gammal bok.

Kramar på yttern för att hjälpa hästen att få större galoppsprång- min tränare.

att överböja / understödja i sidled- för att lättare komma åt den för merböjning i bålen. Tinne.

Att våga testa- Tinne

Hur man gör en riktig halvhalt, där man kommer ur den med samling- min tränare.

Hur man minskar galoppen mkt med bibehållen energi- utan drivning- min tränare.

Bollsitsen- min tränare

Härliga diag. slutor- min tränare.

som synes har den senaste tränaren lärt mig mest.
Sen står det överallt o alla tränare säger att man ska peta med spöt vid byteshjälpen. Jag gjorde precis tvärtom på den ena som inte ville byta år andra hållet. Eller petade på det låret som inte ville följa med.

Det funkade bättre, men det var kramen som funkade allra bäst.

Om saker o ting inte funkar på det "rätta" viset måste man söka andra vägar som funkar på just den individen.

Så sa min gamla tränare också ungefär.

Hon sa: Rid inte som det står i boken utan som det känns!

Saknar verkligen henne, hon har en sån känsla för ridning, och en fantastisk förmåga att förmedla detta! :bow: :bow:

Kan du inte berätta lite mer om hur man minskar galoppen?

Min tränare har så fina likheter när hon ska förklara.

Dra in svansen- Tänk dig att du har en svans som du ska dra in mellan benen (som när en hund blir rädd) Då svankar man inte lika mycket.

Kuta med ryggen - som när en katt sträcker på sig.

Vattenfylld bil - Tyglar och skänklar är dörrar. öppna inte alla, för då rinner allt vattnet ut.

Lättridning - Ska vara så små rörelser att tyget på ridbyxorna fortfarande ska vara kvar i sadeln när man flyttar fram höften.

Detta har hjälpt mig otroligt mycket med min ridning. Min tränare är väldigt pedagogisk.

Sen brukar jag tänka på hur dressyreliten sitter, och hur de gör när de rider. Då går min häst som en dans, och jag känner mig lite extra duktig och får finare hjälper.

Man minskar galoppen med kramar på ytter o låter benen hänga. När man har minskat så mkt som den klarar av. spänner man magen.
Den ska inte bli långsammare i sin takt( sköt den med sätet)kl appa o sen galoppera framåt o upprepa.
Bryter den av har man varit för otimad i handen eller minskat för mkt.

energin ska vara densamma om du så rider i mellangalopp eller minskar.
Det kan man även göra på yngre hästar för att bygga upp styrkan.

För att senare få med samling kan man lägga spöt på korset på yttersidan.
Man måste vara noga att berömma i samma stund som den gör som man vill.

Hoppas att DressyrM. inte tar illa upp:)

när vår tränare red hennes häst igår, så gjorde hon först renodling av hjälperna som den skulle lyssna på.
Sen mer vikt på bakdelen, som resulterade i rent byte.

Bad henne att ta min häst några ggr i sommar:banana:
Ååh, om man kunde rida som hon:rofl:

Jag är fortf på grundnivå, men det är inspirerande att läsa era andras tips om passager och allt!

Jag är jätteglad över min tränare, hennes pedagogik passar mig jättebra, så det är svårt att vaska ut några korn. Några av de saker hon lärt mig är bl a att inte överdriva rörelserna (som jag gjort innan) utan få upp en grundtonus och vara följsam i de delar som ska vara det, inte i allt "ovanför". Dvs mindre juckande och farande i sadeln och mer precision i bålbotten.

Det låter som en klok tränare som du har!!

Bra tips också!! :bow: :bow:

Hon var riktigt duktig !! Iofs har han alltid bytt rent men inte väntat...bara skjutit rygg och dragit men hon fick honom att vänta och vara hyfsat lugn :bow:

Min ridkänsla har jag faktist hittat själv och det är den som fått min till bla passage.
Det är en renodlad diagonal hjälpgivning med en fast lite högre innerhand som bara mjukt drivs till eftergift av innerskänkel och dirwekt tas tillbaka av ytterhjälperna.

Detta gör att jag aldrig behöver "lossa" inner utan hästen själv söker den eftergiften och jag kan sitta orörlig....samtidigt gör detta att hästen blir helt eftergiven i sida och mer arbete i överlinjen som gör ett genomsläpp, större kadens och tänk uppåt som då med större diagonala hjälper rakt fram har tagit fram passagen.

Idag kan jag rida en blandning av samlad trav - passage som är flashig nog för domarna att gilla....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar