Tips som fungerat!

Sv: Tips som fungerat!

Någon som skrev om att det ska kännas som att man sitter längst bak i kanoten (rumpan) och styr hästen.. (hela hästen framför mig) suverän liknelse! Tappar jag känslan tänker jag kanot
Ngn skrev "köra buss".
Jag tycker som Malinigbg- att man sitter PÅ bakbenen.

får man fart på dem o inunder då :devil:

fick faktiskt till det nu 2 da´r på raken- i både trav o galopp - häftigt är det.

Min bästa tränare är den yngsta av dem- kanske för att hon har lärt sig pedagogiken av Kyra.
tycker oxå att P o P är duktiga på att förklara.

Min bästa tränare är den yngsta av dem- kanske för att hon har lärt sig pedagogiken av Kyra.
tycker oxå att P o P är duktiga på att förklara.

Och den tränaren ska jag till på fredag :bump:

Ska bli väldigt spännande...kommer du och hälsar på ?

Ska dit runt 19.00.

Galoppombyte- blir mindre komplicerat om tänker galoppfattning, från galopp. Du gör fattning från ryggning, halt, skritt och trav, i stora drag kan det ske från galopp också.
Visst ska det ske i rätt tid i språnget och såna saker, och eftergiften måste ju ske i nya innertygel, men ack så mycket lättare och så okomplicerat det blev efter jag hade läst den raden: 'tänk galoppfattning men från galopp'.. Har hjälp mej otroligt mycket för att få in känslan för bytena.

SMART!!! (fånig 10 tecken regel??!!)

KL

Nu har så många svarat att det mesta kommmit med, som kanoten, att komma ihåg att inte mala i samma tempo, mm mm osv.

Ett som inte är dumt heller som en av dotterns tränare sa till eleverna var "tänk att du är din idol ocn var mallig för det" ungefär.
För att komma ihåg att inte titta ner och kuta med ryggen. (Tyvärr var det inte jag som red för henne så......:angel: )

Visst ska det ske i rätt tid i språnget och såna saker, och eftergiften måste ju ske i nya innertygel,
Det här är samma som man säger / sa vid galopppfattningsinlärning.
Tycker att det är en i mångt en felaktig myt.

en del säger att det är för att nya inre bakbenet eller bogen ska kunna komma fram. Det sa man när jag var ung o inte numera.

Om man har nya inre bogen på plats först så är allt mkt lättare än att man låter den skjuta ut.

Jag har tidigare skrivit om den där kramen på inner vid fattningar- en hjälp i sig som hästen förstår lätt.
Har oxå haft nytta av den vid byten o oxå i serier. Inre bak kommer med bättre.

Jaha...jag tjatar väl på om Kurt Albrecht von Ziegner. Nåja, när jag fick se hur han red live och även fick känna på ett par av hans hästar som han ridit, precis efter att han suttit på dem - då fattade jag att så som jag red - var inte hållbart även om jag blivit godkänd på förberedande ridledarkurs ett par år innan (detta var hundra år sen). Det var en sån oerhörd lätthet i hjälperna och han bara satt och åkte, fastän hästen tänkte framåt. Det han sa var "forward forward, always forward" och han berömde hästarna hela tiden med mjuk röst och överstrykningar.

Sedan råkade jag hitta Daddes hemsida för ca 7-8 år sen och då fick jag ytterligare aha-upplevelser. "Nosen nosen nosen - ska vara framför lodplan." Ok, tänkte jag, jag testar väl då - och mitt gamla bakom-lod ridna sto (ej RK-riden) bara skrek av glädje och även jag då det var mycket lättare att utföra rörelser och övningar med nosen framför. Istället för att rida en tråkig häst med noll i handen så blev det lite mer ridning, men oj vad vi dansade!

Jaha...jag tjatar väl på om Kurt Albrecht von Ziegner. Nåja, när jag fick se hur han red live och även fick känna på ett par av hans hästar som han ridit, precis efter att han suttit på dem - då fattade jag att så som jag red - var inte hållbart även om jag blivit godkänd på förberedande ridledarkurs ett par år innan (detta var hundra år sen). Det var en sån oerhörd lätthet i hjälperna och han bara satt och åkte, fastän hästen tänkte framåt. Det han sa var "forward forward, always forward" och han berömde hästarna hela tiden med mjuk röst och överstrykningar.

Sedan råkade jag hitta Daddes hemsida för ca 7-8 år sen och då fick jag ytterligare aha-upplevelser. "Nosen nosen nosen - ska vara framför lodplan." Ok, tänkte jag, jag testar väl då - och mitt gamla bakom-lod ridna sto (ej RK-riden) bara skrek av glädje och även jag då det var mycket lättare att utföra rörelser och övningar med nosen framför. Istället för att rida en tråkig häst med noll i handen så blev det lite mer ridning, men oj vad vi dansade!
Men då red du hästen bakom hand.
Den hade kanske tappat förtroende för handen.

Om hästen går så har man inget tryck i hästen iom att den inte vill gå framåt.

Jag har kännt på det några ggr när hästen skulle gå med kandar i början o la tungan över bettena. Dålig kommunikation blev det.

Nej, den gick inte bakom hand, utan som era hästar gör - i lod eller något bakom men ändå framför drivande hjälperna. Booooring. (Beskrivningen noll i handen var något överdriven kanske...)

Om man gör träningen till boooring, så förstår jag att man måste rida hästen ute i skogen.

Suck, kan du inte försöka börja resonera kring själva ridningen istället för att försöka vara så ball som möjligt inför dina kompisar...

Suck, kan du inte försöka börja resonera kring själva ridningen istället för att försöka vara så ball som möjligt inför dina kompisar...

:rofl: :rofl: :rofl:

Axel behöver absolut inte vara ball för sina kompisar....man kan jö börja undra över vilken ålder vi har.....vad var det vi pratade om förut....jo :angel:

När argumenten tar slut kommer svammel :rofl:

Om du ska diskutera ridning så får du nog komma med annat :D

Nu fick man äntligen en förklaring till din aversion mot modern dressyrridning.:bow:

Du tillhör som så många av oss dödliga som ej har bra timing o det ledde till dålig ridning.

Sen hittade du en form som du kan behärska- över tygeln.
inget fel med att få igång motorn bak o inte bromsa fram.

Men sanningen är att det GÅR att rida i lod om man behärskar det.

Alla färgas vi av våra erfarenheter, men bara för att JAG inte klarar av ngt, så innebär det inte att det är går- om man gör rätt.

Detta är samma stuk som att många missuppfattar den klassiska ridningen som att den är- dra o sparka på- samtidigt.

Nu kan jag inte låta bli att lägga mej i helt OT

Och kan du inte bara acceptera att du har valt en inriktning och vi en annan... Måste du försöka omvända oss??!! Försöker du få alla som har en annan politisk åsikt än du att byta också?? Kan det inte bara gå att diskutera fram och tillbaka utan att direkt uttrycka att den andre har FEL??!!

Jag är så trött på alla påhopp och dumförklaringar till höger och vänster i trådarna här på dressyr och inte för att vara elak men just nu domineras de inläggen av din användare...
MEN alla andra som debatterar vilt kanske också ska tänka på vilken ton de använder!! (jag också efter detta inlägget iofs)...

Men om den nålade tråden över forumregler följs så tror jag mycket av detta försvinner....iofs så har vi flera andvändare som rider på annat sätt men som på ett mycket trevligt sätt finns på dressyrforumet och diskuterar....varför kan inte du EQUIFORM oxå diskutera på ett sätt som andra ????

KL* De som känner sig stridslystna kan väl starta en egen tråd enkom för det ändamålet.

I denna tråd skriver vi om våra aha-upplevelser och tips som främjar god ridning.

Det smidigaste, men också svåraste (jag vet) :o :o sättet är att helt enkelt ignorera de som inte kan acceptera oliktänkande.

Har givit viss effekt förr...

Lugna fina "kickor", så kanske tråden inte låses. :D :D

Jag vet inte ( tror inte det:o ) att jag kunde utnyttja det AHA som Tinne ville att jag skulle få,- efter det att min häst var riden av henne en enda gång.

Har fattat det långt senare.:crazy: Tyckte bara att han sprang- puckoaxel:o

KL*
Glömde att skriva att det hitills kommit in mycket som i vart fall jag tycker är matnyttigt!!

Fyll gärna på med fler tips!! :bump: :bump:

Nu förstår jag också bättre var du befinner dej.:idea: TACK!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar