Tips som fungerat!

F

Fazer

Vad har ni fått för bra tips som ni provat och det har fungerat, hjälpt er framåt i er ridning, gett er fler poäng på tävling osv??

Vem har delgivit er dessa klokheter? Kanske någon här på Bukefalos?

Mina aha- upplevelser på sista tiden har jag fått av Axel, angående fiskpassagen, bollsätet och hur man ska göra en bra bakdelsvändning utan att krångla till det!

Dessutom har jag fått några kloka ord på vägen av Annica Westerberg. För tio år sedan under en dressyrlektion sa hon till mig att jag inte skulle rida som det stod i boken utan så som det kändes!!

Har säkert glömt flera stycken, men jag återkommer!

Fyll på med era tips och erfarenheter!

Sv: Tips som fungerat!

Det som står mig närmast är nog den gången min tränare av en slump förklarade att hästen när den ryggar flyttar fötterna som i trav! Jag som alltid tidigare trott att det var som skritt förbättrade mina ryggningar med ska vi säga 300% ;)

Då lärde jag mig även hur mycket jag faktiskt påverkar hästen enbart på grund av "hur" jag tänker. Så länge jag tänkte "skritt" så motarbetade jag hästen, men nu när jag tänker "trav" så funkar det verkligen sååå mycket bättre! :crazy:

Kanske inte ett tips, men att man gör samlade "rörelser" utan att man tänker på det. Till exempel i en volt tillbaka med galoppombyte eller vad man nu ska kalla det. Hästen måste samlas både av ryttaren och med egen "tanke" för att inte gå omkull om man gör den liten, säger jag som knappt kan dressyr :angel:

Något som fått mig att tänka om ang. samling (som deffinitivt inte bara sker i Grand Prix-programmen) :D

Ellen

Är det verkligen inte fler som vill dela med sig av sina knep och knåp som snappats upp längs vägen?? :confused:

Tryck in halvhalter överallt! Men sitt still och "visa upp" hästen när man rider t.ex. kortsidor och liknande transportsträckor. :D

Att sitta på bakbenen och att det ska kännas som man rider i uppförsbacke är ju klassiska men ganska målande beskrivningar hur man vill att det ska kännas.
Tänker man sig att man sitter på bakbenen, då får man bättre känslan av att hästen är framför hjälperna.
Tänker man sig att man rider i uppförsbacke, då blir hästen lättare i framdelen.
/Malin

vilken suverän tråd :)

Min f.d ridlärare som förklarade "bollsätet" för mig.. handen som håller bollen i studs blir mitt säte.. var kanon för mig :)

Axels tjat om halvhalter och tempoväxlingar :D

Någon som skrev om att det ska kännas som att man sitter längst bak i kanoten (rumpan) och styr hästen.. (hela hästen framför mig) suverän liknelse! Tappar jag känslan tänker jag kanot :D

Oj, finns ju massor av tips!
Ett som är bra för tävling är att visa väl markerad övergångar (vid mellan-och ökade gångarter). Även om inte ökningen blev super kan man alltid rädda nån poäng genom att visa en upptagning. Får ofta kommentaret "väl marked övergång".:)
Så, bli inte sur över en dålig längning, rädda upptagingen istället!:idea:

Är man nervös (eller arg) hjälper det att le!:) :idea: När man ler släpper en massa spänningar i kroppen. Låter töntigt, och man känner sig lite fånig när man seglar omkring med ett leende på läpparna samtidigt som hästen är surig,:crazy: men surigheten släpper betydligt fortare om matte är glad!:banana:

haha det har min kompis tagit fasta på. Hon är störtförtjust i ridskolans suraste sto och rider runt hela lektionen med världens leende och ropar: Go och gla kexchoklad! varv efter varv :p

Sorry kapning

Allas vår Susan tipsade i en tråd om att stämma av hållningen genom att tänka sig att man leker blottare (fast lite mer detaljerat om exakt hur man ska känna och så) SUPERBRA TIPS lätt att stämma av sitsen så ofta man vill under ett ridpass!!!

Har faktiskt tänkt på det ibland när jag rider. Funkar bra! Å så får man ett leende på köpet, så man slappnar av och sitter ÄNNU bättre! Två flugor i en smäll så att säga. :-)

Hej!
När man är jätte nervös så skall man anda in i 4 sekunder, hålla andan i 2 och andas ut i långa 4 "sekunder". (läste det i en damtidning) :rofl: Hjälper verkligen jätte bra!

Jag är inte alls bra på dressyr, men jag har en bild av att många ryttare "hjälper till" hästen när de fattar galopp, altså de lutar sig framåt och skjuter framåt, det är inte så bra för då belastar man framtassarna på hästen och då kan den snubbla, vad jag lärde mig hos en westerlärare var att sätta tyngden på yttrebakbenet, för det är det benet som är i marken när hästen fattar galopp. Det ser snyggare ut och det är lättare för hästen. (jag hade iaf inte vetat det tidigare) :o :angel:

Hoppas tipsen har hjälp iaf någon ;)

Lite OT, men om man är godissjuk så skall man sätta tungar i en rulle och andas genom den. (läste från samma damtidning) det har hjälp jätte bra :D

:rofl:

Kan ju inte för mitt liv tro att det hjälper men jag lovar, jag ska testa nästa gång suget kommer krypande.

En bra hörnpassering,- det ser ut som man ska rida rakt på väggen, rakställd häst förstås tills precis man ska svänga. Kräver att hästen är loss i sidorna och lydig och inte börjar svänga själv.. får inte sladda i kurvan heller.. Ganska effektivt när man rider upp efter halten och domaren sitter nära staketet;)

Hållningen förbättras om man tänker att nån drar en uppåt i hjälmen. Knäppt, men det funkar faktiskt! För mej iaf!

Upptaget efter en längning kan alltid ge nåt extra poäng om den är tyydlig fastän längningen blev skit..

Se vägen! Vänd på huvet och titta dit du ska! Dels följer hästen efter, dels ger det ett bra intryck.

Galoppombyte- blir mindre komplicerat om tänker galoppfattning, från galopp. Du gör fattning från ryggning, halt, skritt och trav, i stora drag kan det ske från galopp också.
Visst ska det ske i rätt tid i språnget och såna saker, och eftergiften måste ju ske i nya innertygel, men ack så mycket lättare och så okomplicerat det blev efter jag hade läst den raden: 'tänk galoppfattning men från galopp'.. Har hjälp mej otroligt mycket för att få in känslan för bytena.

Nått som jag lärt mig nu på min unghäst är att inte ha så stora krav. På ponnytiden vart jag jättesur om ponnyn inte gjorde som jag ville, då blev ponnyn sur och vi bara bråkade. Nu är jag mer: fungerar inte nånting så gör jag nått som vi klarar av, det ökar både hästens och ryttarens självförtroende och det blir roligare att rida.
Ordspråk som stämmer: "Där konsten slutar tar våldet vid"

blir jag nervös o spänd när jag rider så sjunger jag... då slappnar både jag o pållen av (funkar ju dock inte på tävling ;) )

Bästa tipsen har jag fått av mina tränare, men buke är en guldgruva att ösa pusselbitar ifrån för att få ihop delarna till en bättre helhet.
Eftersom ingen är fullkomlig (inte ens en tränre) så behöver man flera.

Just i och med att det finns en bred kompetens på buke, så kan man få syn på samma sak genom flera perspektiv.
Det är ju därför det är så svårt att sluta här.

Ofta kan det vara bara en formulering som får det att klicka till
Så därför ingen nämn - ingen glömd...

Den som har fått det att klicka rent biomekaniskt för mig är dock zezel :bow:
( vet inte om du läser här längre)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar