Tips på utrustning.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Najtan Tabac
  • Startdatum Startdatum
N

Najtan Tabac

Har en otroligt fint varmblod som jag vet har hur mycket kapacitet som helst, men vi har ett problem som tyvärr sitter ganska djupt. Han var en hårdsatsning som unghäst och blev tyvärr körd för hårt vilket nu har resulterat i att han är kanonfin i mindre grupper hästar och när man kör själv. Men i lopp så biter han i och gör korta galopper när det kommer hästar runt honom. Jag kvalade honom 22/12 på 19,6 och vi har gjort 1 start. Han hade stått drygt ett år när jag fick honom och han har varit hos 3 A-tränare innan. Han har tjänat 100000:- Och det är en häst värd att satsa på. Men vad ska jag sätta på för saker för att lugna ner honom i såna situationer. Han är super lugn annars. Nu går han med Cresendo, pinne och fast luva. Vet inte om jag vågar sätta på honom ett helstängt om han blir för vass. Några andra tips?

Sv: Tips på utrustning.

Prova att sätta på ett helstängt (testa i träning först, så det är ok med hästen). Jag har den erfarenheten att hästar som blir stressade bland andra och som beter sig som din häst gör blir lugna med helstängt och koncentrerar sig på att springa framåt.

Jag skulle prova helstängt hemma först,då har du chansen att se om han blir för het.Sen skulle jag åka i väg till banan och köra honom i prov lopp och lägga honom i olika positioner och försöka att lugna ner honom.

Om han blir for het med helstangt kan du prova blinkers.
Ta en grov borrmaskin och gor lite hal i bakkanten. Da kan ha se bakat men inte at sidan. Funkade super pa en liten fegis vi hade i somras.

Jag skulle prova helstängt hemma först,då har du chansen att se om han blir för het.Sen skulle jag åka i väg till banan och köra honom i prov lopp och lägga honom i olika positioner och försöka att lugna ner honom.

Måste nog säga att köra provlopp med hästen är det sista jag skulle göra.

Prova helstängt är en bra idé men också att hitta en lugn kusk som inte sitter och drar ihop hästen.
Samt att försök få hästen lugn i jobben kör hästen med så många som möjligt i låga tempon så att han känner sig mera självsäker och fram för allt att han "alltid" kommer hem med gott om krafter kvar tills han lugnat sig.

Han har nog helt enkelt blivit för hårt pressad och dom har kört som om dom stulit hästen varje gång. Bygg mycket självförtroende i hästen så går det säkert bra. Lycka till :D

P.S. byt till ett äpple bett istället för Cresendo. Det är ett mycket skarpt bett som till och med kan göra att en häst pullar mer.

Senast ändrad:

Min tanke var,efter som hästen blir stressad i lopp så skulle jag träna honom genom att köra honom i provlopp.
Jag skulle lägga honom sist i provloppet och låta honom gå där tills han lugnar sig.Sen skulle jag flytta hästen och lägga honom långt bak i andra spår och låta honom gå där tills han lugnar sig,sen skulle jag prova honom i olika positionera tills jag får hästen lugn i alla positioner.
Vad jag fattar av TS inlägg så är hästen lugn hemma och i hopp med få hästar.
Jag skulle nog oxå ta bort checkpinnen och sätta dit en kindstropp i stället.

Tack för alla svar. Körde med kindstropp på honom i början. Men han behöver ganska mycket stöd på upploppet och satte därför på honom en pinne. Han har gått en hel del provlopp mellan augusti och fram till lvalet i december. Har inte anmält honom till nå snabbare än 23 pga att jag vill han ska vara lugn. Han är supertrevlig att köra både ensam och i grupp. Det är under loppen som det knyter sig. Annars är han jordens underbaraste. Där han stog förut körde dom med gomtryckare. Men han är ju betydligt lugnare nu. Jag ska pröva med ett helstängt nästa gång =). Men det blir nog inga mera provlopp iaf. Försöker få ut honom i lopp men det är inte så lätt med 20 poäng :(.

Min tanke var,efter som hästen blir stressad i lopp så skulle jag träna honom genom att köra honom i provlopp.
Jag skulle lägga honom sist i provloppet och låta honom gå där tills han lugnar sig.Sen skulle jag flytta hästen och lägga honom långt bak i andra spår och låta honom gå där tills han lugnar sig,sen skulle jag prova honom i olika positionera tills jag får hästen lugn i alla positioner.
Vad jag fattar av TS inlägg så är hästen lugn hemma och i hopp med få hästar.
Jag skulle nog oxå ta bort checkpinnen och sätta dit en kindstropp i stället.

Kan fungera med men risken är att hästen blir mycket mera stressad med :) men allt kan vara värt att prova :). Finns ju inget rätt och fel med travhästar;)

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
H
Hästmänniskan Har hamnat i en lite knepig situation som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig ur på bästa sätt. Så om ni har några bra tips så hade...
2
Svar
21
· Visningar
3 956
Senast: Donnaline
·
Träning Tvååringen har fått NOG med besked nu och myrorna på uppåttjack har tydligen tagit över helt. Kort bakgrund så jag tränar unghästar...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 562
Senast: Carolrita
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 083
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar