Jag känner igen det här betendet...
Äger själv ett idiot förklarat och utdömt sto som var rent livsfarlig när vi tog henne. Hon har stått hos en tränare och var och är fortfarande en häst av den nervösare sorten, skit i stallgångn, stress, hovskarpningar, hon kunde böka upp och ner på ströet i boxen på tävlingar, hon blev helt galen när man ledde henne på trav eller på banan när man var och gjorde snabbjobb och omöjlig att rida för hon är vääärldens avkastare, stirrig, studsig och tvär nitar för osynliga monster. I körning hemma går hon bra men stirrade och väjde för ingenting, hon är även känslig i munnen.
Hur som helst förra sommaren/hösten hade vi provat allt, jag menar verkligen allt och det var nästan så att vi tänkte skicka henne med änglabilen.
Men vi bestämde oss för att ge henne en sista chans och prova att plocka bort kraftfodret helt och hållet och bara låta henne ha fri tillgång till hö /hösilage bal i hagen.
Jag trodde inte att det skulle gå eftersom hon är en liten spinkig räka och har haft lite problem med att hålla hull vid hård träning, men se där hade jag fel... Hon förvandlades på ett par veckor, nästan alla dumheter försvann det gick att leda henne ut och in i hagen i grimma, på banan verkade hon mest njuta hon bara stod och tittade på allt som vanliga hästar och bara skrittade efter mig när jag ledde henne, hon började tycka om att jag ryktade henne, i skogen slutade hon att stirra och väja och i loppen minskade hon gallopperna. (visst galloperar hon ju i bland, men inte längre omotiverat och så att hon bromsar sig i gallopp för att hon är tjurig). Dessutom har hon tagit sitt förnuft till fånga och börjat visa lite tävlings resultat också och jag tror och hoppas inte att hon kommer att återgå till sina gamla vanor för hon har faktiskt blvit en fantastiskt mycket finare och gladare häst, det syns på henne om inte minst i hennes egna ögon.
Förresten, det kanske ligger nått i det där med att vi övergöder dagens hästar med kraftfoder...!?
Lycka till och hoppas att det löser sig för er !!