Tips på typ av häst/ras

MVA

Trådstartare
Är en fd tävlingsryttare som tävlat msv dr-120 hopp. Tyvärr satte en ridolycka med en ryggskada som följd stopp för mitt fortsatta tävlande, så jag är nu en hobbyryttare som inte kan släppa ridningen trots mina stora besvär.
Är på gång och ska byta ut min ena häst då den inte fungerar ihop med min skada. Men har ett problem, jag vet inte vad jag ska satsa på för typ av häst/ras då jag gillar alla.
Så tänkte att ni bukare kanske har ngn bra ide´??

Hästen jag söker ska användas till att rida i skogen oftast utan sällskap,lite lättare träning i dressyr och möjligtvis lite bomövningar men inga höjder i hoppning. Den måste vara stabil ,inte hoppa bocka kasta sig osv ; sen så är ju en häst alltid en häst så det kan ju hända ändå.... Inte ha för stora gångarter eller vara för bred över ryggen då ryggen inte klarar det. Inte behöva gå varje dag för att må bra O gärna älska barn:)
Sen så vet jag ju att det finns ju olika typer av häst inom alla raser med endå Ngt förslag?
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

Stabila och trevliga hästar med mjuka gångarter... då tänker jag på islandshäst, kan det vara något? :idea:
Generellt sett tycker jag att de är "bättre" på att vila någon dag/period utan att bli som krutdurkar bara för det.
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

Är 172 lång.
Islandshäst har haft haft fundering på, welsh.cob låter ju också intressant. Om jag inte är för stor.
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

Islandshäst. Passar mig ypperligt som har ont i kroppen. Bra också för dom är så små då slipper man sträcka sig när man ska rykta, sadla etc. Dessutom är dom fina mysiga och roliga att rida:)
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

Ang att bli krutdurk. Jag har ett underbart litet sto som är blandad arab/connemara/polskt halvblod. Av olika anledningar så hade hon inte blivit riden på en månad. I söndags red jag ut första gången. Hände absolut ingenting. Hon skötte sig exemplariskt i alla gångarter (jag red ut själv), så det beror inte på rasen utan individen.

När jag stod på ett annat stall för många år sedan, så red det förbi en grupp ryttare på islandshästar, nån blev rädd och sen hade vi skenade isisar och avramlade ryttare över hela stallområdet.
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

Jag tänker också spontant på Islandshäst i och med att du säkert är en bra ryttare som skulle uppskatta islandshästens (de flestas åtminstone) vilja i kombination med mjuka gångarter för att skona din skadade rygg, men bara om du är beredd på att lära om en del när det gäller ridningen, det är annorlunda med en 4/5 gångare. Det låter som du vill hoppa en del på låg nivå, det finns en del goda hoppare bland Islandhästarna, men också en försvarlig andel som fullkomligt struntar i hinder och gör brasved av dem och helt enkelt inte inser vitsen med att hoppa.
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

En quarter eller paint, av god allroundmodell med mjuka sköna gångarter, tex wiescampblod och inte den bredaste varianten. :love:

Används med framgång till hoppning, dressyr och körning runt om i världen.
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

En del mindre och rejäla halvblod har mycket mjuk trav och galopp. Inga gångarter som man skulle vinna dressyrtävlingar med men som man sitter helt stilla och stabilt i. Sen är det nog viktigt att du hittar en häst som är väldigt mjuk i munnen och lyhörd så du inte behöver hålla för hårt. Med min onda nacke är det väldigt jobbigt med hästar som blir tunga eller starka.

Mitt förra vamrblodssto kändes som en islandshäst att rida på, traven var supermjuk och man satt helt stilla barbacka, samt att man inte hehövde hålla i henne förutom när man skulle ge något kommando med tygeltag. Hon funkade väldigt bra för nacke och rygg. Dock finns det ju andra travare som blir väldigt studsiga. Men det är helt klart olika mellan hästar.

Far ut och provrid och kolla på hästar som verkar lugna och med mjuka gångarter och mjuk i munnen och se vad det blir för häst och vad den har för ras, kan ju bli vad som helst :)
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

Är 172 lång.
Islandshäst har haft haft fundering på, welsh.cob låter ju också intressant. Om jag inte är för stor.

Bara måste lägga in att Welsh Cob har stora rörelser, med tanke på det du skrev inledningsvis om det så kanske dom inte är de allra bästa för dig. I övrigt är det oerhört trevliga hästar men massor av kapacitet för allt möjligt :)
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

Knabstrupper! Där kan man hitta hästar med bra skalle och mjukt steg. Fast som en del redan sagt beror det ju på individ. Annars är jag väldigt förtjust i Finnhästar numera, men de finns ju knappt i Sverige.....
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

Om du hittar en fin Morganhäst kanske det skulle kunna vara något? Jag har aldrig ridit någon men de ser jättetrevliga ut! :) PRE och Lusitano avråder jag ifrån för även om de är bekväma att rida så kräver de väldigt mycket tid (och motion).
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

..och efter tredje ridturen på min lilla tjej säger jag: Rocky Mountain :love:

Eller snarast, det finns många individer av samam typ som hon inom rasen. Supercool - men mycket vilja framåt - trots det lättreglerad. Hon, som annars är en väldigt mjuk 3 åring traskar glatt om ledarstoet på eget bevåg - och ser sig om. Inga problem att stanna, öka eller sakta av trots att det var mörkt. Snart kommer jag räkna henne som stabilare än min 17 åring (som räknas som cool av många...) Hon uppfyller mer än väl de beskrivningar jag läst om rasen. Största problemet är att hon för gärna vill vara med folk.

Dessutom töltar de (och så finns det ju ett antal andra raser också förutom Islandshäst som töltar)

Men, om jag var du kanske jag skulle stanna till lite och fundera på vad du vill kunna göra med din häst - har du själv hunnit inse det? Eller åk och provrid, rid turridning eller på annat sätt testa vad du behöver och uppskattar i din nya kamrat. Kanske blir det lättare att hitta en typ av häst som du vill titta närmare på då? För jag kan tänka mig att det trots allt är en viss skillnad. Både för att dina förutsättningar är annorlunda nu och för att du kanske kommer att tillbringa mer tid med att göra saker som du inte ens reflekterade över tidigare. Kanske nya tävlingsformer som lockar om du är en tävlingsryttare?
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på typ av häst/ras

Vad jag har hört och erfarat kan en islänning ha väldigt "stötiga" steg. Så du kanske får ont av det?
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

Hmm rent krasst tycker jag med en "utbildad" westernhäst .. Ras är ju mindre väsentligt utan där är det ju hur de är hanterade och har psyket som du är ute efter.

Även "vettiga" ridtravare, de utan den distinkta "travare traven", där har du ju en hel del höjder (från 148 och uppåt) och ofta lite smäckrare än halvblod. Framåtbjudning utan att vara "stissiga" (om man har tur ;) kanske faller lite på det där med att kunna stå en del, men om de är inkörda kan du ju köra ist för att rida de dagar de inte går att rida.)

Islandshäst vet jag inte mkt om så de får stå för dem som känner dem bättre.

Det är ju köparens marknad så i ditt fall skulle jag nog inte "snöa" in på någon specisfik ras utan mer hur personligheten är på hästen.
Och då rent "krasst" iom att dessa personligheter är mer "skogsmulle" skulle jag kolla i prisklassen 10-40 000 kr. (välutbildade westernhästar är väl betydligt dyrare än så visserligen ;) )
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

Vad jag har hört och erfarat kan en islänning ha väldigt "stötiga" steg. Så du kanske får ont av det?

Det finns verkligen alla sorter, de finns de som är som min gamla som är som en flygande matta. Inget skump och inget stöt oavsett gångart.
Och så finns det de som är som min nya lilla tjej med så stor trav och mycket sväv att min nya stallkompis sa att hon har större trav än hennes gamla dressyrhalvblod. Och jag kan säga att det är ingen barnlek att försöka sitta ner i den traven.
Och så finns de de som smäller ner hovarna och blir lite stötiga, men som inte är skumpiga.

Det är väldigt olika vad för steg de har, men det finns ju en hel del som tassar fram med korta, kvicka och mjuka steg. Såna är jag personligen allergisk mot :angel: men jag kan tänka mig att de är perfekta om man har ont i ryggen.
Rent generellt kan man säga, ju flashigare steg desto obekvämare att sitta på. Så vill man ha en trevlig häst att rida med i skogen borde det inte vara några problem att hitta en häst med lämpligt steg.
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

Islandshäst tror jag på. En med inte alltför bra trav alt en som gärna smyger in liiiite liiite fyrtakt i alla gångarter, då blir det inte alls skumpigt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 790
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp