Tips på typ av häst/ras

Sv: Tips på typ av häst/ras

Vad jag har hört och erfarat kan en islänning ha väldigt "stötiga" steg. Så du kanske får ont av det?

Visst finns det islandshästar som är "skumpiga" liksom det troligen finns i alla raser, men generellt sett är hästarna inte stötiga. En islandshäst har dessutom liksom alla andra raser med tölt och liknande gångarter en stor fördel. Just tölten är bra mycket mjukare än trav även på hästar med obekväm tölt och på en häst med mjuk tölt så sitter man i stort sett still.
 
Sv: Tips på typ av häst/ras

Du är lite själv inne på att dina krav inte är rasrelaterat utan personlighet oavsett ras men ett tips på en ras som är avlad för psyke är Freibergern. Ett nätt kallblod med trevliga gångarter och faktiskt så har dom i Schweiz med test för psyket på sina 3-årstest! Som alla ska göra vad jag har förstått! En ovanlig ras i Sverige men kompisen har en, kom dit som 5-åring och var då inkörd och riden och har ett fantastiskt humör och psyke! Har ridigt ut på honom själv och hoppat lite, trevlig teknik. Sök på google, inga stora eller tunga kallblod, ser mer ut som en häst av varmblodstyp.

Inte mycket som gör honom upprörd här i världen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 790
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp