Vi skulle gärna vilja skaffa oss en till hund, en aktiv hund men som ändå kan ta en slödag utan att bli galen.
Vi älskar Border Collies, men eftersom vi har hästar som den inte får valla och inga får så är det nog inte bästa alternativet, om man inte hittar en individ som skulle passa men det är mindre troligt.
Vi tycker också att Aussie är väldigt fina.
I valet av en hund har vi följande önskemål:
* Utseendet, vi vill tycka den är fin (tyvärr är vi ganska kräsna)
* Aktiviteten som jag nämnde ovan. Den ska vilja vara med men ändå kunna slöa.
*Medelstor, ungefär som BC medelstor med ändå relativt nätt. Vi vill inte ha en stor hund, snarare tvärtom.
* Snälla och trevliga (men det vill väl alla ha!?)
* inte speciellt skälliga vore kanon också
* den ska ha lättskött päls, men inte helt korthårig heller.
Vi vill använda den dels till lite agility, olika bruksgrejer för att se om man hittar något som är kul och passar oss. (Vår nuvarande hund vill endast sova soffan..)
Men vi är väldigt aktiva på andra vis genom fjällvandringar, många fisketurer och ridningen. Vi har en hästgård där hundarna får springa lösa och på ridturerna är de lösa och därför funkar inte en med mkt jakt i, för jag vill inte att hunden springer iväg på vilt..
Har ni några förslag till oss?
Jag själv kan tyvärr inte komma på någon speciell ras som passar tyvärr, utan att det vi söker kanske är en individ, kanske tom blandras som har en ras utseende med en annan ras psyke..
Vi älskar Border Collies, men eftersom vi har hästar som den inte får valla och inga får så är det nog inte bästa alternativet, om man inte hittar en individ som skulle passa men det är mindre troligt.
Vi tycker också att Aussie är väldigt fina.
I valet av en hund har vi följande önskemål:
* Utseendet, vi vill tycka den är fin (tyvärr är vi ganska kräsna)
* Aktiviteten som jag nämnde ovan. Den ska vilja vara med men ändå kunna slöa.
*Medelstor, ungefär som BC medelstor med ändå relativt nätt. Vi vill inte ha en stor hund, snarare tvärtom.
* Snälla och trevliga (men det vill väl alla ha!?)
* inte speciellt skälliga vore kanon också
* den ska ha lättskött päls, men inte helt korthårig heller.
Vi vill använda den dels till lite agility, olika bruksgrejer för att se om man hittar något som är kul och passar oss. (Vår nuvarande hund vill endast sova soffan..)
Men vi är väldigt aktiva på andra vis genom fjällvandringar, många fisketurer och ridningen. Vi har en hästgård där hundarna får springa lösa och på ridturerna är de lösa och därför funkar inte en med mkt jakt i, för jag vill inte att hunden springer iväg på vilt..
Har ni några förslag till oss?
Jag själv kan tyvärr inte komma på någon speciell ras som passar tyvärr, utan att det vi söker kanske är en individ, kanske tom blandras som har en ras utseende med en annan ras psyke..
Senast ändrad: