Tips på ras?

Julienne

Trådstartare
Vi skulle gärna vilja skaffa oss en till hund, en aktiv hund men som ändå kan ta en slödag utan att bli galen.

Vi älskar Border Collies, men eftersom vi har hästar som den inte får valla och inga får så är det nog inte bästa alternativet, om man inte hittar en individ som skulle passa men det är mindre troligt.

Vi tycker också att Aussie är väldigt fina.

I valet av en hund har vi följande önskemål:
* Utseendet, vi vill tycka den är fin (tyvärr är vi ganska kräsna)
* Aktiviteten som jag nämnde ovan. Den ska vilja vara med men ändå kunna slöa.
*Medelstor, ungefär som BC medelstor med ändå relativt nätt. Vi vill inte ha en stor hund, snarare tvärtom.
* Snälla och trevliga (men det vill väl alla ha!?) ;)
* inte speciellt skälliga vore kanon också :p
* den ska ha lättskött päls, men inte helt korthårig heller.

Vi vill använda den dels till lite agility, olika bruksgrejer för att se om man hittar något som är kul och passar oss. (Vår nuvarande hund vill endast sova soffan..)
Men vi är väldigt aktiva på andra vis genom fjällvandringar, många fisketurer och ridningen. Vi har en hästgård där hundarna får springa lösa och på ridturerna är de lösa och därför funkar inte en med mkt jakt i, för jag vill inte att hunden springer iväg på vilt..

Har ni några förslag till oss? :rofl:

Jag själv kan tyvärr inte komma på någon speciell ras som passar tyvärr, utan att det vi söker kanske är en individ, kanske tom blandras som har en ras utseende med en annan ras psyke..

Senast ändrad:
Sv: Tips på ras?

Engelsk eller Welsh Springer Spaniel.

Vackra, glada, vänliga, livliga, följsamma hundar, med mycket energi och mycket will-to-please. Hänger enkelt med på ridturer, långpromenader och annat man hittar på, men är riktiga snuttetrasor inomhus.

Visst - det är jakthundar, och kräver alltså en del träning, men de är mest intresserade av fågel, och håller av sig själva nära kontakt med föraren. Jag har alltid haft mina lösa överallt från det de var små utan större problem. (Dock bör de kanske inte få vandra omkring för sig själva utan uppsikt, men det vill de knappast heller. De är extremt människokära och vill vara med familjen).

Welshen är lite mindre och smidigare och har lättsköttare päls, men är också lite flamsigare, och därmed mera svårtränad än den Engelska.

Jag lånade en jakt spaniel lite nu och då mellan min förra hund och den nuvarande. Otroligt härlig tjej, hon hängde med på ridturer och då jag var ute och rörde mig. Nu var ju just denna individ väldigt uppe i varv. Men jag kan tänka mig att hittar man rätt individ skulle det vara en passande hund. :)

Jag tänkte också på en spaniel direkt, pälsen kan skrämma en del men den är inte speciellt svårtrimmad och vill man inte ställa ut så behöver den ju inte ha utställningsfrisyr heller.

Jag upplever det som att en spaniel får det temperament man uppfostrar den till så att säga. Min cocker är helt flippad :D om jag "triggar igång honom", men det räcker med att säga "nu räcker det" så slår han av direkt och kommer och myser istället. Om inte cockern (den engelska då) är för liten så ta en titt på den med :)

Tillägg: Jaktspaniels är ju iofs oftast lite mer "uppe i varv" än de "vanliga", det är ju verkligen arbetande hundar som avlats med just det i åtanke. Utställningsvarianten, eller vad man ska kalla det, är mer åt sällskapshunds-hållet med samtidigt arbetsglada.

Jag har en BC som jag älskar mest över allt, nu är han gammal och lite lugnare.

När jag ville ha en till hund pga BC´en började bli äldre köpte jag en isländsk fårhund. Hon skäller mkt sällan och det enda hon jagar är harar som dyker upp för nosen på henne. Mycket lätt att hantera och en frisk ras. Finns de med kortare o längre päls. Aktiv och glad, hänger med barnen ut o springer men är nöjd med att bara få vara med när vi är ute o går, somnar direkt när vi är hemma. Världens sömntuta på morgonen vilket passar barnen bra om jag måste sova borta pga jobbet någon dag. Vallanlag finns och det är visst olika, vår har bra anlag och det är lätt säga nej när det inte passar. Älskar att leka men kan koppla av direkt. Är helnöjd med rasen och tycker jag hittat den jag vill ha resten av livet ut.

Här kommer några förslag:
Västgötaspets
Nova scotia duck tolling retriever (tollare)
Schnauzer (måste trimmas)
Irländsk terrier

Ett tips är att gå på hundutställning och träffa olika raser och uppfödare. Även om man inte är intresserad av att ställa ut den framtida hunden så kan det ge en hel del att åka och titta där. Prata med uppfödare, besök uppfödare när de INTE har valpar. Ni vill ju veta hur en framtida hund blir som vuxen. Gå in på rasklubbars web sites och läsa rasbeskrivningar. Gå in på SKK Hunddata och kolla hur olika raser och hundar har fungerat på MH. Genom att kolla på enbart kennelnamnet kan man se hur intresserade olika uppfödare är av mentaliteten och man kan även se om de har rätt inställning och kunskap om mentalitet. Det viktigaste är att hundarna är öppna = får högt betyg på de delar av MH där de "hälsar" på främmande människor och att de inte visar rädslor för olika saker som skrammel och skott t ex.

Bra tänkt!
Jag som har haft en hund som inte tillät testledaren känna igenom henne vill tipsa om att titta extra noga på det momentet också.

Svarar alla på en gång

Västgötaspets
Irländsk terrier

Västgötaspetse och Schauzer går tyvärr bort pga utseende, ingen som tilltalar oss.
Irländsk terrier ska ja jag kolla upp för den får jag ingen bild i huvudet av.
Däremot Tollare är en ras vi kollat på men tyckte det verkade som att de har förmåga att vilja jaga endel? Kanske får läsa på lite mer där..

Spaniels går tyvärr också bort pga utseendet, det är inte vår smak riktigt.

Isländsk fårhund däremot är en ras jag tycker är fin, och har träffat en som är jätte trevlig verkligen. Hon vallar inte just heller faktiskt men de kanske inte har så himla mycket vall i sig ändå? Man tror ju det när man lyssnar på namnet.. Men jag får kanske läsa på lite mer där också. :)

Tack för alla svar, fler mottages gärna! :bow:

Västgötaspets
Irländsk terrier

Ett tips är att gå på hundutställning och träffa olika raser och uppfödare. Även om man inte är intresserad av att ställa ut den framtida hunden så kan det ge en hel del att åka och titta där. Prata med uppfödare, besök uppfödare när de INTE har valpar. Ni vill ju veta hur en framtida hund blir som vuxen. Gå in på rasklubbars web sites och läsa rasbeskrivningar. Gå in på SKK Hunddata och kolla hur olika raser och hundar har fungerat på MH. Genom att kolla på enbart kennelnamnet kan man se hur intresserade olika uppfödare är av mentaliteten och man kan även se om de har rätt inställning och kunskap om mentalitet. Det viktigaste är att hundarna är öppna = får högt betyg på de delar av MH där de "hälsar" på främmande människor och att de inte visar rädslor för olika saker som skrammel och skott t ex.

Detta med MH va ju ett bra tips! Men jag tycker mig aldrig se att det finns MH test här uppe så frågan är ju om man får en bra bild av det då.. men man kan ju iof kanske kolla hur en viss ras generellt reagerar?

Jag hade en BC o inte en enda gång i sitt 11 åriga liv hon vallade en häst
Man får aktivera en BC o tala om för den vad som är ok att valla o inte

Jag hade en BC o inte en enda gång i sitt 11 åriga liv hon vallade en häst
Man får aktivera en BC o tala om för den vad som är ok att valla o inte

Kul att höra att det funkat för dig! För en BC skulle vi verkligen vilja ha.
Jag har också haft tanken att det borde inte vara svårare att lära en BC vad som är okej att valla och inte, som en jakthund ex. Ja egentligen allting, vad som är rätt och fel, spelar väl egentligen ingen roll på ras eller vilken instinkt de har..

Att en BC inte får valla vad som helst och när som helst är självklart för alla som har dem som arbetshundar. Att inte få valla alls tycker jag inte är ett alternativ.

Vi vill använda den dels till lite agility, olika bruksgrejer för att se om man hittar något som är kul och passar oss.

Då ska man inte välja BC. Det gör man när man hittat vad som passat, och vet att man har intresse ork och tid att sikta på elit. ;)

Jag har själv isländsk fårhund och tycker det är en fantastisk ras. Vacker, mjuk, lättfostrad men ändå med en god portion egen vilja. Vallanlagen finns, men handlar mer om fösning, som att hämta får från fjället eller kor från hagen. Finlir a la BC handlar det normalt inte om, man har väl aldrig haft det behovet på Island.

Man har inte haft behov av en jaktspets heller, så intresset är lågt och lättkontrollerat.

Men visst, de är spetsar, så de Fäller och Skäller. :devil: Mer eller mindre, beroende på individ, förståss.

Men vi är väldigt aktiva på andra vis genom fjällvandringar, många fisketurer och ridningen.

Det är väl snarare frågan om vilka hundraser som inte kan hänga med...De flesta har mer ork än människor när de fått upp konditionen!

Jag har haft flera BCs, då oxå djur att valla. När jag skulle ha ny hund o inga djur att valla valde jag Berger des Pyrénées à face rase kanske nått att titta på?
För min del så blir det samma ras nästa gång, finns poil long valpar just nu såg jag.
http://clubbergerdespyrenees.se/

Citat:
Vi vill använda den dels till lite agility, olika bruksgrejer för att se om man hittar något som är kul och passar oss.

Då ska man inte välja BC. Det gör man när man hittat vad som passat,
och vet att man har intresse ork och tid att sikta på elit. ;)

Ja risken är väl att det är så..

Det är väl snarare frågan om vilka hundraser som inte kan hänga med...De flesta har mer ork än människor när de fått upp konditionen!

Ja jag menade mest att det är en aktiv familj, vi bor inte i stan och går runt kvarteret. Det var så jag menade.
Jag har just nu en kinesisk nakenhund som hänger med överallt. Men hon avgudar inte den jämtländska vintern kan man säga.. Utan hon vill hellre ligga framför brasan, men vi skulle gärna vilja ha en som vill följa med även vintertid..
Och det är inte alltid optimalt med så korta ben och den nakna kroppen, men vi vill ha henne med och det funkar kanon om man har viljan. Hon är nu 5 år och ligger fortfarande i topp på varenda utställning. Tog sitt första Norska CERT för 2 månad sen. Jag tror inte de har sett så många riktigt vältränade kineser i ringen faktiskt :p

Jag har haft flera BCs, då oxå djur att valla. När jag skulle ha ny hund o inga djur att valla valde jag Berger des Pyrénées à face rase kanske nått att titta på?
För min del så blir det samma ras nästa gång, finns poil long valpar just nu såg jag.
http://clubbergerdespyrenees.se/
Åh nu blev jag kär <3 Gud så vackra!! :love: Du vet inte om det finns Face rase hundar till salu? :p Poil Long kändes som att de va lite för långhårig för min smak..

Inte vad jag vet, men kontakta Åsa T (man får ju inte skriva kennelnamn här), ibland kommer det semi longs, som Zac: http://dayviews.com/stillme/

Leon:
dsc-0414-2.jpg

Har tyvärr inga fler bilder att tillgå hemifrån, alla ligger på jobbservern.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 005
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 875
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 153
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 482
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar