Tips på krubbskrammel!

Jag hittar ingen innehållsförteckning på det heller?
Alpina grässorter och örter enligt hippolyt.dk. Men du kanske menar i detalj (så att det garanterat är fritt från bl.a. Lusern och klöver)? Där är jag osäker men det kanske är värt att undersöka vidare tex via en återförsäljare? Den Pre Alpin produkt som min häst får innehåller linfröolja så den går iaf bort för din del.
 
Alpina grässorter och örter enligt hippolyt.dk. Men du kanske menar i detalj (så att det garanterat är fritt från bl.a. Lusern och klöver)? Där är jag osäker men det kanske är värt att undersöka vidare tex via en återförsäljare? Den Pre Alpin produkt som min häst får innehåller linfröolja så den går iaf bort för din del.

Ja 60 alpina örter och grässorter säger ju ingenting. Jag vill inte ge random örter hur som helst. Örter kan ha en stark påverkan på individen och jag vill veta vad jag ger för att kunna avgöra om det är okej eller inte. Av princip vill jag egentligen inte heller köpa och därigenom stödja företag som inte ens kan skriva ut innehållsförteckningen. Att dessutom marknadsföra något foder på det sätt de gör känns helfel för mig.
 
Kanske för mycket krångel för dig men du kan inte klippa ner ditt hö och blanda med det? Jag gör så med lusernhack när jag vill ha i mina pulver som de inte vill äta upp. Fuktar då lite lätt och blandar runt så pulvret fäster och ger sen i krubban.
 
Nej det blir det ju inte då. När jag googlar hittar jag inga rena gräspellets?

Lokala leverantören som hade. Minns inte vilka grässorter i huvudet, men bara gräs ingen melass eller annat. Dvs som melassfri lucern men gräs istället. Kan kolla nästa gång jag handlar om det fortfarande finns.
 
Är det nolltolerans?
Jag har samma problem med min, insulinresistent och dubbla pssm.
Åt med urlakad betfor i en månad, sen började hon lämna hälften.
Efter MYCKET prövande, letande, knölande fick jag prova en giva med Glyx-mash. 100 g uppblött med 5dl vatten och 3 dl speedibeet gör att 25 g msp och alcar slinker ned. (90 g mineraler totalt) Fortfarande efter en månad, och inga av problemen min brukar få av lucern.
Jag tror det är för att det blir så lite. Men den luktar/smakar massor.
Innehåll:
Lucernfibrer, Palatin® gräsfibrer, betfiber, lättkrossade linfrön 5,5%, majsgroddar, riskli 4,6%, vindruvskal, prebiotisk isomaltos, kryddörter (fänkål, koriander, mariatistel) 4,0%, korngräs, öljäst, vindruvkärnextrakt, kalciumkarbonat (marint- och mineraliskt), äppelvinäger
Det var under protest jag sponsrade hippolyt, dessutom med 350 kr för 15 kg, men jag får göra avbön. Den har löst alla mina problem. Hoppas det håller i sig.
 
Är det nolltolerans?
Jag har samma problem med min, insulinresistent och dubbla pssm.
Åt med urlakad betfor i en månad, sen började hon lämna hälften.
Efter MYCKET prövande, letande, knölande fick jag prova en giva med Glyx-mash. 100 g uppblött med 5dl vatten och 3 dl speedibeet gör att 25 g msp och alcar slinker ned. (90 g mineraler totalt) Fortfarande efter en månad, och inga av problemen min brukar få av lucern.
Jag tror det är för att det blir så lite. Men den luktar/smakar massor.
Innehåll:
Lucernfibrer, Palatin® gräsfibrer, betfiber, lättkrossade linfrön 5,5%, majsgroddar, riskli 4,6%, vindruvskal, prebiotisk isomaltos, kryddörter (fänkål, koriander, mariatistel) 4,0%, korngräs, öljäst, vindruvkärnextrakt, kalciumkarbonat (marint- och mineraliskt), äppelvinäger
Det var under protest jag sponsrade hippolyt, dessutom med 350 kr för 15 kg, men jag får göra avbön. Den har löst alla mina problem. Hoppas det håller i sig.

Nja. Det var ganska många saker däri som hon inte klarat tidigare. Frågan är om jag vågar prova och riskera att hon blir dålig igen :(

Vet du vad Palatin är?

Nu har hon slutat äta upp igen så jag verkligen måste hitta något :( Jag ska testa med äppelcidervinäger ikväll för det har jag hemma.
 
Nja. Det var ganska många saker däri som hon inte klarat tidigare. Frågan är om jag vågar prova och riskera att hon blir dålig igen :(

Vet du vad Palatin är?

Nu har hon slutat äta upp igen så jag verkligen måste hitta något :( Jag ska testa med äppelcidervinäger ikväll för det har jag hemma.

Äh, det är något fint ord dom reggat som beskrivande ren produkt.
"Rena gräsfibrer utan inblandning av spannmål"
"Ren soja utan inblandning av andra produkter"

I gräsprodukter kan du även lägga till varmluftstorkad.
 
Testade med äppelcidervinäger i olika styrkor, det ratade hon. Testade med flädersaft och då slank det ner en dag men sedan har hon ratat det. Provade med granatäppelsaft men det ratades. Vad gör jag?
 
Jag är ganska tveksam till örter men det är det enda jag kan komma på som inte redan nämnts.

Det går inte att mojsa ihop ngn blandning av sånt som smakar mycket men som inte har så mycket andra effekter? Typ mynta, nypon och sånt. OBS, jag vet mkt lite om örter jag bara spånar lite för fler ideer.
 
Jag är ganska tveksam till örter men det är det enda jag kan komma på som inte redan nämnts.

Det går inte att mojsa ihop ngn blandning av sånt som smakar mycket men som inte har så mycket andra effekter? Typ mynta, nypon och sånt. OBS, jag vet mkt lite om örter jag bara spånar lite för fler ideer.

Mint (i örtform) har jag med framgång använt för att maskera annat i mat. Dock tävlingskarens.
 
Mint (i örtform) har jag med framgång använt för att maskera annat i mat. Dock tävlingskarens.
Jag är ganska tveksam till örter men det är det enda jag kan komma på som inte redan nämnts.

Det går inte att mojsa ihop ngn blandning av sånt som smakar mycket men som inte har så mycket andra effekter? Typ mynta, nypon och sånt. OBS, jag vet mkt lite om örter jag bara spånar lite för fler ideer.

Hm, mint kanske skulle vara något? Att det är tävlingskarens gör mig inget på ett sätt då jag inte tävlar men vet du @Alexandra_W varför det är tävlingskarens på det? På vilket sätt påverkar det hästen menar jag?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 909
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 812
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp