Tips på krubbskrammel!

Har du provat att koka de grönsaker hon inte tål? Tex egen morotspure, eller egen äppelmos (minimerat socker) Rödbetor kanske? Potatismos? En del saker förändras när de upphettas.
 
Har du provat att koka de grönsaker hon inte tål? Tex egen morotspure, eller egen äppelmos (minimerat socker) Rödbetor kanske? Potatismos? En del saker förändras när de upphettas.

Nej det har jag inte. Du kan självklart inte veta det men jag har varit väldigt sjuk de senaste åren och även om jag nu äntligen är på bättringsvägen så är jag långt ifrån att orka med att göra sådant. Jag har precis börjat kunna rida några gånger i veckan igen vilket är högsta prioritet att orka med just nu för mig.
 
Nej det har jag inte. Du kan självklart inte veta det men jag har varit väldigt sjuk de senaste åren och även om jag nu äntligen är på bättringsvägen så är jag långt ifrån att orka med att göra sådant. Jag har precis börjat kunna rida några gånger i veckan igen vilket är högsta prioritet att orka med just nu för mig.
Ok, ja det är lite meckigt förstås, fint att du är på bättringsvägen. Hoppas du hittar ngt till din dam :)
 
Det blir nog väl mycket. 44,7 gram är ungefär 4 msk. Frågan är om hon inte hade låtit alltihop rinna ut igen.

Det handlar om teknik. Och då delvis hur gott det man blandar med är. Tro mig, 15 krossade stora tabletter tre ggr/dag blir en hel del pulver. För att inte tala om hur mkt en uppslammad dos pronutrin blir...
 
Jag vet inte. På sommarbetet fick hon få en morotsbit som var typ 2x2 cm stor dagligen och efter några veckor så märktes det.

Jag har funderat lite. Klarar hon sommarbete? Då borde hon ju klara en begränsad mängd socker även off-season. Så frågan är vad hon reagerar på egentligen. Gör inte lösningen lättare dock, men kanske själva sockret kan funka om du får bort vad det nu är i övrigt som skapar reaktion.
 
Det handlar om teknik. Och då delvis hur gott det man blandar med är. Tro mig, 15 krossade stora tabletter tre ggr/dag blir en hel del pulver. För att inte tala om hur mkt en uppslammad dos pronutrin blir...

Det gör det absolut! Min fysik är tyvärr inte vad den ska vara även om jag hoppas att den kommer bli bättre! Jag kom upp ur rullstolen i april och har kämpat på framåt sedan dess men att klara av att spruta in en sörja i munnen på en ovillig häst varje dag klarar jag inte än.
 
Det gör det absolut! Min fysik är tyvärr inte vad den ska vara även om jag hoppas att den kommer bli bättre! Jag kom upp ur rullstolen i april och har kämpat på framåt sedan dess men att klara av att spruta in en sörja i munnen på en ovillig häst varje dag klarar jag inte än.

Nej då är det ju knivigare såklart. Jag har nog inga mer tips, det ÄR verkligen knivigt när man måste ha i dem ngt de anser smakar apa men man inte kan ge dem "vadsomhelst" för att lura i dem det.
 
Jag har funderat lite. Klarar hon sommarbete? Då borde hon ju klara en begränsad mängd socker även off-season. Så frågan är vad hon reagerar på egentligen. Gör inte lösningen lättare dock, men kanske själva sockret kan funka om du får bort vad det nu är i övrigt som skapar reaktion.

Ja hon klarar magert bete med munkorg. Jag vänjer in supersakta under tre-fyra veckor och sedan går de dygnet runt från mitten av juli ungefär lite beroende på hur långt gräset har kommit. De åren det har varit torka och sedan regn har de fått gå i vinterhagen ett tag och bara ätit hö (har uppgrusad vinterhage utan gräs) för annars blir hon dålig i magen.

Det jag vet att hon reagerar på är betfor men hon klarar speedibeet. Hon reagerar på lucern, klöver, äpplen, linfrö/linfrökaka och morötter. Hon tål inte heller potatisprotein. Spannmål blir hon helt tokig av och ser spöken överallt men jag har inte märkt om det påverkar magen eftersom jag slutat gett direkt när hon har flippat ur.

Jag har klurat massor på vad det är som är den utlösande faktorn men har inte lyckats lista ut det. Hon var extremt mager när jag köpte henne, hade massor med regnskållor och var öm vid buken och hade endel bajsvatten och även diarré. Hon hade då blivit avmaskad hur mycket som helst de senaste månaderna enligt dåvarande ägaren utan föregående träckprov. Jag gissade då på att det var därför magen totalt hade ballat ur. Dock har hon nu bott här i åtta år och jag har varit extremt noga med att vänja in allt nytt foder under lång tid och hon får yea-sacc förebyggande året runt sedan flera år. Hade det bara varit en mag-tarmstörning så borde den ha läkt ut men självklart kan det ha varit så att hon fått permanenta skador av någon orsak och det är därför hon är känsligare. Jag vet inget om hur hon har levt innan hon flyttade hit då hon var fem år. Hon är import ifrån Danmark, kom till Sverige på sommaren och jag köpte henne i november samma år.

I dagsläget är hon helt bra i magen. Hon är inte heller öm i buken och har inte heller några regnskållor. Hon har inte haft några problem sedan jag lyckades klura ut vad det är hon inte klarar.
 
Nej då är det ju knivigare såklart. Jag har nog inga mer tips, det ÄR verkligen knivigt när man måste ha i dem ngt de anser smakar apa men man inte kan ge dem "vadsomhelst" för att lura i dem det.

Ja det är ju det. Det är inte helt enkelt. Även om jag jublar över årets superhö så har det ställt till med lite problem.
 
Nja, det hade jag faktiskt inte gett till någon häst. Nu har inte mina haft fång tack och lov men jag hade aldrig gett ett foder med spannmål i till en fånghäst. Fodret innehåller alltför mycket grejer utan någon som helst förklaring vad det ska vara bra för. Det innehåller ju som sagt spannmål vilket stoet inte klarar.

Det är den låga socker- och stärkelsehalten man vill åt till en fånghäst. Vår har aldrig mått så bra som sedan han började få det fodret. Men om din inte tål det, så är det ju helt ointressant oavsett.
 
Det är den låga socker- och stärkelsehalten man vill åt till en fånghäst. Vår har aldrig mått så bra som sedan han började få det fodret. Men om din inte tål det, så är det ju helt ointressant oavsett.

Jo jag vet att man vill ha låg socker och stärkelsehalt till en fånghäst. Just därför skulle jag aldrig ge en fånghäst spannmål överhuvudtaget. Jag tycker personligen att det är hemskt att ett foder får säljas som lämpligt till fånghäst med ett sådant innehåll.
 
Går det inte att tänka sig att blanda i soja trots att den inte egentligen behövs? Om hon äter speedibeet utan mineraler kanske det går att successivt lägga till mineraler. Så har jag gjort ibland. Annars kanske höpellets kan vara ett alternativ, om det finns någon sort garanterat utan klöver och lusern.

Intressant om din häst. Min har också problem med känslig mage och hudutslag. Hon är också överkänslig mot mycket men har inte lyckats lista ut allt. Om hon är så känslig mot klöver som din blir det svårt då i princip allt hö här innehåller lite klöver åtminstone. Min har haft stora blodmasken så kanske det är en orsak i hennes fall. Hon har även bytt ägare ofta innan hon kom till mig för fyra år sen.
 
Går det inte att tänka sig att blanda i soja trots att den inte egentligen behövs? Om hon äter speedibeet utan mineraler kanske det går att successivt lägga till mineraler. Så har jag gjort ibland. Annars kanske höpellets kan vara ett alternativ, om det finns någon sort garanterat utan klöver och lusern.

Intressant om din häst. Min har också problem med känslig mage och hudutslag. Hon är också överkänslig mot mycket men har inte lyckats lista ut allt. Om hon är så känslig mot klöver som din blir det svårt då i princip allt hö här innehåller lite klöver åtminstone. Min har haft stora blodmasken så kanske det är en orsak i hennes fall. Hon har även bytt ägare ofta innan hon kom till mig för fyra år sen.

Eftersom jag har en kvot på 8,8 på grovfodret så vill jag inte lägga till mer protein. Det blir ju en belastning för de inre organen.

Jag har höjt mineralerna successivt och som sagt, nu har hon ätit upp några nätter så jag håller tummarna för att hon fortsätter med det.

Höpellets utan lucern eller klöver vet jag inte ens om det finns? När jag googlar på höpellets hittar jag ingen förteckning om vilka grödor som ingår.

Jag hade också vissa problem att hitta hö utan klöver. Tyvärr vet de flesta häromkring knappt ens vad de har på sina fält och kunde inte ens svara på om det var klöver i deras grovfoder eller inte. Av en lycklig slump hittade jag en helt fantastisk bonde som har stenkoll på sina grödor och kunde garantera klöverfritt hö. Hö´t är dessutom ekologiskt och av superkvalité vilket inte gör ont ;) Han bor ganska långt bort och det känns lite löjligt att transportera hö flera mil när jag bor med enbart bönder omkring mig men vad gör man?

Jag visste att hon inte tålde lucern eftersom jag hade upptäckt det tidigare och när jag fick hem det årets skörd (det året hon blev dålig alltså, det var hennes andra vinter hos mig och första vintern var hon dålig i magen oavsett vad hon fick kändes det som) så blev hon lika dålig i magen som av lucern så jag misstänkte direkt att det var klövern eftersom det var ca 70% klöver i det nya hö´t. Det var "bara" att jaga efter nytt hö och sälja av det jag hade köpt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 909
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 812
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp