Tips på krubbskrammel!

T.ex lakritsrot är ngt du kunde pröva. Finns i många magblandningar så man tycker ju att det skulle vara ganska lugnt att ge. Men hästen verkar väldigt känslig så man vet ju aldrig...Hur är det med foderjäst eller bakjäst?våra älskar bakjäst blandat i vatten.
 
I samma läge som dig har jag gett Spillers Happy Hoof. Det funkade att lura i den som sorterade ut här, men som inte skulle ha socker eller stärkelse.

Funkar inget annat är det ju byta mineraler som gäller tyvärr.
 
Vad har du för mineraler? Jag tänkte att det kanske är lättare att byta ut dem till några välsmakande dito när det är så många saker stoet inte tål.
Ger du dem i krubba eller hand? Mina hästar har alltid ätit upp mineralerna (pelletsmineraler) om jag ger dem ur handen men inte alltid i krubban. Jag knyter näven om dem och så får de lirka upp handen och få i sig lite i taget.
 
Örter! Finns många som är väldigt smakrika. Du får prova dig fram och se vad hon gillar men de första som dyker upp i mitt huvud som har stark smak är:
rosmarin, anis, bockhornsklöver, vändelrot, mynta, gurkmeja, kanel.

Testat äppelcidervinäger?
 
För att få i hästarna mineralerna behöver jag något som smakar gott och gärna mycket. De får mineralerna blandade i speedi beet nu men äter inte upp. De behöver varken mer protein eller energi utan det är enbart för att få i dem mineralerna.

Det kan inte vara lucern, spannmål, linfrökaka, morötter eller äpplen då mitt sto inte tål det och det är hon som äter upp sämst.

Förslag mottages tacksamt då jag verkligen inte kan komma på något alls.

Kruskakli?
 
Min häst hatar betfor, hon lyckas på något mystiskt sätt pilla ut allting annat och lämna betforn, och det är aldrig någon som tror mig, "alla" hästar "ska" älska betfor. Nu är min häst så "konstig" att det foder hon lättast äter upp är just mineralerna, men med en tidigare häst som gick på medicin som vi skulle blanda upp i foder och som inte kunde äta betfor alls blötte jag upp pyttepyttelite pellets (typ en dl) och det hjälpte. Nu äter inte mina hästar normalt sett kraftfoder alls, så jag ber om ursäkt om även pellets innehåller något som din häst inte tål, för det har jag noll koll på.
 
T.ex lakritsrot är ngt du kunde pröva. Finns i många magblandningar så man tycker ju att det skulle vara ganska lugnt att ge. Men hästen verkar väldigt känslig så man vet ju aldrig...Hur är det med foderjäst eller bakjäst?våra älskar bakjäst blandat i vatten.

Fast jag har läst att lakritsrot kan vara lätt laxerande? Kanske inte det bästa för en häst som redan har det problemet. Mina hästar får yea-sacc året runt i förebyggande syfte :) Foderjäst är ju ett proteintillskott så det är inte aktuellt.
 
I samma läge som dig har jag gett Spillers Happy Hoof. Det funkade att lura i den som sorterade ut här, men som inte skulle ha socker eller stärkelse.

Funkar inget annat är det ju byta mineraler som gäller tyvärr.

Nja, jag kan inte ge lucern. Det tål inte stoet. Jag vill inte heller ge vitlök. Att byta mineraler är inte aktuellt.
 
Vad har du för mineraler? Jag tänkte att det kanske är lättare att byta ut dem till några välsmakande dito när det är så många saker stoet inte tål.
Ger du dem i krubba eller hand? Mina hästar har alltid ätit upp mineralerna (pelletsmineraler) om jag ger dem ur handen men inte alltid i krubban. Jag knyter näven om dem och så får de lirka upp handen och få i sig lite i taget.

Byta mineraler är inte aktuellt. Jag ger de mineralerna hästarna behöver utefter grovfoderanalysen och dem köper jag styckvis ifrån Polen. Mina får i krubban. Mineralerna måste blandas med något då de är flyktiga.
 
Örter! Finns många som är väldigt smakrika. Du får prova dig fram och se vad hon gillar men de första som dyker upp i mitt huvud som har stark smak är:
rosmarin, anis, bockhornsklöver, vändelrot, mynta, gurkmeja, kanel.

Testat äppelcidervinäger?

De får redan gurkmeja av andra anledningar. Jag får kolla upp om något mer skulle vara lämpligt :)

Äppelcidervinäger har jag inte provat. Det får jag kolla upp!
 
Min häst hatar betfor, hon lyckas på något mystiskt sätt pilla ut allting annat och lämna betforn, och det är aldrig någon som tror mig, "alla" hästar "ska" älska betfor. Nu är min häst så "konstig" att det foder hon lättast äter upp är just mineralerna, men med en tidigare häst som gick på medicin som vi skulle blanda upp i foder och som inte kunde äta betfor alls blötte jag upp pyttepyttelite pellets (typ en dl) och det hjälpte. Nu äter inte mina hästar normalt sett kraftfoder alls, så jag ber om ursäkt om även pellets innehåller något som din häst inte tål, för det har jag noll koll på.

Mina hästar gillar speedi beet egentligen men då vill de ha mer än bara speedi beet. Vanlig betfor går inte alls för det blir stoet dålig utav. Pellets innehåller i normalfallet diverse spannmål och jag har terroriserat min lokale kvarngubbe idag som är mycket duktig på hästfoder och han kunde inte komma på något alls som skulle kunna fungera av färdigfodren.
 
Nja, jag kan inte ge lucern. Det tål inte stoet. Jag vill inte heller ge vitlök. Att byta mineraler är inte aktuellt.

Det är väldigt lite av det i det men är den jättekänslig så. Men med så känslig häst blir det nog svårt hitta ngt att blanda med. Vad är mineralerna för form? (Pulver, grus, pellets?)
 
Fast jag har läst att lakritsrot kan vara lätt laxerande? Kanske inte det bästa för en häst som redan har det problemet. Mina hästar får yea-sacc året runt i förebyggande syfte :) Foderjäst är ju ett proteintillskott så det är inte aktuellt.
Ja kan hända det. Säkert finns det nån ört med 'lugnande' effekt om man läser på.
 
Trots att det innehåller spannmål skulle jag testa irish mash. Den är melassfri. Om man sväller i dubbel mängd vatten blir det en väldigt liten spannmålsgiva. Mash är dessutom bra för känsliga maghästar.
 
Det är väldigt lite av det i det men är den jättekänslig så. Men med så känslig häst blir det nog svårt hitta ngt att blanda med. Vad är mineralerna för form? (Pulver, grus, pellets?)

Ja det är jättesvårt!

Mineralerna är i pulverform. Typ som florsocker i konsistensen.
 
Trots att det innehåller spannmål skulle jag testa irish mash. Den är melassfri. Om man sväller i dubbel mängd vatten blir det en väldigt liten spannmålsgiva. Mash är dessutom bra för känsliga maghästar.

Hon blir oridbar av bara 0,5 dl vetekli så spannmål ger jag inte.
 
Ok, då förstår jag. Min ena reagerar så på havre. Då är nog olja det enda jag kan komma på, ev med någon smak. Sockerfri saft har jag gett mina,
 
Ok, då förstår jag. Min ena reagerar så på havre. Då är nog olja det enda jag kan komma på, ev med någon smak. Sockerfri saft har jag gett mina,

Vad tänker du på för olja? Jag har tidigare gett henne linfröolja men hon slutade helt att äta krubbmaten efter ett tag trots att det då var soja i som hon verkligen tycker om. Jag tänkte att det var något fel på oljan så jag köpte en ny flaska efter någon vecka (jag väntade lite så att hon skulle börja äta krubbmaten igen utan oljan i vilket hon gjorde) men hon tvärvägrade äta när det var linfröolja i trots att flaskan var nyöppnad. Den andra hästen åt oljan men hästar är ju olika känsliga så jag tänkte att det ändå kunde vara värt att köpa en ny flaska och prova med.

Sockerfri saft kanske kan vara något!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 909
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 812
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp