Tips på krubbskrammel!

Jag tänkte på vanlig olivolja eller rapsolja från mataffären. Det ger jag ponnyn som lite kolikförsäkring. Linfröolja innehåller nog bättre fetter men är ju dyrt och ingen idé om hon inte gillar det. Jag tror man kan klura ut vilken matolja som är bäst för hästar men jag har ännu inte läst på.
 
Min ena som ratar det mesta kan vi muta med banan. Tar de gula (ej bruna) bananerna, de gula har inte lika mycket fruktsocker eller något liknande. Mosar bananen med pulvret iblandat.
 
Jag tänkte på vanlig olivolja eller rapsolja från mataffären. Det ger jag ponnyn som lite kolikförsäkring. Linfröolja innehåller nog bättre fetter men är ju dyrt och ingen idé om hon inte gillar det. Jag tror man kan klura ut vilken matolja som är bäst för hästar men jag har ännu inte läst på.

Ja linfröolja är bäst för hästar men ger man bara lite av någon annan olja så kanske det inte spelar så stor roll eftersom det blir så liten mängd. Jag får testa!
 
Min ena som ratar det mesta kan vi muta med banan. Tar de gula (ej bruna) bananerna, de gula har inte lika mycket fruktsocker eller något liknande. Mosar bananen med pulvret iblandat.

Haha erbjöd henne banan en gång och hon undrade vad hon skulle göra med den :p
 
Byta mineraler är inte aktuellt. Jag ger de mineralerna hästarna behöver utefter grovfoderanalysen och dem köper jag styckvis ifrån Polen. Mina får i krubban. Mineralerna måste blandas med något då de är flyktiga.

Ok. Är det för mkt socker i proviva eller skulle det kunna fungera?
 
Filmjölk? Hade en hästägare som var allmänläkare som blandade gurkmeja med filmjölk till sin häst för att hästen inte skulle tappa sin mag-tarmflora. Hennes häst älskade det men jag har inte testat det själv.
 
Filmjölk? Hade en hästägare som var allmänläkare som blandade gurkmeja med filmjölk till sin häst för att hästen inte skulle tappa sin mag-tarmflora. Hennes häst älskade det men jag har inte testat det själv.

Nja, filmjölk är ingen höjdare för hästar. För typ 10 år sedan var det populärt att ge a-fil till hästar med problemmagar för att bättra på mag-tarmfloran men idag vet man att det inte är något hästar kan tillgodogöra sig eftersom de normalt sett är laktosintoleranta. Det blir alltså kontraproduktivt.
 
Nja, filmjölk är ingen höjdare för hästar. För typ 10 år sedan var det populärt att ge a-fil till hästar med problemmagar för att bättra på mag-tarmfloran men idag vet man att det inte är något hästar kan tillgodogöra sig eftersom de normalt sett är laktosintoleranta. Det blir alltså kontraproduktivt.

Hon gav laktosfri filmjölk, vet inte om det är någon skillnad för hästarna överhuvudtaget men det var en påläst hästägare så jag tänkte att det kanske var ett tips att komma med.

Har aldrig gett det själv till mina hästar.
 
Provat att googla på spannmålsfritt hästfoder? Hittade en som var fri från både spannmål och linfrön men då fanns det någon procent torkade morötter i den :(
 
Provat att googla på spannmålsfritt hästfoder? Hittade en som var fri från både spannmål och linfrön men då fanns det någon procent torkade morötter i den :(

Ja det gjorde jag innan jag startade tråden men jag hittade ingenting som kändes som att det skulle fungera. Det är alltid något.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 909
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 812
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp