Vegansk lasagne
Ingredienser:
Gör såhär:
- Lasagneplattor ca 400 g (köp en förpackning bara)
- Havremjölk (du kommer använda hela paketet, till bechamelsås)
- 4 dl röda linser
- 500 g passerade tomater
- 1 msk tomatpuré
- 1 msk olivolja
- 1-2 dl rapsolja
- Vetemjöl 2-3 dl
- 1 msk socker
- 1 msk vitvinsvinäger
- 2 tärningar grönsaksbuljong (alternativt 2 msk Vegeta för lite bredare smak)
- Ca 450 g rivna morötter
- 2-3 msk basilika
- salt och peppar
- finriven muskot
- Sätt ugnen på 225 c.
- Koka upp linserna i buljong. Jag brukar fylla vatten 1/2-1 cm över linserna beroende på grytans storlek, och efter vattnet kokat upp sänker du värmen och låter det puttra under lock tills vattnet kokat bort (nästan, inte helt, rör om och håll lite koll då och då).
- Finriv morötterna.
- Blanda ner morötter och passerade tomater med linserna. Smaksätt med tomatpuré, olivolja, socker, vitvinsvinäger, basilika, och salt & peppar. Du kan ha i lite lökpulver om det är möjligt, men går hur bra som helst utan.
- Gör bechamelsåsen genom att blanda rapsolja i havremjölken, koka upp, och vispa ner vetemjöl efterhand tills den har fin konsistens. Krydda med muskot, salt, & peppar.
- Varva lasagneplattor, linsröra, och bechamel. Toppa med plattor och bechamel. Jag personligen gillar mycket plattor och tunna lager, men det är en smaksak.
- Grädda ca 30 min, tills den har fin yta.
- Servera med någon fräsch sallad.
Om det nu är så att havremjölken är ett big nono så går det utmärkt att servera bara linssåsen med pasta och sallad, den är verkligen hur god som helst, men jag tycker alltid lasagne är lite festligare![]()
Jag gillar lasagne så får testa detta, tack!