Tips på jakthundras med även andra kvaliteter?

YorkWann

Trådstartare
Konstig rubrik kanske, men iaf, ett par bekanta ska skaffa hund ihop, han ska jaga med hunden, han jagar mycket och ofta. Tidigare har det varit rena jakthundraser, dvs det är typ det enda hunden ska kunna/göra.

Nu vill hon vara med på ett hörn med, träna lydnad/agility osv med hunden, den ska även fungera bra med barnen, kunna var med på långa ridturer osv, dvs ha ganska mycket will to please samt ingen vakt ( gärna älska allt och alla)

Vad finns mer än jaktlabbe? (Vet Golden med, men inte alls lika intressant) Det står still...

Sv: Tips på jakthundras med även andra kvaliteter?

Vilken typ av jakt vill han använda hunden till?

Han anpassar jakten lite efter hund och sambo ;) Så jakt på fagel är tanken just nu då ;) Han jagar det mesta sas...

Edit: Mest Rådjur och älg innan rapporteras ;)

Senast ändrad:

Vachtel, osäker på stavningen.
Stallägarna har en. Underbar hund! De jagar älg o rådjur, samtidigt är hon en bra familjehund. Glad o vänlig, lydig o hänger med på uteritter. Inga rädslor, inget skällig.
Känner en annan familj som har två, de är oxå superfina på alla sätt :-)

Vachtel, osäker på stavningen.
Stallägarna har en. Underbar hund! De jagar älg o rådjur, samtidigt är hon en bra familjehund. Glad o vänlig, lydig o hänger med på uteritter. Inga rädslor, inget skällig.
Känner en annan familj som har två, de är oxå superfina på alla sätt :-)

Jag slår också ett slag för Wachtel! (Nästan helt opartisk, vi har ju bara tre.. ;) )

En bra jaktspringer skulle också kunna vara ett bra alternativ. Jag vet flera som jagar gris, hjort och rådjur (vi har ingen älg:P) och dessutom är de folkälskare av naturen och generellt mjukare än KM och wachtel.

Jag tycker om spaniel-raserna.
Alla wachtel-hundar jag träffat har varit enormt vimsiga och masiga. Sånt tycker jag är jobbigt, men det är ju en smaksak såklart. Men är en här som jagar älg och rådjur iaf.

ska vidarebefodra jaktspringer med, Wachtel verkade mycket intressant iaf :)

Det som är så roligt med Wachteln är väl att den är en grym allroundhund!
Vår yngsta har det skjutits hare, rådjur, hjort, älg och framförallt gris för, samtidigt som han apporterar skapligt och har tre stycken 1or i viltspår. En utställning har vi varit på, och kom hem med Cert, Ck samt som 4e bästa hane.

Dessutom går han lös på gården utan att sticka, sover gärna i sängen och även om han mår absolut bäst av mycket aktivering så kan han ligga en dag i soffan också.
Det är alltid mycket action med en wachtel, och även om det är en relativt skarp ras med mycket egen vilja så har den fungerat alldeles ypperligt i vår familj de senaste 14 åren!

Senast ändrad:

En kompis till mig har en Ungersk Vizla. Mannen jagar med hunden medan hon kör mest lydnad. De är uppflyttade till i elitklass i lydnaden och har även startat en del jaktprov. Underbar hund som funkar att göra det mesta med.

Sambons päron har en petit basset griffon http://www.bgv.se/. Svärfar skjuter både älg och rådjur för hundarna. Svärmor går promenader. De hade passat väldigt bra i stallet och för agility också. Lättlärda och roliga, utan att kräva för mycket. Båda har blivit jaktchampions utan större träningsinsats. Dessutom har de båda gått väldigt bra på utställningarna.

Sen vette 17 hur bra det hade gått att släppa dem på uteritt, men det är väl en träningssak. Svärpäronens hundar hade jag inte släppt hur som helst, men de har inte så bra pli på dem heller. ;)

Ungersk Vizsla. Världens underbaraste hund (partisk). Min sambo jagar, och jag vad som helst annat, han fixar allt. Han lever och andas för att få vara med mig/sambo och göra oss till lags, aldrig är han lyckligare än då :love:
Funkar att ha lös jämt, går aldrig längre bort än att han har full koll på oss.

Engelsk eller Welsh Springer spaniel.

Båda är apporterande och stötande hundar som ska arbeta i nära kontakt med föraren, "inom bösshåll", d.v.s. max 35 m bort. De ska söka livligt i närområdet, tills de stöter upp småvilt, och sedan sätta sig och vänta vid skott eller uppflog, tills de får kommando att apportera skjutet vilt.
Normalt ska de även vara rådjursrena, d.v.s. helt ignorera större vilt, men många använder sina spaniels till eftersök på skadat vilt, och spårning på blodspår ingår i spanielträning.

Det säger sig själv att en hund som är framavlad för att kunna arbeta på det sättet är lättdresserad, och även kan användas med framgång till lydnad, agility, freestyle och allt annat man kan tänka sig att hitta på med sin hund.

Plus att de älskar människor, och alltid är pigga och glada, men har en "av-knapp" att trycka på inomhus.
Nackdelen är förstås pälsen, men de är ändå bättre än en cockerspaniel, eftersom de har större frigång.

KL

Jag har också fått intrycket att vizslorna är väldigt roliga, pigga och föriga hudar som går att använda till annat än jakt. Och så är de grymt vackra, iaf de som bor på våran gård :)

Jag tycker om spaniel-raserna.
Alla wachtel-hundar jag träffat har varit enormt vimsiga och masiga. Sånt tycker jag är jobbigt, men det är ju en smaksak såklart. Men är en här som jagar älg och rådjur iaf.

Av ren nyfikenhet, masiga? :confused:
En aning vimsiga, men absolut inget emot vad många av Eng springer spaniel jag har träffat... :angel:

TS
Vi har en wachtel och det är en jättetrevlig hund, och som en del från jakthundstråden vet så tittar jag även på münsterländare som är ganska lik wachteln. Men båda kräver en hel del fostran för att det ska fungera i vardagslivet, vissa dagar har min gjort mig gråhårig men andra dagar så är han en pärla! :D
Vi har tidigare haft en Eng springer spaniel som var en mycket duktig jakthund, vi hade ren tur inser jag så här i efterhand men om man kollar stammar och pratar med bra uppfödare så hittar man bra hundar även där.

Att ha med hunden lös på ridturer tror jag kan vara rätt optimistiskt, jag har våran lös under uppsikt, men det kräver 100% fokus på honom, och jag skulle inte kunna ha det om jag rider samtidigt. Däremot så är han underbar hemma, skäller visserligen en gång när det ringer på dörren men tar emot alla med glädje, hos oss kommer många av våra bekanta, de ringer på dörren och öppnar och han tycker att det är helt okej.
Han visar fina anlag för jakten, tre skjutna rådjur för honom i år, han är lite drygt 1,5 år nu men var opererad förra året så då blev det ingen jakt alls. I helgen drev han även kronhjort och han visar lite intresse för både älg och vildsvin men vi har inte gett honom de situationerna riktigt än pga av många faktorer.

Vi har tidigare haft en Eng springer spaniel som var en mycket duktig jakthund, vi hade ren tur inser jag så här i efterhand men om man kollar stammar och pratar med bra uppfödare så hittar man bra hundar även där.

Jag har e vän som föder upp jakt-springer, hon har tom 2 olika linjer, en "fågellinje" och en "klövviltslinje" som hon avlar på. I min landsände har nästan alla jaktspringers en eller annan samhörighet med hennes hundar, men så har hon bra hundar också.
Så om de är intresserade av ESS TS så kan jag skicka kontaktuppgifter.

Jag slår ett slag för wachteln! Mina föräldrar har en sån och det är en fantastiskt trevlig hund. Kanon familjehund som är lättlärd och hon ska tydligen vara riktigt bra att jaga med. Nu jagar hon bara rådjur och älg tror jag men är tränad på vildsvin.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 636
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 251
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 851
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat