Tips på jakthundras med även andra kvaliteter?

Sv: Tips på jakthundras med även andra kvaliteter?

Jaktspringer eller kleiner münsterländer. Vi har själva 2jaktlabbar och de är ju främst apportörer även om den gamle får svina omkring och stöta hare ibland. Sambon är själv inne på en münster som efterträdare till den gamle.
Den kommer då få vara väldigt allround och jaga både på fjäll och vara med som stöthund och apportör.
(matte lär få jobba med dressyren gissar hon:cool:)

Sv: Tips på jakthundras med även andra kvaliteter?

Konstig rubrik kanske, men iaf, ett par bekanta ska skaffa hund ihop, han ska jaga med hunden, han jagar mycket och ofta. Tidigare har det varit rena jakthundraser, dvs det är typ det enda hunden ska kunna/göra.

Nu vill hon vara med på ett hörn med, träna lydnad/agility osv med hunden, den ska även fungera bra med barnen, kunna var med på långa ridturer osv, dvs ha ganska mycket will to please samt ingen vakt ( gärna älska allt och alla)

Vad finns mer än jaktlabbe? (Vet Golden med, men inte alls lika intressant) Det står still...

Ja jag kan rekommendera den ras jag föll pladask för som vi jagar fågel med, är en ljuvlig familjehund, älskar barn, har ett fantastiskt stabilt och lugnt psyke, hon är med mig på jobbet (hästskötare/tränar travhästar) och är med både på rid och körturer både på jobbet och hemmavid. Lätt att träna, inget vaktbeteende och en ras som är mångsidig i jakten. Finns dom som jagar vildsvin med sina! Våran har vi bara inriktat på fågel och är helt ren från annat, reagerar inte på t.ex hare/råddjur/älg osv men det är i grund och botten i stående fågelhund. Finns en svenskfödd i Norge som tävlar agility.

Hon ställer upp på allt, är med mig överallt och alla som jag har fått träffa på verkar ha samma lugna inställning till livet. Använder henne till utställningar också. :love: En liten ras i Sverige (ca 120 reggade djur) men dessuto mer populär i Europa och USA. En jaktras som lika gärna är bara sällskapshund, systern till min används inte alls i jakt.

En spinone

31218970.jpg

30419305.jpg

31674476.jpg

Fler bilder, dock inte uppdaterat på ett år
http://www.pixbox.se/usr_show_id170884_page0_order1.html

*blogglänk borttagen av moderator*

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 636
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 251
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 851
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024

Hästrelaterat