Tips på hur man ska få i penicillin i en 10 månaders bebis

lanzo

Trådstartare
Min son har fått lunginflammation och vi har fått kåvepenin till honom. De första dagarna gick ganska bra att få i honom, men nu klöker han så fort han känner lukten, och vi får hålla fast honom för att kunna få i honom det. Jag har provat att blanda med oblandad saft, men smaken tränger igenom. Vill inte ha slagsmål med honom, känns inte bra!

Någon som har tips!

Sv: Tips på hur man ska få i penicillin i en 10 månaders bebis

Det går inte att resonera med en sån liten pys. Jag har provat... Efter diverse så kom vi fram till att det snabbaste var att hålla fast. Det gick fort att hålla, in med spruta i mungipan, ett finger mellan gomarna på andra sidan så ungen inte kunde spotta. Över på fem sekunder, därefter en sked sylt eller annat gott. Det var vad som funkade bäst för oss.

Har ni provat att blanda ut medicinen i nyponsoppa, blåbärssoppa eller liknande? Proviva skogsbär har det tipsats om på andra forum när det gäller just att täcka över lukt och smak på Kåvepenin.

Om det inte fungerar så prata med läkaren igen och kolla om det finns andra alternativ, kåvepenin är det som smakar i särklass absolut värst!

Mitt bästa tips är att be om att få byta till någonting som smakar bättre. Min dotter fick det utskrivet av läkare och vi fick rådet att hålla fast henne. Det slutade med att hon kräktes upp det. Vi fick amimox i stället på inrådan av min killes syster som är överläkare och dottern slukade det. Vansinnigt av läkare att skriva ut skiten till små barn tycker jag.

Ska köpa proviva skogsbär imorgon och prova, det är bara 3 dgr kvar av kuren och jag kan inte ringa läkaren förrän på måndag och känns inte lönt att byta för 1 dag. Man mår ju dåligt av att tvinga sig på en sådan liten kille.

Jag tvingar i och ur kontaktlinser på mitt barn, varje dag. Började när hon var 10 månader och kommer få fortsätta så i några år.

Så en pencillinkur på någon vecka hade känts hur lugnt som helst, försök se det så! Jag vet att det inte är lätt, men de "glömmer" snabbt.

För mig skulle det aldrig fungera att hålla fast och tvinga i dottern kåvepenin.

Jag hade kontaktat vc och fått en annan penicillinsort, kåvepenin smakar vidrigt.

Läste nu att ni inte hade så många dagar kvar så då har jag inget bättre råd än dom som redan skrivits, att hitta något som ev döljer den vidriga smaken.

Fick inte i min äldsta son kåvepenin (tvingade i han kräktes... dvs inget stannade kvar) fick ngn annan sort med yngre går det ner om det är med fruktsmak. Hoppas de är så stora så att de kan svälja tabletter vid nästa pencillinkur.

Om det går att tvinga i uran att han kräks upp det, gör det. Kör in en sked sylt eller liknande i munnen efteråt förr att neutralisera eftersmaken. Det är den som är äcklig.
Var försiktig med att blanda det i mat, det kan göra barnet misstänksamt mot mat och börja matvägra.
Funkar det inte, be att få annan antibiotika. Kåvepenin skrivs ut i första hand eftersom det inte är lika brett som tex amimox så för att hejda resistensutveckling då ska det tyvärr användas i många fall om det går få i barnet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
457
Senast: gulakatten
·
Småbarn 3-åringen har åkt på halsinfektion och är riktigt dålig. Var nära på att bli inlagda igår på grund av uttorkning men fick åka hem och...
2
Svar
39
· Visningar
5 846
Senast: ameo
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 094
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 334
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol