Tips på hur man får hästen att dricka mer

Sv: Tips på hur man får hästen att dricka mer

Jag tycker inte att det är ngt att oroa sig för.
Mina dricker- av naturliga orsaker mindre än vid varm väderlek eller hård träning.
Hur mkt svettas den?

Nyp den i skinnet o se om den är uttorkad.
En bra lösning är att ha vatten i höts närhet- blöter var tugga.

delvis kl

Han rids så han svettas ca 4 dagar i veckan. Inte drypsvett men ändå svettig.
Jag har nypt och han är inte uttorkad, men tycker ändå att 1/2 hink, ibland mindre är för lite för en stor häst. :crazy:

MEN nu har jag börjat ge "svettersättning" och han har fått det i ca en vecka och nu är det oftast bara några liter kvar i hinken!!!! Kan det vara så att den skapar en törstkänsla som vi ibland kan få av viss mat?

Kommer ge hela dunken och se om det blir bättre och bättre.. Hoppas på det! :laugh:

Det har blivit fel fokus med allt vattendrickande- bland kvinnor.
Det överdrivna drickandet kan leda till inkontinens.
Detta överförs gärna till hästeriet.

Vi får som regel i oss det vi behöver- även från maten, så och hästarna.

Kroppen signalerar- törst/ hunger- om man är frisk.

Min häst har vattenkopp + vattenhink på 15 L , han dricker upp vattenhinken (oftast) och dricker ur vattenkoppen :) Prova vattenhink :)

Hej, jo men om hästen inte är frisk så kan det vara ett bra sätt att få igång systemet. En stallkompis har gett sin ponny en liten "kur" med svettersättning för den drack en sådär 4liter på ett dygn och det kan inte bra när den äter torrt hö.

Men nu dricker hästen nästan upp en hink på ett dygn och den till och med känns piggare. Sen har den hästen lidit av en långvarig typ av "förkylning" och har slemmat en del, men till och med det har blivit lite bättre.
OCH om det beror på att den har börjat dricka tänker jag inte spekulera mer i eftersom den även har gått på en lång behandling och nu som först börjar det hända saker.

Sen tycker jag inte att det är konstigt att man vill att hästen bör dricka mer än en halv hink per dag. Den kan inte bli mer inkontinent för att den dricker en hink vatten på vintern och två på sommaren.

Visst, vi kvinnor kanske har en noja över vatten, men jag tror inte att risken för att bli inkontinent har med för mycket vattendrickande att göra. Men det är bara vad jag tror. Upplys mig gärna om jag kan läsa om det någonstans för jag tar gärna emot tips och råd! :-)

Det var just en läkare som uttalade sig om överintag av vatten- en längre period. En kvinnlig läkare:grin:
Om man vill rensa ur kroppen- är ngt annat.

Ts häst är frisk o dricker som den alltid har gjort- mindre vintertid.
Dricker den mindre än normalt- tja då får man felsöka.

Vad bra att det verkar lösa sig för dig!

Svettersättning låter som om det innehåller bl.a. salt (vi förlorar ju salt när vi svettas), så det kan säkert göra hästen lite törstig.

KL

Delvis trådkap..

Min arab har aldrig varit speciellt stor i vattendrickandet, i förra stallet kanske en halv 20 liters hink varje dag inne. Ute har jag inte koll på hur mycket han dricker, men den här årstiden så har han tidigare inte haft vatten i hagen eftersom det oftast är fryst.

Men i alla fall, i nya stallet har han börjat att dricka mycket mera inne. Minst en hel 20 liters hink, men jag undrar nu om ni har några tips på hur man kan få honom att dricka ut vattenkopp. Han dricker upp det jag fyller upp, men sedan så fyller han inte på den själv.. TIPS?

Är lite orolig för min häst, han dricker så lite på vintern.
De har vatten ute, men det är ingen som rör det. Vet inte om han kanske sörplar i sig smutsvatten ifrån vattenpölar i hagen.
Under natten dricker han upp en halv hink, kan det vara 10 liter av totalt 20 i hinken.

Någon som har tips om hur man får hästen att dricka mer?

Han har saltsen och får extra salt i fodret.

Det är lite svårt att tvinga honom :crazy:

Köp in äppelcider vinäger, det finns i de flesta vanliga matbutiker och hästar brukar älska det! Det är billigt med, i mat butiker tar de ca. 15 kronor för 1 liter, men köper du en 5 liters dunk på börjes tar de bara 98. MIna hästar rör knappt vattnet ute på vintern så jag häller i det och de dricker super bra då! Ta 1 dl per 10 l vatten du har! Lycka till :)

De brukar lära sig snabbt.
Jag har omvänt problem- ena hästen stog o hängde med nosen i o vattnet forsade- skitkul:banana::mad:
Köpte därför flottörkoppar- som fyller på sig själva.

Får väl köpa hem en dunk nästa gång jag kommer till GG.
Men risken är stor för att herrn säger - BLÄ!;) och vägrar äta sin mat i flera dagar :eek:om jag blandar i något "hemskt" i hans betfor. Är en MKT kräsen gubbe...:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 113
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat