Tips på hur man får hästen att dricka mer

Sv: Tips på hur man får hästen att dricka mer

Jag har provat med juice i 1½ vecka nu och vet inte om det gjort någon skillnad. Min connemara dricker mellan 1/3 och ½ hink under natten, de sista nätterna har hon knappt rört vattnet.
Jag har hällt i en liten dutt med koncentrerad juice bara. Så jag kan inte svara på om det fungerar bättre...
Hon vill inte använda saltsten, har provat vanlig plus mineral-sten (som hon aldrig rör) så jag kanske skulle ta vanligt hushålls-salt över maten istället?
De har fri tillgång till vatten ute och går ute 12 timmar per dygn, så hon kanske dricker där istället. Lite svårt att kontrollera då de är 4 ihagen.

vet inte alls om det har med denna saltsten att göra. Men för sådär 3veckor sedan köpte jag en himalayasaltsten Så har min häst börjat dricka mängder.

Dessutom älskar hon saltstenen. Ja hon har såklart både vanlig saltsten , mineralsten och så denna himalayasaltsten. Hon får välja vilken hon vill slicka på.

Som sagt ingen aning om de kanske kan hjälpa till att hästen blir mer "törstig" men min dricker som bara den.

Ett kar som är uppvärmt i hagen kan vara en bra sak. I mitt gamla stall ställde vi vattnet i dunkar i sadelkamaren o då drack de lite bättre. Jag har testat äpplejuice o det funkade toppen. Viktigt är dock att det är koncentrat och inte färdigutspädd. Lycka till.
/C

Är lite orolig för min häst, han dricker så lite på vintern.
De har vatten ute, men det är ingen som rör det. Vet inte om han kanske sörplar i sig smutsvatten ifrån vattenpölar i hagen.
Under natten dricker han upp en halv hink, kan det vara 10 liter av totalt 20 i hinken.

Någon som har tips om hur man får hästen att dricka mer?

Han har saltsen och får extra salt i fodret.

Det är lite svårt att tvinga honom :crazy:

Mina hästar dricker inte heller mer så här års. De får visserligen ensilage. De är inte heller "dehydrated" (har glömt det svenska ordet).

Hälsning Maja

Jag kanske inte behöver oroa mig så mycket då. :) Han mår bra och är pigg och inte heller uttorkad.

ge honom väldigt uppblött betfor iaf 1 gång/dag,
du vet du ju att han har druckit lite mer.

om jag har behövt få i nån av mina hästar extra mycket vatten nån gång har
jag tagit ca 2 dl betfor och blött upp i ca 5 liter vatten, funkar kanon!!

Han får betfor, men skulle jag blöta upp den så mycket som du gör skulle han bara lämna vattnet. Han är lite petig med maten och kastar inte i sig.

Och min herre skulle rata även maten...:(
Han använder inte sin saltsten så mkt, en saltsten räcker minst 1½ år till honom.
Salt i maten funkar inte heller, då matvägrar han...
Dricker knappats något alls ute i hagen, inte ens på sommaren. Endast på betet, men då blir han ju tvungen att dricka ute.
Inne dricker han nu om jag spetsar vattnet, mellan 10-30 liter per natt.

Och min herre skulle rata även maten...:(
Han använder inte sin saltsten så mkt, en saltsten räcker minst 1½ år till honom.
Salt i maten funkar inte heller, då matvägrar han...
Dricker knappats något alls ute i hagen, inte ens på sommaren. Endast på betet, men då blir han ju tvungen att dricka ute.
Inne dricker han nu om jag spetsar vattnet, mellan 10-30 liter per natt.

Låter precis som min pålle, har provat saltsten från himalaya och det är liiiite godare men den har räckt i över ett år nu. Har börjat ge ljummet vatten och tycker att han dricker lite mer, inte mycket men lite. Skall prova äpplejuicen oxå.
Eller kanske motera en droppställning på boxväggen och koppla in den på honom på nätterna :cool:

Det är ett ganska vanligt fenomen. Hästarna petar ofta i sig mer snö dagtid än vatten och dricker restrerande av behovet under natten när de står inne. Se till så att hästen i fråga inte blir uttorkad (nyptest) och så länge hon/han inte påvisar några symtom på det kan du säkert vara lugn. Inga av mina hästar ens tittar på vattentunnan om dagarna, däremot dricker de lite mer än halva hinken på natten och mår bra.

Hej, jag skötte om en arab förra året och han drack lika dåligt, dvs en halv hink per dygn och det är inte ok för mig.
Jag fick då tipset att prova "SVETTERSÄTTNING" (en 5 liters dunk som jag köpte på Lantmännen) och ge honom den minsta ordinationen på dunken. Och vet ni vad, redan efter ett par dagar började han dricka mer och efter ca 2veckor var hinken tom varje morgon! Jag använde upp dunken på honom och sedan dess har han druckit som han bör.
Det kostade mig ca 200kr att prova detta och det gav resultat direkt. Troligast hade väl han en oblans i kroppen (det är elektrolyter i svettersättningen). Jag ändrade ingenting i fodersataten förutom det och lösningen fick han i betforn. Jag hade rådfrågat veterinären innan och de tyckte att jag gott o väl kunde prova. Och det fungerade.

Ett annat bra tips är faktiskt att lära hästen på kommando att dricka, det kan min arab och i somras när han fick kolik två dygn i rad stod jag tillsammans med han och fick han att dricka trots att han var väldigt dålig.
Lycka till med hästen!

Himalaya ratar även min herre. Dög i en vecka -nyhetens begär...;)

Hej, jag skötte om en arab förra året och han drack lika dåligt, dvs en halv hink per dygn och det är inte ok för mig.
Jag fick då tipset att prova "SVETTERSÄTTNING" (en 5 liters dunk som jag köpte på Lantmännen) och ge honom den minsta ordinationen på dunken. Och vet ni vad, redan efter ett par dagar började han dricka mer och efter ca 2veckor var hinken tom varje morgon! Jag använde upp dunken på honom och sedan dess har han druckit som han bör.
Det kostade mig ca 200kr att prova detta och det gav resultat direkt. Troligast hade väl han en oblans i kroppen (det är elektrolyter i svettersättningen). Jag ändrade ingenting i fodersataten förutom det och lösningen fick han i betforn. Jag hade rådfrågat veterinären innan och de tyckte att jag gott o väl kunde prova. Och det fungerade.

Ett annat bra tips är faktiskt att lära hästen på kommando att dricka, det kan min arab och i somras när han fick kolik två dygn i rad stod jag tillsammans med han och fick han att dricka trots att han var väldigt dålig.
Lycka till med hästen!

Tack för tipset!! :laugh: Det skall jag verkligen prova!!:idea:

Vad är det för någonting? Pulver? vätska?

Nu har jag varit och köpt svettersättning idag och blandat 1 dl i betforen som han glatt smaskade i sig. Skall bli spännande att se om det hjälper!:laugh:

Tack igen för tipset!

Det är flytande som vatten och smakar extremt salt.
Trodde min häst skulle säga -Nej tack, men han glufsade i sig.
Jag blandade i betforen och han får minsta dosen som är 1 dl.

Värt att prova iallafall! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 113
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat